SEVENTH HEAVEN - Audi A7 3.0TFSI quattro 2011

Espoolaisen Juri Leppäsen 3-litrainen remmiahdettu Audi A7 kerää ihailevia katseita magneetin lailla. Airliftin kamoilla pussitettun seiskan ulkonäköä on paranneltu RS7-mallin osilla, sopivilla splittereillä ja näyttävillä 20-tuumaisilla Workin Zeast ST2-vanteilla. Tässä luiskaselässä on tyyliä ison maailman malliin.

Autoa ostaessa Jurille oli jo päivänselvää, että tästä rakennetaan mahdollisimman matalalla lipuva, näyttävillä vanteilla ja pienillä muutoksilla tehty automallin alkuperäistä muotoilua kunnioittava herrasmieskulkine.

Ensimmäisenä autoon hankittiin korkean S-line-alustan tilalle BC Racingin säädettävät coiloverit. Alustan asennuksen jälkeen auto näytti kuitenkin edelleen korkealta, vaikka säädöt olivat aivan tapissa. Selvisi vasta myöhemmin, että olisi pitänyt tilata Extreme Drop -sarja, jotta auton olisi saanut oikeasti kenttään. Tässä vaiheessa oli jo kuitenkin tiedossa, että autoon tullaan asentamaan ilma-alusta tulevan talven aikana, joten eteen hankittiin vain lyhyemmät iskarit ja jouset, jotta pieni häiritsevä keuliminen saataisiin kuriin.

Kesän aikana Google ja eBay kävivät kuumana Jurin tilatessa erilaisia osia.

 – Vanteita haettiiin ulkonäkö edellä. Muutamia hankintoja tehtiin kesän aikana, muun muassa yksi sarja koottavia Rotiformin vanteita, jotka odottavat vieläkin kunnostusta. Saattaa olla, että nekin nähdään vielä joku päivä auton alla. Tässä vaiheessa maski päivitettiin RS7:n hunajakennolliseen. Nykyiset vanteet löytyivät seinäjoelta, mutta ovat alkujaan peräisin Kallioniemen Eeron ”RS5 TDi":stä, Juri kertoo.

 – Varsinainen rakentaminen nytkähti käyntiin todenteolla vasta syksyllä ilma-alustan hankinnan puitteissa. Tarjolla oli useita varteenotettavia vaihtoehtoja. Airlift Performance vaikutti laadukkaalta ja hyvän ohjausjärjestelmän myötä päädyin valitsemaan kyseisen valmistajan tolpat ja ohjauksen. Ilma-alustan osien saavuttua aloin suunnitella, kuinka kaikki komponentit sijoittuisivat konttiin.

 – Ajatuksena oli rakentaa ensimmäisenä kontti aivan valmiiksi ja keväällä auringon lämmittäessä asennettaisiin tolpat alle. Useiden pahvimuottien ja osien pyörittelyn jälkeen päädyin asentamaan kompuran piiloon varapyöräkoteloon, minne myös kaikki sähköt saisi siististi piiloon. Akku sijaitsee sopivasti kontissa, mikä helpotti sähköjen tekemistä. Akun ja kompuran päälle rakennettiin toinen taso, johon asennettiin ohjainyksikkö.

 – Halusin Airliftin ohjaimen näkyville, joten päällimmäiseen levyyn asennettiin plexi-ikkuna. Ilmalinjojen lähdöt tein jäykästä putkesta ja kiillotin ne. Plexin alle asennettiin rgb-valot lisäämään asennuksen näyttävyyttä. Välitason vaneri päällystettiin valkoisella nahkalla. Päällimmäiselle levylle asennettiin ilmasäiliö, josta leikattiin omat jalat poikki, jotta säiliö saatiin mahdollisimman lähelle levyn pintaa. Pönttö kiinnitettiin levyyn valkoisilla turvavöillä, ja linjat taivutettiin jäykästä putkesta. Lopuksi levy verhoiltiin mustalla huovalla. Kontin rakentamisella ei ollut sinänsä kiire ja sitä tehtiin vielä vuodenvaihteen jälkeen töiden ohella iltaisin ja vapaina viikonloppuina. Auto toimitti talven ajan käyttöauton virkaa.

 – Joulukuussa tilasin jenkeistä Euroimpulselta koneistetun painonapittoman vaihdekepin nupin. Myyjä lähetti paketin kahteen kertaan jenkkien oman postin kautta, mutta molemmilla kerroilla paketti jäi matkan varrelle. Kolmannella kerralla nuppi saatiin lopulta perille DHL:n kautta.

 – Tammikuussa tallikaverini Saaren Mikko a.k.a. Kekkonen ehdotti, että pitäisikö autot rakentaa valmiiksi kevään American/Tuning Car Showhun. Mikolla oli samaan aikaan työn alla ”RS5TDi”. Itse olin vähän skeptinen aikataulun suhteen, mutta kaverin kannustuksella projektia alettiin potkia eteenpäin. Muistan kuulleeni useampaan kertaan tutut sanat ”onhan tässä vielä hyvin aikaa", Juri kertoo.

Alkuvuodesta auton maalipinta fiksattiin ja pinnoitettiin Korrekin tuotteilla Pekefixin toimesta. Pinnasta tuli huomattavasti parempi ja pinnoite helpottaa pesua hurjasti. Kun kontti oli saatu pääpiirteittäin valmiiksi, oli aika keskittyä ulkokuoren ehostamiseen. Juri oli tilaillut talven aikana useita erilaisia vaihtoehtoja splittereitä ja lippoja, joista nyt alettiin perkaamaan sopivaa vaihtoehtoa.

 – Ne ihmiset jotka tuntevat minut, tietävät, että saatan olla tietyissä asioissa aika perfektionisti. Pyörittelin ja sovittelin splittereitä S-line-puskuriin, mutta mikään jo tilatuista osista ei toiminut omaan silmään.

 

–– Tilasin RS7-puskurin, kun aikaa näyttelyyn oli vielä kaksi viikkoa. Puskuri saapui hienosti alle viikossa ja sovin maalarin kanssa, että hoidetaan maalaus jonon ohi, jotta auto saadaan näyttelyyn. Uuteen RS7-mallin puskuriin nykyinen etusplitteri sopikin paljon paremmin, ja olin tosi tyytyväinen lopputulokseen. Tällä setupilla mentiin kevään näyttely, josta tarttui mukaan tapahtuman arvostetuin palkinto, eli yleisön suosikki.

Sivuhelmojen alle oli tilattu talven aikana splitterit. Nämäkään eivät istuneet kunnolla S-line-helmojen kanssa ja olihan se selvä jatkumo tilata RS7-helmat etupuskurin kaveriksi. Nopean sovittelun jälkeen huomattiin, että splitterit istuvat täydellisesti RS7-helmojen kanssa, joten helmat maalaukseen ja asennukseen. Viimeisimpänä autoon asennettiin Marteliuksen catback-putkisto RS7-mallin takadiffuusoriin sopivilla ulostuloilla.

Viime kesän aikana autoa on ulkoilutettu useissa eri tapahtumissa.

 – Positiivista palautetta on tullut niin autoharrastajilta kuin ohikulkijoiltakin kaupan parkkipaikalla. Virossa järjestetyssä Stancest-tapahtumassa Audi palkittiin parhaana ilmajousitettuna ja tulipa sieltä mukaan pokaali myös yhtenä parhaista vanteista. Ensi kaudelle on jo mielessä vielä pieniä muutoksia ja ajatuksia, mutta niistä lisää myöhemmin.

SPEKSIT

Audi A7 3.0TFSI S-line 2011

Moottoriin tehdyt muutokset 

Martelius catback RS7-helmaan modatuilla putkenpäillä

Voimansiirto

Tehtaan neliveto 7-vaihteisella s-tronic -automaattiaskilla

Alusta 

Airlift Performance -palkeet ja iskarit edessä ja takana, Airlift Performance 3P -ohjaus

Jarrut 

Vakiot 355 mm edessä 330 mm takana

Vanteet ja renkaat 

 Work Zeast ST2 10,5+11,5x20", Falken edessä 255/30-20”, takana 295/25-20”

Korimuutokset

RS7 -etupuskuri, RS7 -sivuhelmat, RS7 -takadiffuussori, Briteissä handmade -etusplitteri, Maxton Desing -sivusplitterit

Sisustamuutokset

Tehtaan musta S-line-sisusta, jenkeistä tilattu koneistettu napiton vaihdekepin nuppi

Popit 

Bosen äänentoistojärjestelmä

Some

Instagram: @jurz4

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

  • Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
  • Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !