Shaken not stirred - Porsche Carrera 2 S 2013

Tämä Porsche on osoitus siitä, kuinka rohkea ajattelu laatikon ulkopuolelle kantaa hedelmää. Rotiformin mismatch-vanteistuksella ja Martini-liveryllä koristellun CUP-henkeen rakennetun 991 Carreran sinetöi jäätävän kokoinen hiilikuituinen takasiipi.

Ensimmäinen Porsche 911 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1963. Seuraavien kymmenen vuoden ajan malli tunnettiin nimellä Classic 911. Vuonna 1974 mallisto kasvoi turbotekniikkaisella 930-mallilla, joka tunnetaan myös lisänimellä “widow maker”. 1989 ilmestynyt 964 oli ensimmäinen 911-malli, jota sai myös nelivetoisena. 993 tuli markkinoille vuonna 1993 ja malli on viimeinen ilmajäähdytteinen 911.

993 on yksi 911-saagan hienoimpina pidetyistä malleista ja on erittäin suosittu puristien keskuudessa. Vuonna 1997 ilmestynyt 996 on puolestaan ensimmäinen vesijäähdytteisellä tekniikalla varustettu 911. 997 lanseerattiin vuonna 2004, ja mallia valmistettiin aina vuoteen 2011 saakka, jolloin myös 991.1 ilmestyi. Malli edustaa tällä hetkellä viimeistä vapaastihengittävällä moottorilla varustettua 911 Carreraa.

Vuonna 2016 991 faceliftattiin, moottori vaihtui kolmilitraiseen, siihen lisättiin kaksi turboahdinta ja mallimerkintä muuttui Carrera 911.2:ksi. Näyttääkin siltä, että tästä eteenpäin Carrerat ovat ahdettuja. Vapaastihengittäviä Porscheja edustaa vielä GT3- ja GT3 RS-mallit.

Tiesitkö, että Porsche suunniteltiin alkujaan keskimoottoriseksi autoksi, mutta lopulta suunnittelijat halusivat autosta kuitenkin nelipaikkaisen? Tästä syystä moottori siirrettiin keskeltä taakse.

Tätä artikkelin autoa on rakennettu vahvasti Porsche CUP -henkeen. Näitä näkee sen verran harvoin, että maallikon on vaikea tunnistaa, mikä on stock-osaa ja mikä vaihdettua. Porscheen oli vaihdettu aito GT3-etupuskuri, CUP-levikkeet, suurehko hiilikuituinen CUP-takasiipi sekä hiilikuituinen takaluukun kansi.

Martini-livery on Roni Collinin visioima ja Automatrixin toteuttama. Vanteista moni on kysynyt, miksi edessä on erilaiset kuin takana. Vastaus on yksinkertainen: miksi ei? Mismatch-vanteet sopivat tähän kokonaisuuteen loistavasti. Edessä olevat mustat 9x21" Rotiformin kolmiosaiset VCE-T-vanteet tuovat mukaan hiukan fiilistä turbofaneista, jollaisia näkee ratasarjan autoissa. Takana pyörivät Rotiformin LVS:t joiden mitat ovat varsin kunnioitettavat 12,5x21", päällä Continentalin 325/25-21" renkaat.

Fiilistä tästä laitteesta ei ainakaan puutu, siitä pitää huolen iPE:n erittäin kovaa ja korkealta kiekuva pakoputkisto. Putkiston mökää voi säätää ohjaamosta avaamalla läpät selälleen tai vetämällä räppänät kiinni. Välikaasuilla ja moottorijarrulla melodiat ovat erityisen herkulliset, vähättelemättä yhtään täyskaasuvetojen sinfoniaa.

Voimaa moottorista on otettu tehtaan power-kitillä, joka sisältää alumiinisen imusarjan, muokatut kannet, nokka-akselit ja ohjelman. Tehon luvataan kasvavan 400:sta hevosvoimasta 430:een heposeen, huippunopeuden noustessa aina 308 kilometriin tunnissa.

Vaikka auton ulkonäöstä yleisesti pidetään, löytyy meistä myös vastustajiakin. Bongasimme taannoin eräästä paikallislehdestä artikkelin, jossa joku lukija oli kirjoittanut yleisönosastoon nähneensä kammottavan ruman auton. Tekstissä muun muassa sanottiin auton olevan Batmobilin ja Ritari Ässän auton sekoitus. Jousienkin pelättiin katkenneen, sillä pyörät olivat yläosiltaan aivan lokasuojan sisässä.

Me GTissä pidämme autoa erittäin onnistuneena kokonaisuutena ja toivommekin maahamme lisää tämän kaltaisia rohkeita harrastajia, jotka uskaltavat ajatella laatikon ulkopuolelle.

SPEKSIT
 

MOOTTORI:

Tehtaan powerkit, joka sisältää alumiinisen imusarjan, muokatut kannet, nokka-akselit ja ohjelman, iPE:n putkisto valve controllilla, säätyy ohjaamosta kiinni/auki.

VOIMANSIIRTO: 

7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (PDK)

ALUSTA:

Porsche PASM (Porsche Active Suspension Management) , KW PASM yhteensopiva Variante 3 coilover -alusta

JARRUT:

Edessä 6-mäntäiset satulat 340 mm levyin, takana 4-mäntäiset satulat 330 mm levyin.

VANTEET JA RENKAAT:

Etuvanteet 3-osaiset Rotiform VCE-T 9x21", takavanteet 3-osaiset Rotiform LVS 12,5x21", Continental 245/30-21 edessä ja 325/25-21 takana

KORIMUUTOKSET:

Porsche GT3 -etupuskuri, Porsche CUP -etulippa, Porsche CUP -etulokasuojat, Porsche CUP hiilikuituinen takasiipi ja takaluukku, kaikki osat aitoja Porschen Cup osia

SISUSTA JA HIFI:

Laajennettu tehtaan nahkasisusta, kojelauta, ovet, katto, punainen mittaristo ja punaiset turvavyöt, vakio Bose tai NA 3.8

TEHO:

430 hv / 470 Nm

SOME: 

@speedhooked @ronicollin @valtterivaltteri

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

  • Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
  • Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !