Värien harmonia · BMW E39 Touring 540i '02

Iisalmelainen Joni Mark tykkää manuaalivaihteista ja V8-moottoreista. Jonin BMW E39 Touringista löytyy molemmat, mutta lisäksi myös paljon muuta, mikä erottaa tämän farmarin normaalista pitkäselkäisestä harmaavarpusesta marketin parkkipaikalla.

PIKAFAKTAT

  • Kone: M62TUB44, 4.4 V8
  • Vanteet: OZ Racing Hamann PG1 18”
  • Teho: 286 hv / 440 Nm

Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 01 / 2025 · Kuvat & Teksti: Jape Tiitinen @jap3

Elettiin vuoden 2021 kevättä, kun Jonin harrasteautohammasta alkoi kolottaa vietävästi. Alkuperäisenä ajatuksena hänellä oli hankkia auto vain kesän ajeluihin, mutta aihion piti olla kuitenkin fiksu myös myöhempään jatkojalostukseen.

– Minulla ei ole ollut ennen tätä Bemaria oikeastaan minkäänlaista isompaa projektiautoa, joten pieni polte oli niskavilloissa päästä tekemään jotain, Joni aloittaa.

Jonin tallikaverilla oli samanlainen kasimoottorinen BMW 540i, ja auto vaikutti varsin mieluisalta myös sitä jatkojalostusta silmällä pitäen. Ehkä se sai Joninkin innostumaan V8:n mureasta äänimaailmasta.

– No Nettiauto auki ja tutkimaan tarjontaa. Haminasta löytyi liki puoli miljoonaa kilometriä ajettu, mutta varsin hyvin varusteltu yksilö mukavalta harrastajalta. Ei siinä auttanut muu kuin lykätä vähän rahulia taskuun ja lähteä paikan päälle katsomaan. Kaverilla olikin suht runsas tarjonta erilaisia harrasteautoja, ja päivä meni äkkiä jutellessa ja ihmetellessä kaikki kamppeet läpi. Ostin minä lopuksi sen autonkin, eli tämän E39 Touringin 4,4-litraisella V8:lla ja manuaalivaihteistolla.

ARKISESTA ARVOKKAAKSI

Bemarissa oli tehtaan alkuperäinen niin älyttömän harmaa sisusta kuin vain olla voi, eli lattiamatosta lähtien kaikki oli aivan harmaata. Tämä ei sopinut Jonin suunnitelmiin alkuunkaan, hyi yäk!

– Ensimmäisen kesän tavoitteena oli vaihtaa penkkejä vaille kaikki harmaat osat mustiin ja ostaa koottavat vanteet. Kesälomien aikana purin sisustan kokonaan pois ja korvasin kaiken mahdollisen mustilla osilla. Samalla myös päivitin kaikki kaiuttimet ja asensin niille vahvistimen. Myös ensimmäiset vanteet sain hommattua, ja näillä muutoksilla kesä ajeltiinkin mukavasti.

Syksyllä 2021Joni ryhtyi remontoimaan autoa tallikaverinsa kanssa, mutta ihan ensimmäisenä he uusivat ujon kuuloisen vakion pakoputkiston rosterisella tötteröllä, johon tuli yksi vaimennin.

– Putkiston teon jälkeen siirryin jakopään ja Vanos-remontin kimppuun, kun moottorin käyntiääni alkoi vähitellen muistuttaa enemmän vanhaa esikammiodieselmoottoria. Jostain syystä homma kuitenkin pääsi eskaloitumaan, ja kesken remontin alettiin opetella kaverin kanssa nahkapenkkien maalausta.

Pienen testailun jälkeen nahan värjääminen lähti sujumaan ihan hyvin, ja tästä rohkaistuneena päätin, että voisin tilata satsin maalia, kunhan keksin minkä väristä laitetaan. Värin päättäminen ei ollutkaan ihan niin yksioikoinen juttu. Ainoa ajatus oli, ettei tehdä tylsää, eli tässä kohtaa musta oli automaattisesti poissuljettu.

Loppujen lopuksi päädyin punaiseen. Ajattelin, että kun punaista ei tule muualle kuin penkkeihin, niin eihän se niin pahasti hyppää silmille, jep jep. Purin penkit osiin, uusin samalla loppuun istuttuja pehmusteita ja päivitin harmaita muoviosia uusiin mustiin. Kun istuimet oli maalattu, asensin ne takaisin paikoilleen, ja tuli kyllä omasta mielestäni erittäin hyvä.

Toyotan Dark Green Metallic on ollut kovassa nosteessa viime aikoina, ja väriä on nähty useamman eri aikakauden autoissa. Se sopii todella hyvin myös BMW E39:n päälle.
Akvaario on päivän sana. Kirkkaat ikkunat antavat autolle kivasti ryhtiä ja erottuvat selkeästi edukseen tehdasjätesäkkitummennettujen autojen maailmassa.
Täysin läpikäydyt ajovalot on kasattu bi-xenon-projektoreilla, kaikki kromit on maalattu mustaksi ja kasattu lopuksi uusilla linsseillä. Umpioiden sisään upotetuista Hellan kuvuista annamme extratyylipisteet.

VEDETÄÄN ÖVERIKSI

Kesä tuli taas kärpäsineen, ja Joni pääsi ulkoiluttamaan Bemaria, mutta pienet aiemmin tiedostetut ja toistaiseksi tekemättömät asiat kummittelivat kiusallisesti edelleen takaraivossa.

– Minua ärsytti pienet ruosteet joka toisessa paneelissa ja yleinen kuluma auton ulkokuoressa. Maalausta auto huuti ja kovasti.

Syksyllä 2022 päätin aloittaa yksityiskohtaisemman restauroinnin.

Joni huomasi joutuneensa taas kavereiden yllyttämäksi. Purkaamolle oli nimittäin ilmestynyt samanlainen E39, jonka sisustaa oli siunattu tehtaan laajennetulla nahkapaketilla.

– Yhtäkkiä olimme kaverini kanssa purkamassa tuosta purkuautosta harvinaisia alkuperäisiä laajennetun nahkapaketin osia. Nämä saatiin pelastettua, ja kun penkit oli maalattu punaiseksi jo aiemmin, ei väriä voinut enää oikein vaihtaa.

Ensimmäiset ajatukset tulevasta olivat hieman kaksijakoiset, sillä punaista tulisi sisustaan toooodella paljon. Kokonaisuutta speksattiin perinteisesti talliporukan kanssa, ja päätettiin maalata kaikki osat samalla värillä. Ajattelin että vedetään sitten kerralla överiksi. Nahkaosien maalaus oli suhteellisen simppeli ja suoraviivainen toimenpide.

4,4-litraisen V8-moottorin venakopat ja osa suojamuoveista on sävytetty mätsäämään punaisen sisustan kanssa.

OSTOSLISTAN LYHENTELYÄ

– Nyt kun sisusta oli mintissä, pääsin siirtymään muihin hommiin. Auton pohjan ja pyöränkotelot hioin puhtaaksi, mädät mitä löytyi hitsailtiin pois, ja lopuksi maalattiin. Alustaan vaihdoin samalla melkein kaikki osat uusiin – uretaanipuslat joka paikkaan, taakse tuli säädettävät ylätukivarret, jarruputket, polttoainelinjat ja niin edelleen.

Rakensin samalla myös etuvaloumpiot uusiksi. Asensin sisään bi-xenon-projektorit, maalasin kaikki umpioiden kromiset sisäosat mustiksi ja kasasin valot lopuksi uusilla linsseillä, tuli fresh.

Heikkona hetkenä Nettivaraosaa selatessaaan Joni bongasi lähistöltä järkevän hintaisen ilma-alustasarjan kaikkine hiluineen. Tämä herätti hänen sisäisen Sulo Viléninsä, ja taas kerran koetettiin säästää. Dollarin kuvat silmissä vilkkuen Joni kävi hakemassa vähän käytetyn pussialustan kotiin.

– Alusta oli tarkoitettu E46 Bemariin, mutta ajattelin sen sopivan myös E39:ään pienellä puuhastelulla. Takapään palkeet eivät mahtuneet paikoilleen, koska E39:ssä jousen paikka on semmoisessa typerässä poterossa, ja sinne meni ajatus halvasta alustasta uusia palkeita tilatessa. No oli tässä kuitenkin jotain hyvääkin, nimittäin vanteet oli edelleen ostoslistalla, ja ilma-alustan myyjän tallista bongasin sarjan varsin soppelin näköisiä OZ Racing Hamanneita. Vanteista hierottiin kauppaa vähän myöhemmin, ja näin ostoslista lyheni heti.

Terhakan punainen nahkasisusta on maalattu BMW:n Imola Red -sävyllä. Contour-etupenkit ovat peräisin E38 7-sarjasta, ja kirsikkana kakussa ovista löytyy valaistut sisäkahvat.
Purkuautosta löytynyt laajennettu nahkaverhoilu kattaa ovipahvit ylälistaan asti, b-pilarien alaosat, kojelaudan alaosan ja keskikonsolin ympärykset joita ei yleensä ole verhoiltu nahalla.
Viihde-elektroniikkaa tarjoilee Eonon Android-pohjainen alkuperäisen näköinen mutta valovuosia alkuperäistä modernimpi soitin.

VALKOINEN VAI VIHREÄ

Keväällä 2023 Joni hälytti jälleen talliparlamentin koolle. Vuorossa oli auton maalaus, jolle näytettiin parlamentin suunnalta vihreää valoa. Ensin koppa hiekkapuhallettiin ja aloitettiin pohjatyöt.

– Yritin olla apuna tässä hommassa niin paljon kuin osasin, mutta todennäköisesti olin enemmän vain hidasteena. En vaan osaa ymmärtää ihmisiä jotka kykenevät hiomaan kitit suoraksi, Joni nauraa.

Maalauksen ajankohta läheni, ja ykkösvaihtoehtona tuohon aikaan Jonilla oli vielä perinteinen kiiltävän valkoinen. Onhan se totta, että överipunainen sisusta rajaa pois aika paljon muuten mieleisiä värivaihtoehtoja.

– Pohdittiin taas porukalla erilaisia värivaihtoehtoja, ja haettiinpa siinä pieniä määriä eri sävyjä koemaalattavaksi. Lopulta voittajaksi selviytyi Toyotan värikartasta löytyvä Dark Green Metallic 6V4 -sävy, johon päädyin. Alkuun olin vähän skeptinen, miten vihreä ja punainen toimivat yhdessä, mutta loppujen lopuksi värikombosta tuli aika toimiva. Varjossa väri näyttää lähes mustalta, mutta auringossa se suorastaan räjähtää silmille, kun valo osuu siihen oikeassa kulmassa.

Joni kohtasi pientä vastusta vielä aivan projektin loppusuoralla: kun hän oli laittamassa kotelosuoja-ainetta vastamaalattuun kontin luukkuun, pääsi luukku putoamaan telineestä.

– Ei siinä auttanut kun laittaa luukku uusintakierrokselle, että pääsi niputtamaan autoa kasaan. Kokoamiseen varasin vielä nipullisen uusia pisteosia, ja tämän jälkeen vesihionta sekä kiillotus maalipinnalle. Samalla tein myös Japen suosiman tummennuskalvojen poiston, mikä tuo sisustaa esille entistäkin enemmän. Akvaariossa on vaan sitä jotain.

Kulunut kausi oli sitä mitä kaipasinkin, autotapahtumien kiertoa mieleisellä autolla, jonka eteen on tehty töitä. Tästä on hyvä jatkaa kohti tulevaa suvea ja uusia autotapahtumia.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

Pakoputkiviritteinen M62TUB44, eli 4,4-litrainen V8

VOIMANSIIRTO:

Tehtaan 6-vaihteinen manuaali

ALUSTA:

Edessä BC Racingin tolpat ja OCD-ilmapalkeet, takana W211 Mersuun tarkoitetut BC Racingin tolpat ja OCD-ilmapalkeet, takana säädettävät ylätukivarret, kaikki alustan puslat uretaania

JARRUT:

Eteen sovitettu jarrusatulat ja 345 mm levyt pari korimallia uudemmasta 5-sarjan BMW:stä (saatu hyöty aika lailla olematon, mutta huomattavasti paremman näköiset verrattuna alkuperäisiin), takana alkuperäiset jarrut

VANTEET JA RENKAAT:

OZ Racing Hamann PG1, edessä 9.75x18”, takana 10.75x18”, renkaat Sailun edessä 225/35-18” ja takana 255/35-18”

KORIMUUTOKSET:

Aika liki vakiota on suosittu tässä tapauksessa. Kokopunaiseksi lakatut takavalot, värinvaihto Toyotan värikartasta löytyvällä Dark Green Metallic 6V4 -sävyllä, etuvalot rakennettu uusiksi bi-xenon-projektoreilla ja kaikki kromit maalattu mustaksi

SISUSTA JA HIFI:

Lisätty BMW:n tehtaan laajennetun nahkapaketin osat ja kaikki nahka on maalattu punaiseksi BMW:n Imola Red -sävyllä, E38 7-sarjasta Contour-etupenkit ja valaistut sisäkahvat, Eonon Android-pohjainen alkuperäisen näköinen soitin, DD Audion erkkasarjat vahvistimen kautta

KIITOKSET:

Tallikaverit, perhe ja kaikki ketkä ovat jollain tavalla auttaneet, etenkin Mikolle iso kiitos

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Joni Mark
  • Ammatti: Koneasentaja
  • Ikä: 27
  • Instagram: @jjonimarkus

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

 

EXTRA PHOTOS!