Nissan Silvia S15 Drifteriprojekti - Osa 3

Henri Haanpää on yksi Suomen pisimpään driftingiä aktiivisesti kilpaa ajaneista kuskeista. Kaudella 2018 mies sijoittui SM-sarjan kolmanneksi. Kaudelle 2019 Henri rakensi uuden auton, jonka rakennusprosessia GTi-Magazine seurasi läpi talven. Tämä on kertomus siitä, kuinka Nissan Silvia S15:sta rakennettiin täysiverinen drifting-kilpuri.

Artikkelisarja on julkaistu ensikerran GTi-Magazinen numeroissa 2 - 5 / 2019.

Viime numerossa kilpurin kori alkoi olemaan valmiina maalaukseen. Akselisovitukset oli saatu valmiiksi ja sisustaakin jo täytettiin turvakaarilla sekä hallintalaitteilla. Projekti on kokonaisuudessaan kestänyt vasta noin 5 kk, joka on tämän kokoluokan projektille melkoisen lyhyt aika.

Aikataulu tuli kuitenkin vastaan, ja American Car Showssa auto ei vielä asetetusta tavoitteesta huolimatta ollut ajokuntoinen. Paljoa ei kuitenkaan jäänyt enää messujen jälkeen tehtäväksi, ja kilpaa autolla ajetaan ensimmäisen kerran Driftingin SM-sarjan käynnistyessä 18.5.2019 Pesämäen Moottoriradalla. Seuraavassa numerossa kerrotaan, kuinka kilpailut menivät ja miten auto on toiminut alkukauden aikana.

Kori maalattiin erikseen ja korin osat erikseen. Tässä koppa on valmiina ottamaan vastaan harmaan maalikerroksen.

KORI KUOSIIN

Edellisen numeron jälkeen auto kävi maalarilla, jonka jälkeen kilpurille ominaiseen tapaan se yliteipattiin tiimin kuosiin.

– Energiajuomamerkki Rockstar lähti uuden auton rakennusprosessiin mukaan pääsponsorin roolissa, ja korin väritys tehtiinkin vahvasti Rockstarin väreissä. Turvakaarien väri poimittiin juomatölkistä ja ulkopuolen grafiikka mukailee vahvasti brändin värimaailmaa, Henri kertoo.

Auton sisusta ja ulkopinta maalattiin harmaalla, jotta se ei olisi kesällä niin kuuma kuin esimerkiksi musta sisusta. Ulkokuoreen maalattiin puskurit eri harmaalla, jota löytyi suoraan varastosta. Koko kori yliteipataan joka tapauksessa, joten riittää että alla on suunnilleen samanvärinen pohjaväri. Suoraan lasikuituosien gelcoatin päälle ei voi teipata, joten sileä maalipinta tarvittiin teipin alle.

Grafiikat on Lemmetti Desingsin Mika Lemmetin käsialaa eikä kellekään varmasti jää epäselväksi, mikä energiajuoma mukana on.

- Haanpään aina iloinen olemus ja rentous silmiä hivelevän ammattitaidon myötä ovat juuri sitä, mitä Rockstarin lifestyle on. On hienoa lähteä Haanpään mukana matkaan, driftaillen ympäri Suomea kohti menestystä. Lajia viedään Haanpään ja Rockstarin muun "perheen" kautta uusiin ympyröihin, mikä varmasti nostaa lajin tunnettavuutta Suomessa, Rockstar Suomen Derek "Dex" Werner kertoo.

– RockstarEnergyn maailmaan kuuluu vahvasti moottoriurheilu. Suomessa RockstarEnergy on valloittanut viimeisen 1,5 vuoden aikana kaksipyöräiset motocrossin, enduron, stunt racingin sekä tulevana kautena myös road racingin puolella. Talvella olemme aina vahvasti mukana snowcrossissa.

Nyt askel autourheilun maailmaan Suomessa on otettu ja drifting oli luonnollinen valinta, sillä RockstarEnergy on siinä vahvasti mukana jo maailmalla, kuten moni lajia seuraava varmasti tietääkin.

Drifting on energisen mystinen laji vielä monelle suomalaiselle, mutta mm. Rockstarin fanit Suomessa tulevat varmasti tutustumaan tähän mahtavan kiehtovaan lajiin tulevina kausina Haanpää Motorsportin kautta, Derek jatkaa.

Turvakaaret ja muut putket maalattiin Rockstar-tölkin värin perusteella. Teippien alle tarvittiin kiiltävä maali, sillä teipit eivät pysy pelkällä gelcoat-pinnalla. Väriksi valittiin harmaa, jotta se mukailisi teippauksien värejä ja mahdollisten pienten osumien jälkeen ei paista teippien alta jokin kirkas väri.
Teippaus mukailee Rockstarin ilmettä vahvasti. Grafiikat ovat erittäin onnistuneet ja nykyaikaiset!

POLTTOAINE KULKEMAAN

Myös polttoainepuolen osat on nyt koottu ja sovitettu koriin pysyvästi.

– Polttoainesäiliöksi valikoitui ATL:n 30 litrainen muovitankki, jolle tehtiin metallinen kotelo. Suomessa saa ajaa vielä vaikka vakiotankilla, mutta ulkomailla vaaditaan että tankki on koteloitu tankin puhkeamista estämään.

Tankin metallinen kotelo on Henrin itse suunnittelema ja yhteistyökumppanin valmistama. Henri on muutenkin tehnyt autoon paljon osia 3D-malleina, jotka on sitten teetetty nykyaikaisin laittein metallipajalla. Osat leikataan ja kantataan koneellisesti, kuten tänä päivänä on mahdollista. Näin osista saadaan täysin Henrin mitoituksen mukaiset. Tällaisia itse suunniteltuja osia ovat tankin koteloinnin lisäksi esimerkiksi vaihdelaatikon ja kardaanin tunneli, vetoakseleiden spacerit, takajarrusatuloiden adapterit sekä jäähdyttimen tuulitunneli, johon flektit kiinnittyvät. Kaikissa itse suunniteluissa osissa on myös näppinsä pelissä tiimissä vaikuttavalla Hannu Saarella, jolta löytyy vahva osaaminen metallitöistä.

– Polttainesäiliöstä E85-polttoaine siirtyy AN6-linjaa pitkin Carter P4600PH -siirtopumpun avittamana noin viisilitraiseen kerääjäsäiliöön, jonka sisällä on kolme Bosch 044 -painepumppua. Näitä kolmea polttoainepumppua ecu ohjaa niin, että yksi niistä pyörii jatkuvasti ja kaksi muuta ovat MAP-ohjattuja, eli lähtevät vasta ahtopaineella mukaan. Näin ehkäistään polttoaineen liiallista kuumenemista, kun kaikki pumput eivät työnnä koko aikaa täysillä tavaraa moottorin suuntaan.

– Painepumpuilta tavara liikkuu kolmea AN6-linjaa pitkin Nuken valmistamaan 3 to 1 -sovittimeen, josta se jatkaa matkaansa AN10-linjaa pitkin polttoainekiskolle. Suuttimiksi moottoriin tulee 1500cc RE85-suuttimet Finjectorilta. Paluulinja puolestaan on AN6-linjaa. Kaikki linjat ovat teräspunosletkua, luonnollisesti.

Polttoainesäiliö on taka-akselin päällä, kuten nykyään on monesti tapana. Ilma jäähdyttimelle kulkeutuu polttoainesäiliön ohitse.
Takapään rakenne on tehty joustavaksi. Samanlaista rakennetta Henri käytti jo edellisessä autossaan. Käytännössä perän kuidut ovat kiinni nivelletyssä kehikossa, joka joustaa mahdollisissa seiniin nojailuissa reilusti.

SÄHKÖISTYSTÄ

Myös suuttimia ohjaamaan tulee Maxxecu Race -moottorinohjain TT-Speedin kautta.

– TT-Speedin Tero tekee myös moottorin johtosarjan meille valmiiksi ja korisähköt teemme itse. Kaikkia sähkölaitteita tulee ohjaamaan PDM, eli Power Distribution Module -laite, joka korvaa kaikki auton sulakkeet ja releet. Purkki on tietokoneella ohjelmoitavissa ja sillä ohjataan auton koko sähköjärjestelmää.

Mittaristoksi tulee Lenovon 10" metallirunkoinen tabletti-tietokone, johon asennetaan Maxxecun oma Dash-appi. Tänä päivänä tiedonsiirto alkaa olla niin vauhdikasta, että bluetoothin avulla voidaan mittariston data siirtää ECU:lta täysin realiajassa, ja vielä muutama vuosi sitten tablettimittaristoja vaivannut hidastelu on mennyttä aikaa.

– Myös Davies Craig EWP150 sähköistä vesipumppua ohjataan ECU:lla, jolloin voidaan jättää mekaaninen termostaatti pois. Pumpun pyörimisnopeutta säädellään siis portaattomasti tarpeen mukaan.

Moottorin jäähdytin on asennettu takaluukun puolelle. Jäähdyttimeksi valikoitui Race.fi:n valikoimasta Mishimoton Race 2-core, jossa lähdöt ovat samalla puolella. Pääty on jaettu kahtia, jolloin veden on pakko kiertää koko jäähdyttimen läpi. Tämä puolestaan tehostaa jäähtymistä oleellisesti.

Jäähdyttämistä tehostavat myös kaksi Mishimoton 10" Race Line -flektiä. Koko jäähdytysjärjestelmän kruunaa vielä Mishimoton paisuntasäiliö.

Moottorin johtosarja on TT-Speedin käsialaa. Käytännössä sarja tehdään jigissä valmiiksi kaikin mahdollisin anturoinnein, joten itse asentaminen on äärimmäisen yksinkertainen plug-n-play -ratkaisu. Kätevää!

AIKATAULU VASTUSTAA

Käytännössä moottorin lopullinen asentaminen jäi American Car Shown jälkeen toteutettavaksi. Messuilla ulkokuori alkoi olla kuitenkin lopullisella mallillaan ja auton ympärillä riitti kiinnostuneita.

Projektin seuraavassa osassa tullaan jo päästämään savumerkkejä ilmoille, sillä mukana on kilpailuraportti Driftigin SM-sarjan ensimmäisestä osakilpailusta. Kilpailu ajetaan tämän lehden ilmestymistä seuraavana lauantaina, eli 18.5.2019. Myös Henri on viivalla taistelemassa tärkeistä SM-pisteistä. Esittelyssä on myös auton yksi mielenkiintoisimmista aiheista, sillä tarkemmassa syynissä on auton Toyota 2JZ -moottori.

SEURAA HENRIÄ SOMESSA:

Projektin seuraava osa julkaistaan viikon päästä Getarin nettisivuilla!

EXTRA PHOTOS:

Esimerkki Henrin itse 3D-mallintamista osista on kardaanitunneli. Henri tekee mallit ja yhteistyökumppani tekee valmiit pellit mallien mukaan. Kaikki suunnitellut osat on tehty yhteistyössä tiimissä vaikuttavan Saaren Hannun kanssa, jolla on vahva osaaminen metallitöissä.
Aikataulu tuli vastaan eikä auto valitettavasti ollut vielä ajokunnossa tekniikan uupuessa. Ulkokuori saatiin kuitenkin minttiin ja auto näyttää kyllä äärimäisen freesiltä!
Yksityiskohdat merkitsevät paljon. Alkuperäiset Silvian kynnyslistat tuovat mukavan fiiliksen!
Polttoainesäiliön pitää ulkomaiden sarjojen sääntöjen mukaan olla metallikoteloitu. Tämä kotelo suojaa tankkia teräviltä asioilta, jotka saattaisivat puhkaista tankin.
Huomaa piiloviesti Henrin paidassa!

Mikäli haluat lukea myös tällaisia artikkeleita aina tuoreeltaan, tilaa GTi-Magazine kotiisi heti tarjoushinnalla osoitteessa www.gti.fi/tilaa!

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!