Tämän auton tarinassa on kovin monelle harrasteautolle ominaisia piirteitä, kuten varaosiksi hankittu aihio ja vuosien pause-tila välissä. Lopputulosta kannatti kuitenkin hieman odottaa, sillä tämä maalatulla liveryllä varustettu vahvasti DTM-henkinen W201 on liioittelematta sanotusti erinomaisen hieno paketti!
PIKAFAKTAT
- Kone: M102.983 2,3 16v
- Vanteet: Compomotive TH 8x18"
- Teho: 261 hv / 283 Nm
Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 04 / 2023 ja auto oli kyseisen numeron kansiauto · Kuvat: & Teksti: Matti Tirronen @kuvaamasa
Joskus jokin vaan säväyttää tavalla, jota on vaikea käsittää. Jokainen meistä on varmasti joskus rakastunut palavasti tai nähnyt kuvan autosta, josta on tullut välittömästi se kaikkien aikojen unelma. Muistan itsekin, kun joskus aikoinaan näin kuvan JZX100-korisesta Toyota Chaserista ja jokin vain kääntyi sisälläni sillä tavalla vinoon, että tiesin vielä joskus ostavani kyseisen auton. Vuosia myöhemmin unelma toteutettiin ja auto hankittiin – fiilis oli mahtava, ja vasta hankinnan tehtyäni tajusin, että auto ei ole yhtään sitä mitä oikeasti halusin, joten päättymätön rakennusprojekti aloitettiin. Muutamaa vuotta myöhemmin paketti alkaa olemaan jo lähempänä sitä todellista unelmaa, vaikka ei vieläkään ihan täysin kaiken sen vaivan arvoinen, ja suunnitelmien lista on edelleen pitkä kuin nälkävuosi.
Jonas Björklund puolestaan näki lähes kaksi vuosikymmentä sitten Klaus Ludwigin DTM-kilpurin kuvan, ja hänen sisällään kävi varmasti sama myllerrys kun itsellänikin. Siinä missä minun haaveeni kohdistui lähtökohtaisesti vain yhteen sarjatuotettuun automalliin, oli Jonaksen mieleen piirtynyt kirkas kuva Mercedes-Benz 190 Evo2 DTM -kilpurista. Ymmärtänette, että yhtälö on puolivaikea, sillä kyseisiä kilpureita ei noin vain osteta. Oli vain yksi vaihtoehto: rakentaa sellainen itse.
YLI 20 VUOTTA SITTEN
Tämän kyseisen auton tarina alkaa reilusti yli 20 vuoden takaa, sillä Jonas on ostanut aihion jo vuonna 1999.
– Ostin siis Mercedes-Benz 190 2,3 8v -auton varaosiksi. Kuitenkin jo noudettaessa huomattiin, että kori oli niin hyvässä kunnossa, että se oli liian hyvä palasiksi purettavaksi. Siihen maailman aikaan kuitenkin tällaisten tuontiautojen verot olivat niin kovat, että auto jäi vain seisomaan, Jonas kertoo.
Oman mausteensa ajanjaksoon toi myös se, että Jonaksella oli silloin jo toinen samanlainen Mercedes kilpien välissä.
– Silloin meni kaikki aika ja raha siihen, että rakensin siitä katuautosta paremman ja nopeamman. Lopputulos oli siinä projektissa se, että 2,3-litrainen 16-venttiilinen moottori antoi ahdettuna 528 hevosvoimaa ja 584 Nm tehoa.
Tässä vaiheessa on hyvä muistututtaa, että tästäkin ajasta on tosiaan pari vuosikymmentä jo mennyt, joten tuollainen yli 500 hevosvoiman teho on ollut sellainen, mitä ei ole varmasti järjellä pystynyt käsittämään. Sittemmin hevosvoimat ovat kokeneet erittäin merkittävän inflaation, mikä on omalla tavallaan hieman harmillistakin. Kyllä 500 hevosvoimaa on aina 500 hevosvoimaa siltikin!
– Hienoin auto, mitä olin ikinä nähnyt kuvassa, oli kuitenkin se Klaus Ludwigin auto, joten unelma oli joskus saada oma 190 Evo2.
Jonas piti silmänsä auki harrastellessaan, ja vuonna 2010 tärppäsi isosti: yhtäkkiä Saksan eBayssa oli myynnissä täydellinen korisarja – juuri kuten unelmissa. Jonas osti korisarjan ja maksoi siitä silloin 1 500 euroa, mikä ei ole nykymittapuulla todellakaan paha raha hienosta korisarjasta.
– Tämä auto oli vuosien aikana rakennettu jäärata-autoksi, johon oli vaihdettu 2,3-litrainen 16-venttiilinen M102.983-moottori sekä Volvon M45-vaihdelaatikko. Moottoria ohjasi Megasquirt-ecu. Kun korisarja oli ostettu, oli aika rakentaa oma Evo2. Ainoa hyvä aihio oli juuri tämä valkoinen jäärata-auto, joka oli jäänyt kymmenen vuotta sitten kilvittämättä.
PAKOTETTU TAUKO
Projekti aloitettiin sillä, että moottori nostettiin pois konehuoneesta, ja ensitöikseen Jonas suurensi etupyöränkaaret.
– Mutta silloin koko projekti jäi seisomaan, kun töissä oli aina kova kiire ja samaan aikaan rakennettiin omakotitaloa ja autotallia, joten vapaa-aikaa oli todella vähän. Minua pelotti, että projekti ei valmistuisi ikinä.
Lopulta Jonas pakotti itsensä aloittamaan auton rakentamisen uudelleen vuonna 2017. Projekti oli siis ollut jäissä liki kymmenen vuotta muiden kiireiden takia.
– Otettiin auto sisälle ja tehtiin uudet takapyöränkaaret sekä tilattiin vanteet Compomotivelta.
Vanteiden päälle käännettiin Toyon R888 -semisliksit, jotta auton korkeudesta ja pyöränkaarien riittävästä koosta pystyttiin varmistumaan ennen koritöiden viimeistelyä. Kun korko oli selvillä, tilasi Jonas KW:ltä custom-alustasarjan juuri tähän autoon.
– Kori tyhjennettiin täysin, ja hiekkapuhallus oli seuraava vaihe. Kun kori oli puhallettu puhtaaksi, vahvikehitsattiin kaikki korin saumat.
Vahvikehitsauksella saadaan minimoitua korin eläminen ja jäykistettyä pakettia rutkasti. Vahvikehitsaus tehdään usein kilpa-autoihin juuri siitä syystä, että alustan toimivuutta voidaan säätää iskunvaimentimista, eivätkä korin pellit itsessään toisi yhtään ylimääräistä muuttujaa pakettiin.
– Kun korisarja oli istutettu paikalleen, auto meni maalaamoon. Tässä vaiheessa oli vielä tarkoitus, että livery teipataan.
Maalauksen jälkeen Jonas asensi korisarjan viimeisen kerran paikalleen ja nosti moottorin takaisin keulille.
– Moottori on tehty M102 8v -lohkosta ja siihen on sovitettu 16-venttiilinen kansi. Minulle kävi myös tuuri, ja löysin uudet aidot 97,72 mm halkaisijalla olevat DTM-männät.
Mäntien perään Jonas otti alkuperäisestä paketista Volvon h-profiilikiertokanget ja laittoi paketin kasaan ARP:n pultein. Ennen kasaamista lohkoon oli koneistuksen yhteydessä tehty myös öljyruiskut männille Kokkolan Moottorihiomolla. Lohkon ja kannen väliin valikoitui puolestaan Cometicin kupari-kansinahka liekkirenkain, ja osat pultattiin toisiinsa luonnollisesti ARP:n pulteilla.
KILPURI TARVITSEE SUORAKYTKYN
Kun moottori saatiin paikoilleen, oli sille luontevaa asentaa myös ohjainlaite. Tähän, kuten kovin moneen muuhunkin projektiin maassamme, valikoitui ecun virkaa hoitamaan Maxxecun Race, joka on kiistatta erinomainen laite hintaluokassaan. Moottorinohjaimelta dataa siirretään CAN-väylää pitkin dashille, eli digitaaliselle mittaristolle, joka tässä autossa on AEM:n valmistama tuote.
– Vaihteistoksi valikoitui Gearmotiven ZF-vaihteiston kuoriin rakennettu suorakytkentävaihteisto. Onneksi hyvä kaverini Sebastian Sundfors valmistaa erikoisosia tällaisiin projekteihin, ja hän teki autoon kaikki adapterit niin, että vaihteisto käy suoraan bolt-on Mersun moottorin perään.
Vaihdelaatikolta voima siirtyy kardaanin kautta peräruuville, joka puolestaan on peräisin W210-korisesta Mercedeksestä. Perämurikan sisälle on lusikoitu Quaifen lukkoyksikkö, joka takaa sen, että voima välittyy molemmille takapyörille.
– Pikku hiljaa autosta tuli hienon näköinen, ja tuolloin muutamia kavereitakin kävi silloin tällöin sitä tallissa katsomassa. Onneksi yksi heistä oli Simon Ahlsved, joka halusi nähdä, että minkälainen projekti minulla on työn alla.
Simon on siis mies S.A. Airbrush Saloonin takana, ja hän innostui autosta niin paljon, että halusi maalata koko auton liveryn. Teippaussuunnitelmat heitettiin siis kertaheitolla roskakoriin ja auton siirtämistä maalaamolle alettiin suunnittelemaan heti lähitulevaisuuteen.
– Hän teki paljon työtä auton eteen, ja kun hän soitti ja kertoi että auto olisi valmis, tuli minulle kova kiire Teerijärvelle. En unohda ikinä sitä tunnetta, joka tuli kun ovi avattiin ja siellä oli minun unelma-autoni – ja se ei ollut edes sen näköinen kuin mitä minä ajattelin aluksi rakentaa, vaan se oli vielä parempi, Jonas iloitsee.
NIMMARIA VAILLE VALMISTA
Kun auto oli maalattu ja muutenkin valmis, oli aika suunnata penkitykseen, jossa moottorinohjaimelle tehtiin siis kartat, jotta se pysyy myös jatkossa ehjänä sekä tuottaa maksimaalisen verran tehoa.
– Penkitys tehtiin AM Skullbackan dynamometrillä ja Tom Wiik teki säätötyöt. Lopputulos on 261 hevosvoimaa ja 283 Nm. Pakoputki pitää tehdä vielä uudelleen, jolloin moottorista saadaan varmasti lisää voimaa.
Tätä juttua kirjoiteltaessa Jonas odotteli jo kuumeisesti kesäkelejä, sillä autolla ei vielä ole ehditty sinne mihin se ainakin ulkonäkönsä puolesta vahvasti kuuluu, eli moottoriradalle.
– Talvi yllätti viime vuonna sen verran ajoissa, etten ehtinyt radalle ollenkaan.
Muuten auto on kovaa ajoa vailla, ja ainoa haave, joka Jonaksella enää on, on se että auton kojelautaan saataisiin Klaus Ludwigin nimikirjoitus.
Kaiken kaikkiaan tämä auto on hieno tuulahdus sitä, mikä autoharrastuksessa on tällä hetkellä kovasti suosittua. Vaikka projekti onkin kestänyt alkuperäistä suunnitelmaa rutkasti pidempään, on lopputulos vahvasti motorsport-henkeä uhkuva, ja juuri siihen tyyliin tänä päivänä rakennetaan paljon kalustoa. Tarinassa yhdistyy myös varmasti meille kaikille tuttuja elementtejä, ja mielestämme on todella hienoa, että tämä auto ei päätynyt sille ikävälle listalle, jota ikuisuusprojekteiksikin nimitetään. Hattu päästä, tämä auto on tehty esikuvansa mukaan – maailma tarvitsee esikuvia.
SPEKSIT
MOOTTORI:
M102.983 2,3 16v -moottori, Wiseco OEM DTM -takomännät (97,73 mm), h-profiili-kiertokanget ARP-pulteilla, öljyruiskut, ATEC-imusarja, Jenvey 50 mm läppärungot, Cometic-kannentiiviste liekkirenkain, kaikki pyörivät osat tasapainoitettu, 2,5 16v -moottorin pakosarja, Maxxecu Race -moottorinohjaus.
VOIMANSIIRTO:
Gearmotive ZF -suorakytkentävaihteisto, Tenaci-kytkin, ZF-MB Bolt-on -adapterilevy, billet-vauhtipyörä.
ALUSTA:
KW:n custom coilover-alustasarja, Strongflex-puslat, Uniball-niveliä, Sellholmin veitsivakaajat.
JARRUT:
Edessä Taroxin 330 mm jarrut, takana 284 mm Porsche Boxterin levyt ja Brembo-jarrusatulat, Pedalbox.
VANTEET JA RENKAAT:
Compomotive TH -vanteet 8x18" koossa.
Renkaina Toyo R888:t.
KORIMUUTOKSET:
Isommat etu- ja takalokasuojat, Evo 2 Klaus Ludwig replica -korisarja, koko livery maalattu, kaikki korin saumat vahvikehitsattu.
SISUSTA:
Turvakaaret, Nuken turvatankki, nukattu kojelauta, AEM CAN-väylä dash-mittaristo, Sparco Circuit II QTC -penkit, nelipistevyöt
KIITOKSET:
S.A. Airbrush Saloon, SSP Sundfor Special Parts, Tomtech carbon, Kokkolan Moottorihiomo, AM Skullbacka, Essframe, Gearmotive, DK Films, BBT Motorsport, Häggblom Motorsport, Sonax ja kaikki muut jotka ovat olleet mukana!
KUKA KUSKAA:
- Omistaja: Jonas Björklund
- Ammatti: Yrittäjä
- Ikä: 40
- Instagram: @jonas.bjorklunds
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!