GTi koeajaa: Toyota GR Yaris

Toyotan matka WRC-taipaileilla on ollut pitkä ja monivaiheinen. Matka käyttöautojen maailmassa on ollut vielä pidempi ja monivaiheisempi. Uusi Toyota GR Yaris yhdistää vanhan ja uuden WRC-perintönsä uuteen, myös kadulle sopivaan pakettiin.

ARVOSANAT ASTEIKOLLA 1-5:

  • Ulkonäkö: 3,5
  • Yleisfiilis: 4,5
  • Tukistaako: 4
  • Mukavuus: 3
  • Paranneltavuus: 4

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 02 / 2021.

Näin autoharrastajana on todettava, että vanhemman ikäluokan autot ovat varmasti meille monelle tutumpia kuin uudemman polven autot. On otettava kuitenkin huomioon, että niin sanotusta tuning-buumista on kuitenkin jo liki 20 vuotta aikaa, ja silloin autoharrastuksesta innostuneet ihmiset ovat nyt 20 vuotta vanhempia.

Ikääntyminen on tuonut tullessaan monelle myös kasvanutta budjettia harrasteidenkin osalle, ja meidän mielestämme onkin validia satunnaisesti tarkkailla myös täysin uusia autoja, joista voisi harrasteen tehdä.

Viime vuosina on putoillut hieman vähemmän suoraan hyvän harrastestatuksen omaavia autoja, emmekä mene ihan takuuseen onko uusi GR Yariskaan sellainen suoraan autoharrastajan kiikarissa oleva tuote. Hämeenlinnalainen autoharrastaja Matias Mäenpää kuitenkin hankki ensimmäisten joukossa uuden Toyota GR Yariksen, ja jo tilausvaiheessa oli selvää, että auto ei jäisi vakioksi.

Meitä GTi-Magazinessa kuitenkin kiinnosti nähdä tämä uutuus myös ennen kuin sitä on rakennettu täysin läpi, eli aivan vakiona. Kävimme siis tuoreeltaan polettamassa Matiaksen uutta autoa. Kun tuttu harrastaja hankkii mielenkiintoisen auton, olemme heti ensimmäisenä vinkumassa koeajoa. Kiitos Matiakselle, että päästit meidät puikkoihin!

HISTORIAA

Kun sanomme, että tämä auto on monella tapaa erikoinen auto, joka pitää sisällään pitkän historian, emme valehtele. Moni muistaa varmasti 80- ja 90-lukujen Toyota Celica GT-Fourit. Tätä kyseistä autoa on useammankin harrastajan tallissa edelleen ja se on saanut muiden ikäluokkansa japanilaisten autojen kanssa tietynlaisen harraste-statuksen.

GT-Four kohosi ikoniseen asemaan rallimaailmassa esimerkiksi tehojensa ja tarkan ajotuntumansa sekä luotettavuutensa ansiosta. Toyota Celica ST165 GT-Four oli neljännen polven Celicaan perustuva erikoismalli, joka tarjosi Toyotan rallitiimille hyvän pohjan WRC-sarjaan. Tähän malliin perustuvalla ralliautolla Toyota kilpaili ensimmäistä kertaa WRC-mestaruussarjan korkeimmista sijoituksista. Carlos Sainz voitti kyseisellä mallilla koko sarjan vuonna 1990.

Seuraavan sukupolven ST185 GT-Four Celicalla mestaruuden voitti puolestaan Suomen oma Juha Kankkunen. Tarina jatkuu vielä ST205 Celicalla, joka jäi puolestaan viimeiseksi GT-Four -mallinimeä kantavaksi autoksi, ja sen Toytan rallitiimi vaihtoi vuodelle 1998 Corollaan. ST205 Celicaa valmistettiin totta kai myös kadulle, ja se oli varustettu 3S-GTE -moottorilla, joka tuotti ahdettuna 255 hevosvoimaa ja 304 Nm vääntöä. Malli oli tehokkain siihen mennessä valmistettu GT-Four ja sitä valmistettiin rajoitettu 2 500 kappaleen erä.

Miten Celica liittyy sitten tähän uuteen GR Yarikseen? Monellakin tapaa. Uusi GR Yaris on suunniteltu yhteistyössä TOYOTA GAZOO Racing World Rally -tiimin kanssa, ja autossa hyödynnetään autourheilun huipulta ammennettua kokemusta. Auton suunnitteluun osallistuneita ihmisiä yhdistää Toyotan mukaan yksi tavoite yli kaiken muun: voittaminen.

Keulan puolella huomion vie suuri etupuskurin ilmanotto. Auton aerodynamiikkaa ja jäähdytystä on kehitetty esimerkiksi tuulitunnelin avulla ja jokaisella auton muodolla on tehtävänsä.

MÄKISEN TOMMI

Moni varmasti tietää, että Toyota kilpailee parasta aikaa WRC-sarjassa nimenomaan Toyota Yariksella. Tämä matka alkoi kuuleman mukaan vuonna 2014 jääradalta, jossa Tommi Mäkinen oli ajamassa Akio Toyodan kanssa. Miehet päättivät yhdistää voimansa ja tavoitteeksi asetettiin Toyotan paluu WRC-sarjaan autolla, joka voittaisi. Näin syntyi GR Yaris, josta on nyt siis tehty myös katumallin auto, joka toki on rallisisartaan rutkasti käytännöllisempi paketti.

Uuden GR Yariksen perustana on Toyotan 20 vuotta sitten kehittämä nelivetoratkaisu, joka keräsi aikanaan paljon kiitosta kuljettajiltaan. Entisaikojen GT-Four on siis tehnyt paluun.

Lisää rallitunnelmaa autossa on konehuoneen puolella, sillä GR Yaris on varustettu 1,6-litraisella kolmisylinterisellä moottorilla. Tämä sinänsä ei kuulosta kovin ihmeelliseltä, ennen kuin asiaa tutkii lähemmin. Moottori tuottaa esitteen mukaan 261 hv ja 360 Nm voimat ja on todennäköisesti maailman tehokkain kolmisylinterinen moottori.

Moottori on toteutettu WRC2-luokan sääntöjen mukaan ja siihen on käytetty uusinta moottoriosaamista, jollaista ei ennen ole nähty tuotantoautoissa. Nelivedon saa kolmeen eri asentoon: radalle sopivalle 50:50 -vetosuhteelle, arkena loistavasti toimivalle 60:40 -vetosuhteelle sekä hauskuusasentoon, eli 30:70 -vetosuhteelle.

Matiaksen yksilö on varustettu Racing-paketilla, jossa mukana tulee Torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko, joka melkeinpä on pakollinen vaihtoehto, jos autosta haluaa nauttia myös radan puolella. Racing-paketissa tulee mukana myös punaiseksi maalatut jarrusatulat, 18" BBS:n takovanteet Michelinin Pilot Sports 4s -renkailla sekä GR-racing-jousitus.

Toisena vaihtoehtona on ottaa autoon teknologia-paketti, joka puolestaan pitää sisällään esimerkiksi audiojärjestelmää, HUD:ia sekä peruutustutkia ja muita teknologiavarusteita. Suomen maahantuontiohjelmassa ei ole mahdollista ruksata molempia, eli on joko otettava enemmän sporttia tai enemmän teknologiaa. Ei liene yllätys, että GTi-Magazinen valinta olisi ajo-ominaisuuksien puolella, kuten tässä yksilössä, jota ajoimme.

Auton kehittämisessä on siis ollut mukana niin Mäkisen Tommi kuin muutkin Toyotalla kilpaa ajavat henkilöt. Suomalaisena mainittakoon, että prototyyppiä on testattu myös koti-Suomessa ja muutenkin auton kehitystyössä on Suomi vahvasti mainittu. Torilla tavataan.

Tavallisesta Yariksesta GR-mallin erottaa myös ulkoa päin helposti. Koppa on pulskemman näköinen, ja esimerkiksi kattolinjaa on laskettu 95 mm vakiomalliin verrattuna. Myös vanteiden välistä pilkottavat isot jarrut sekä sporttisemman näköiset puskurit vihjaavat auton luonteesta.

Toyota on myös panostanut auton keveyteen, ja siitä syystä esimerkiksi konepelti, ovet ja takaluukku ovat alumiinia ja puskureiden muovi on ohkaisempaa kuin perus-Yariksessa.

Kaikki GR Yarikset valmistetaan Toyotan Motomachin tehtaalla, joka on siis esimerkiksi Lexus LFA:n ja Supra A80:n syntypaikka. GR Yarikset valmistetaan myös isolta osin käsityönä, ja ne viettävät tuotantolinjalla aikaa 10 kertaa pidempään kuin perusmallin massatuotantoautot. Tämä puolestaan takaa paremman laaduntarkkailun, jota tällainen erikoismalli vaatiikin.

Jarrut ovat vähintäänkin massiiviset ja ne täyttävät 18" vakiovanteet kivasti. Jarrusatulat ovat punaiset, kuten Racing-paketilla varustetuissa autoissa kaikissa on.
Ilmeisesti Xzibit on ollut mukana auton suunnittelussa, sillä auton hiilikuitukatto on vakiona teipattu "hiilikuitu"-teipillä. "Yo dawg, I heard you like carbon!"

MILLAINEN SE SITTEN ON?

Kun koeajolle lähdin, oli minulla aika rajallisesti tietoa autosta ja sitäkin vähemmän ennakko-odotuksia. Mallina ei Yaris taida herättää kenessäkään autoharrastajassa suurempia tunteita ja mieleen tuleekin lähinnä käyttöauto.

Kun auton ensi kerran näki, oli se kuitenkin silmiä avaava kokemus. Auto näytti kovin sporttiselta ensi vilkaisulla ja tuntui siltä, että kun sitä kiersi, niin jokaisella kierroksella löysi uusia yksityiskohtia tai muotoja korista. Ulkoasu on mielestäni ihan onnistunut, joskaan se ei tarjoile suurempia wow-efektejä.

Katto on hiilikuitua, ja hiilikuidun päällä on vielä hiilikuitujäljitelmäteippi, sillä kuitukatto ei ole punotusta tavarasta valmistettu eikä tavan kansalaiselle varmasti näytä kuituiselta. Matias poisti teipin katon päältä vierailumme jälkeen.

Sisustassa tunnelma on ehkä yllättävänkin laadukas. Vaikka iso osa sisustasta on muovia, on kuitenkin sisällä ihan hyvä laatuvaikutelma. Olo ei ole kuin raejuustopurkin sisällä.

Penkit ovat mukavat ja sopivat sporttiset myös arkiajoon. Ajotuntumaltaan auto on veikeän hauska. Auto on kohtalaisen pieni ja näin ollen myös ketterän oloinen. Kaupunkiajossa nelivetoa ei oikeastaan huomaa, ja auto toimii kuten mikä tahansa perusauto.

Myrskypedaalin kun painaa pohjaan, alkaakin sitten tapahtumaan ihan eri tavalla. Kyydissä istuessa yllättää, kuinka auto tuntuu tukistavan ihan reilusti. Kun itse pääsin puikkoihin, tajusin heti mistä tämä efekti johtuu. Auto on varustettu tiuhoilla välityksillä, jolloin laajalla käyttöalueella oleva moottorin noin 260 hevosvoimaa tuntuu myös hienosti. Kun pedaalin painaa pohjaan, saa ainakin pienemmillä vaihteilla olla heti tarjoamassa seuraavaa pykälää, jotta hauskuus jatkuisi katkeamatta. Suomeen myytävät GR Yarikset on muuten varustettu aina kuusivaihteisella manuaaliaskilla, joka sekin tuo oman sporttisemman mausteensa peliin nykyisessä kaksoiskytkinvaihteistojen maailmassa!

Auto on tunnollinen ajettava, ja mikäli koeajohetkellä se ei olisi ollut vain pari sataa kilometriä ajettu, olisin kyllä halunnut koestaa hiekkatiellä, miten ralliauton sukulainen etenee. Lyhyehkön lenkin perusteella voi kuitenkin olettaa, että hauskuutta olisi tarjolla ihan reilusti!

Sisusta on aika lailla perus-Toyotaa. Laatuvaikutelma on kuitenkin hyvällä tasolla, eikä olo ole kuin raejuustopurkissa.
Konehuoneen puolella ei uusien autojen tapaan ole juurikaan nähtävää. Auton 1,6-litrainen kolmimukinen moottori näyttää samalta kuin mikä tahansa uuden auton moottori, joskin moottorin suojan Turbo-teksti herättää kiinnostuksen.

LOPPUSANAT

Auto on hauska paketti, jolla ajella kauppaan ja pitää lystiä mutkaisilla teillä tai moottoriradoilla. Mukavuusvarusteita ei ole tarjolla ihan niin laajasti kuin esimerkiksi viime numerossa koeajamassamme VW Golf GTI:ssä, mutta GR Yariksessa kiehtoo nimenomaan sen historiaan viittaava puoli. Myös suomalaisesta kehitystyöstä on oltava ylpeä ja onkin hienoa seurata, kuinka suomalaista työtä arvostetaan myös ison konsernin suunnasta.

GR Yariksen lähtöhinta on noin 45 000 € ja Racing-paketin kanssa hinta kohoaa jo yli 50 000 €:n, joka on mielestämme hieman kova hinta autosta. Tämä lienee kuitenkin sellainen auto, joka ostetaan puhtaasti fiiliksen vuoksi, ja jos fiiliksestä on valmis sen verran maksamaan, niin mikäpä siinä.

Auton rakenneltavuus ei ole aivan samalla tasolla kuin esimerkiksi VW Golfissa, mutta tähänkin on saatavilla paljon bolt-on osaa ja paljon lisää on vielä tulossa. Esimerkiksi HKS:n pajalla on jo otettu moottorista pari sataa hevosvoimaa enemmän irti ja kehitystyö suorituskyvyn parantamiseksi on siellä suunnalla käynnissä.

Alustan puolelle tähän löytyy jo valmista palikkaa, kuten myös sisustan puolelle. Auto on syntyessään jo sellainen legendojen jälkeläinen, että varmasti japanilaisten after market -puljujen kiinnostuslistalla on valmistaa GR Yarikseen paljon uutta osaa.

Tässä kyseisessä autossa on myös se hauska puoli, että lähes välittömästi koeajomme jälkeen Matias otti rälläkän kauniiseen käteensä ja leikkeli kaaret auki. Jo ennen autoa Matiaksen tallissa oli Japanista saapunut aito Pandem-korisarja odottelemassa. Auto tulee siis muuttumaan vakiosta todella rajusti ja seuraavassa GTi-Magazinessa kerrotaankin, millaista on asentaa aitoa Pandem-korisarjaa. Vihjeenä sanottakoon, että tällä kertaa ei hartsi haise!

Mikä uutuusauto sinua kiinnostaa? Laita meille ehdotelmaa sähköpostiin osoitteeseen toimitus@gti.fi niin otetaan ihmeessä muitakin autoja koeajoon!

Juttusarjan seuraava osa julkaistaan GTi:n nettisivuilla ensi tiistaina 22.6.2021.

Tähän autoon on jo asennettu Pandem-korisarja.. Kiitokset Matiakselle siitä, että hän päästi meidät ruoriin!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !