Hauskuuskerroin - Lotus Elise '03

Suomessa rakennetut Lotus Eliset ovat melko harvinainen näky, koska harrastajakunta on pieni. Espoolainen Ilari Alatalo faceliftasi oman autonsa ja rakensi sen ajo-ominaisuuksia painottaen. Oikeiden ja harkittujen valintojen ansiosta myös ulkonäkö parani samassa suhteessa.

PIKAFAKTAT

  • Kone: k18 1,8l
  • Vanteet: OZ Futura 17”
  • Teho & paino: 165 hv / 747 kg

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 1 / 2020.

Lotus Cars on brittiläinen urheiluautojen valmistamiseen erikoistunut automerkki. Brändin perusti vuonna 1948 Colin Chapman -niminen heppu, joka kuoli äkillisesti sydänkohtaukseen vuonna 1982 ollessaan vain 54-vuotias.

Lotus Elise tuotiin markkinoille syyskuussa 1996. Auto on kaksipaikkainen, takavetoinen ja keskimoottorinen noin 750-kiloinen urheiluauto, jonka 1,8-litrainen vapaastihengittävä moottori tuottaa 165 hevosvoiman tehot.

Ykköskorista Eliseä valmistettiiin aina vuoteen 2000 saakka, jonka jälkeen Euroopan kolariturvallisuussäädökset tiukentuivat, ja Lotuksella oli edessään mietinnän paikka. He tarvitsivat kumppanin seuraavan korimallin kehittämiseksi. Tässä apuun riensi General Motors.

Yhdessä GM:n kanssa Lotus suunnitteli seuraavan sukupolven version suositusta mallista, kuitenkin sillä ehdolla, että GM saisi tehdä automallista myös omalla brändillään version Euroopan markkinoille.

Näin syntyi Opel Speedster. Samalta tuotantolinjalta tulevat Lotus ja Opel käyttävät paljon yhteisiä osia, mutta niissä on kuitenkin eri voimansiirto ja moottori. Speedsteriin istutettiin 2-litrainen turbopata ja 17-tuumaiset vanteet Lotuksen 16-tuumaisten sijaan.

Vuonna 2010 Lotus julkaisi kolmannen sukupolven version Elisestä. Tätä mallia myydään yhä 1,6-litraisella 134-hevosvoimaisella moottorilla, joka täyttää Euro 5 päästönormit. Lisäksi autoa tehdään 1,8-litraisena Magnusonin R900-remmiahdinversiona, jonka tehontuotto on 217 hevosvoimaa. Mallin remmiversiota valmistetaan edelleen.

GT4-mallin takasiipi muuttaa perän ilmettä hurjan paljon vakioon verrattuna.
Larinin Cup-putkisto ulostuloineen on hienosti esillä takadiffuusorin yläpuolella.
Paksut Toyon triplakasit ovat ainoa oikea rengasvalinta tähän autoon. Ei tarvitse nostella jalkaa kaasulta mutkissa.
Keulasta on poistettu vilkku-umpioiden reiät ja ylimääräiset feikkisaumat. Keula on tehty yhdestä palasta.

ALKUKANTAINEN JA KEVYT

Ilari oli kiinnostunut brittiautoista jo aikaisemmin. Elisen kohdalla häntä viehätti erityisesti ajokin alkukantaisuus. Autosta puuttuu niin sanotusti ”kaikki herkut”, eli jarrutehostin, ABS-jarrut, ohjaustehostin, airbagit, ilmastointi, keskuslukitus ja sähköikkunat. Vähän niin kuin kyseessä olisi katulaillinen mikroauto.

– Auton alhainen massa, 747 kg, ja ajamiseen keskittynyt kabiini olivat lopulta ne tekijät, jotka sinetöivät ostopäätöksen. Vähäisen painon selittää alumiininen monokikki-runko yhdistettynä lasikuituiseen koppaan, jonka rakenteissa on käytetty runsaasti hiilikuitua, Ilari selvittää.

– Vaikka autossa on tehoa vain 165 hevosvoimaa, niin kyllä sillä saa silti aika hyviä fiiliksiä ajamisesta. Kiihtyvyyttä löytyy juuri ja juuri sataseen saakka, mutta juju onkin siinä, ettei mutkissa tarvitse turhaan nostella jalkaa kaasulta, antaa soittaa vaan. Siinä tuntee, kuinka veri pakenee kropassa puolelta toiselle, kun soittaa kunnolla mutkiin.

Ohjaustehostimen puute, pieni ratti ja nopeavälitteinen hammastanko lisäävät myös osaltaan kilpa-automaista fiilistä.

Istuimet, kojelauta ja ovipahvit on verhoiltu tummalla alcantaralla ja korinvärisillä tikkauksilla.
Kuten kuvasta näkyy, kynnys on todella pitkä, mikä tekee autoon nousemisen hiukan haasteelliseksi.

FACELIFT

Auton Ilari osti toiselta harrastajalta Mäntsälästä keväällä 2018. Ensimmäinen kesä meni luonnollisesti suurelta osin tutustuessa tähän keksintöön. Lähinnä pikkuvikojen korjailua ja normaalit huollot tehtiin.

Seuraavan talven aikana auto otettiin työn alle ja sitä alettiin muotoilemaan oman mieltymyksen mukaiseksi. Auton nelisilmäkeula ei miellyttänyt, joten etuvilkku-umpioista luovuttiin.

Taivaisen Atte vanhana lasikuituvelhona otti vetovastuun keulan lasikuitutöistä. Yhtenäinen keulapala koostuu nokkapellistä, etulokareista ja puskurista. Keulasta kuidutettiin umpeen ylimääräiset umpioiden reiät sekä keulaa kiertävät lokasuojien, nokkapellin ja puskurin feikkisaumat. Ajovalot päivitettiin tässä kohtaa facelift-mallisiin, jotka muokattiin sopimaan keulaan ennen maalausta.

Lisäksi ulkonäköä ehostettiin S3-mallin peileillä, Cup-etusiivellä ja -helmoilla, sekä GT4:n takasiivellä ja takadiffuusorilla.

Garwin LCD-mittaristo on muokattavissa kuljettajan tarpeiden mukaan. Yhteen näkymään saadaan kerralla kaikki tarpeellinen tieto moottorista.
Korotettu ja riisuttu shifteri on makea yksityiskohta kabiinissa.

MIELLYTTÄVÄN EPÄMUKAVA

– Vanteiksi löysin töistä ylimääräisiksi jääneet alunperin Jaguariin lisävarusteena myydyt 17-tuumaiset Ardenin OZ Futurat. Etuvanteita piti kaventaa 1,5 tuumaa, jotta ne mahtuivat alle. Koko setti kunnostettiin ja maalattiin sopimaan auton teemaan. Renkaiksi tuli Toyon R888 semisliksit, jotka purevat tiehen todella hienosti olosuhteiden ollessa oikeanlaiset, eli kuivat.

Jo valmiiksi epämukavan auton kovaa ajotuntumaa jämäköitettiin madaltamalla ja koventamalla alustaa Nitronin alustasarjalla. Alusta piti tilata mittatilaystyönä, sillä tähän automalliin ei ollut tarjolla sopivaa settiä.

Lotus Elise ei ole mikään helpoin auto nousta kyytiin, sillä kynnys on todella leveä ja penkki syvällä auton sisällä. Sisään autoon päästyään kuljettaja istuu kuitenkin tukevasti alcantaralla ja korinvärisillä tikkauksilla verhoilluissa istuimissa. Sama verhoiluteema jatkuu läpi kojelaudan ja ovipahvien. Garwin LCD-mittaristo kertoo kaiken oleellisen ja on täysin muokattavissa kuljettajan tarpeiden mukaan. Vaihde-shifteriä korotettiin ja se riisuttiin ylimääräisistä verhoiluista racemman ulkonäön ehdoilla. Konttori on täysin kilpa-automainen, kuten kuuluukin, mutta samalla myös näyttelytason siisti.

Tässä kunnossa Elise oli myös kuvaushetkellä. Sopivin maustein tästä autosta on saatu kaivettua huomattavasti alkuperäistä mielenkiintoisempi laite, joka sopii aurinkoisina kesäiltoina mutkapätkälle ja viikonloppuisin harrastekruisinkeihin. Eikä paina paljoa.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

Rover k18 -moottori, Piper nokka-akselit, VVC-mallin imusarja, 52 mm Cup-kaasuläppä, ITG:n hiilikuituinen ilmansuodatinkotelo, Larini Cup-putkisto, iso alumiininen syyläri, Remote-termostaatti

VOIMANSIIRTO:

Vakio 5-vaihteinen manuaali

ALUSTA:

Nitron Clubsport -alustasarja, nopeavälitteinen hammastanko

JARRUT:

Edessä AP-Racingin vakiojarrut EBC:n vihreillä paloilla, takana Brembot EBC:n vihreillä paloilla, teräspunosletkut joka nurkassa

VANTEET JA RENKAAT:

OZ Futura edessä 7x17” ja 8,5x17” takana, renkaat Toyo R888 205/40-17” edessä ja 245/40-17” takana

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

Facelift-mallin ajovalot, etuvilkku-umpio delete, keulan feikkisaumojen täyttö, kova katto, S3-mallin peilit, Cup-etusiipi ja -helmat, GT4-takasiipi, takadiffuusori

SISUSTA:

Kojelauta, penkit ja ovipahvit verhoiltu alcantaralla ja korinvärisillä tikkauksilla, Garw muokattava LCD-mittaristo, shifterin korotus ja riisuminen, 320-millinen Momon ratti pika-adapterilla, Pioneerin mankka ja Audisonin kaiuttimet

KIITOKSET:

Atte Taivainen lasikuitutyöt, Automaalaamo Antti Hämäläinen pohjatyöt / maalaus

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Ilari Alatalo
  • Ammatti: Mekaanikko / varaosapäälikkö
  • Ikä: 24
  • Some: @ilarialatalo

EXTRA PHOTOS:

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !