Henkilökuvassa: Teemu Peltola

GTi:n uudessa henkilökuvasarjassa kerrotaan tarinoita henkilöistä ilmiöiden takana. Sarjan avaa itseoikeutetusti Suomen varmasti yksi tunnetuimmista ja hauskimmista driftingkuljettajista, Teemu Peltola.

Juttu on julkaistu ensikerran GTi-Magazinen numerossa 1 / 2019.

PIKAFAKTAT

  • Nimi? Teemu Peltola
  • Ikä? Noin 30
  • Paikkakunta? Kokkola
  • Millä ajat? MB W203,5
  • Auton moottori ja vaihteisto? 320CDI OM648-moottori. On pyritty pitämään TexRacingin vaihteistoa. Tällä hetkellä paikallaan on automaatti joka on ajatuksena kaunis, mutta diesel on sen verran vaikea ajaa muutenkin niin pyritään pitämään kova aski paikallaan.

Kaikki varmasti tuntevat Black Smoke Racingin, joten paneudutaankin ensin siihen mistä kaikki alkoi. Mikä oli ensiautosi?

– Sehän oli W123 farkku. Itse asiassa nykyistä kilpa-autoa ruuvataan samassa tallissa missä se maalattiin aikanaan. Luonnollisesti se oli 300TDT jota vähän kutiteltiin esimerkiksi isommalla pumpun elementillä ja muilla pikkuvireillä.

Onko perheessäsi autoharrastaminen ollut läsnä vai oletko saanut kipinän autoihin muuta kautta?

– Isäni on aina ollut mersumies mutta ei varsinaisesti autoharrastaja. Olen itseasiassa moninkertainen piirimestari korkeushypyssä ja se on ihan tosijuttu. Palkintokaapissa on enemmän palkintoja korkeushypystä kuin driftingistä.

Sitten tuli moottorivehkeet ja korkeushyppy vähän niinkuin jäi siinä. Olin 9-vuotias kun isä osti meille Datsun 100A:n. Teemu 9v päästeli Perhojoen jäätä tyynyt persiin alla. Sitä kautta se pölhöys on lähtenyt.

Milloin kiinnostuit ensikerran driftingistä?

– Vuonna 2009 kävin traktorpullingkisoissa ja tuttu turbo-diesel-mies ehdotti että tehdään dieseldrifteri. Otin puhelimen taskusta ja etsin netistä että mitäs se sellainen drifting on. Pitkää tikkua vedettiin, että kuka ajaa kun kukaan ei osannut. Ajattelin että minä voin ajaa, että samapa tuo. Ostettiin drifting käytössä ollut tekniikaton 190 Mersu. Oli siinä kemppiperä ja neljä päivää aikaa Botnian finaaleihin. Otettiin käyttöautosta 412 heppanen OM603-moottori että päästiin ajamaan. Olin kisassa lopulta 13. Kisan jälkeen tuli kaverit sanoo että hienosti ajoit mutta klipit jäi kauas. Kysyin sitten että mitä ne klipit sitten on?

Siitä sitten innostuneena 2009 heti ekasta kisasta voitto, kun säännöt selvitettiin talven aikana. Huonoin sijoitus kaudella oli 3. sija ja voitin sarjamestaruuden 6 pisteen turvin, vaikka ajoin viimeisessä kilpailussa Kouvolassa auton kylki edellä betoneihin niin että auto lyheni toiselta puolelta 12 cm. Lainasin serkkupojan E30 BMW:tä, jonka kanssa ajoin kilpailussa kolmanneksi ja varmistin mestaruuden. Sen jälkeen olin varma, että W123 farmari Mersu on seuraava kilpa-autoni.

Milloin suosionne puhkesi lopullisesti?

– 2010 syksyllä Riikassa. Muistan elävästi, miten mentiin läpimädällä Sprintterillä ja perässä asiaankuuluva vanhoista 900 Saabin akseleista tehty traileri, jonka päällä W123 farmari. Kyllä kansalla oli hauskaa kun ne näki meidän yhdistelmän. Kilpailussa oli yli 60 kuljettajaa joista suuri osa Euroopan kovimpia.

Selvisi myöhemmin, että meillä oli kaikki kanget mutkalla jo silloin mutta siitä huolimatta otettiin tyylipuhtaasti lajitteluvoitto. Entryssä vauhtia oli paikallisilla jotain 90-100km/h ja minulla 114,7km/h. Kaaviossa tipahdettiin sitten heti, kun ei ollut minkäänlaista kokemusta pariajosta. Se suorite riitti kyllä siihen, että meistä kirjoitettiin ameriikkaa myöten ja homma räjähti totaalisesti käsiin.

Kerro hieman siitä, miten Black Smoke Racingiin suhtaudutaan esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa, onko siellä jopa enemmän fanitusta kuin Suomessa?

– Populaa on enempi ja ehkä se on siellä fanaattisempaa. Toki on Suomessakin faneja, mutta se on 6 kaljaa ja viinapullo ennenkuin suomalainen tulee kättelemään, kun ulkomailla taas tullaan usein selvinpäinkin turisemaan. Aina saa tulla juttelemaan!

Onko teillä suunnitelmia auton suhteen tulevaisuudessa?

– Kovasti on kehitetty nykyistä autoa. Tämän päivän kilpa-autot on melkosia laitoksia eikä ihan millä vaan pärjääkään enää. Tästä nykyisestä autosta on penkattu 688 hp / 1000 nm. Alustaa ja tekniikkaa parannellaan ensi kaudelle.

Ketä tiimiinne kuuluu nykyisin?

– Minun lisäksi Patrik Wargh, Jyrki Määttä, Joni Uunila, Kalle Isoaho, Ville Herlevi, Eemil Ahola, Jesse Haapala, Ioannis Hagström ja Wilbert Riihimäki.

Kuka vaatteiden grafiikat suunnittelee ja ideoi?

– Patrik suunnittelee ja yhdessä ideoidaan.

Mikä on parasta driftingissä?

– Pikkusen enempi kun on kyytiä kuin kaverilla niin takana ajaminen on todella hienoo! Kaaviossa on hienoa kun noustaan askel askeleelta ja mahdollisesti voittoon niin onhan se erittäin siisti fiilis.

Jos driftingiä ei olisi keksitty, mitä harrastaisit?

– Varmaan sitä korkeushyppyä. Olisin maailman stara siinä, eläköitynyt mestari. Vaikea sanoa. Pikkupoikana haaveilin jokkiksesta. Ajotyyli on vähän sellainen jokkistyylinen: olen vähän utelias perässä ajaessa ja välillä vähän koliseekin.

Mitä teet arjessasi?

– Paljon. Minulla on ollut 8 vuotta kurottajayritys, johon juuri hankittiin 11. kurottaja. Sen lisäksi veljen kanssa on kimpassa 17 vuokra-asuntoa. Nyt harrastelen näitä mopojakin kun tuli hankittua pari pärrää millä pääsee ajamaan jäärata SM:ää talvella.

Mikä auto sinulla on käyttöautona ja onko sinulla mitään katulaillista harrasteautoa?

– Daily driveri on 2013 E300 hybridi kun olen niin vihreä mies. Käyttisharrasteena on W124 OM606:lla jossa joku nelisensataa heppaa.

Mikä on unelmiesi auto?

– W123 320CDI:llä ja 722.6 automaattivaihteistolla.

Mikä on ollut tähänastisen harrastushistoriasi ikimuistoisin hetki?

– 2010 Kemoran finaalit, jossa voitin Marko Hyvösen jota ei ollut sinä kautena voittanut kukaan. Mieleen on jäänyt myös Monsterin sponssaama tuomarikeikka Kreikkaan päivän varoitusajalla juhannuksena 2012. Onhan nuita muistoja!

Oletteko tekemässä uusia YouTube -videosarjoja?

– Ilman muuta. Aina tiistaisin yritetään kokoontua hallille ja kuvata sisältöä myös Youtuben puolelle.

Miltä kesä 2019 näyttää osaltasi, missä meinaat ajaa ja mitä?

– Gatebilejä nyt ainakin. SM kiinnostaa toisaalta mutta haluan lähteä sinne pärjäämään ja silloin pitää autokin olla niin että sillä voi pärjätä. Miehessä on itseluottamusta kyllä mutta Mersu on tarkka radasta, radan pitää sopia autolle. Se on vaikea auto ajaa.

Miksi Gatebil on niin hyvä tapahtuma ja mikä saa teidät lähtemään sinne aina uudestaan?

– Tapahtuma on hienosti järjestetty ja järjestäjä tulee kättelemään ja toivottamaan aina tervetulleeksi. Sinne ollaan aina todella lämpimästi tervetulleita ja siellä on valtavan hyvä ilmapiiri kaikkien välillä. On paljon rata-aikaa, paljon katsojia, joiden edessä on kiva ajaa. Paljon faneja, pidän ihmisten kanssa seurustelusta! Siellä on mukava olla.

Milloin olet lukenut ensikertaa GTi-Magazinea?

– Ei mitään käsitystä, mutta muistan vaan että Modena Flash esiteltiin silloin aikoinaan. Eli kauan sitten! On sitä tullut senkin jälkeen usein lueskeltua!

Black Smoke Racing somessa:

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !