Henkilökuvassa Teppo Laukkanen

GTi:n henkilökuvasarjassa kerrotaan tarinoita henkilöistä ilmiöiden takana. Tällä kertaa on haastattelussa tapahtumanjärjestäjä Teppo Laukkanen, jonka kättenjälkeä on varmasti jokainen lukijammekin nähnyt.

Juttu on julkaistu GTi-Magazinen numerossa 09 / 2019.

PIKAFAKTAT

  • Nimi: Teppo Laukkanen
  • Ikä: Mieli 25-vuotiaan, kroppa 65-vuotiaan ja papereissa lukee 45 vuotta.
  • Paikkakunta: Syntymäpaikka Lieksa, Helsinkiläinen vuodesta 1981
  • Instagram: @townpanel
  • Millä ajat arkena: Asuntoautolla, tai milloin milläkin. Otin juuri talviautoni, Evo nelosen pois seisontavakuutuksesta. Säästää muuten mukavasti selkää, kun ei vaihda renkaita, vaan auton kelin mukaan! Omistan myös kaksi hemmetin hyvää polkupyörää.
Kuva: Mai Angelica Puttonen @maipictureskuvanvoimaa

Kaikki eivät ehkä tiedä kuka on Teppo Laukkanen. Omin sanoin, kuka olet ja mitä teet arjessasi?

– Olen autoharrastusvaikuttaja sekä -järjestäjä ja harrastaja, driftingin lajiryhmän puheenjohtaja, FIA NEZ Drifting comission jäsen, kolmen reippaan ja mukavan pojan isä, sekä Webmoon Oy:n toimitusjohtaja. Ammatiltani olen yrittäjä ja teen kaikkea mistä maksetaan. Ajelen myös jahdeilla ja touhuan asiakaspalvelua. Pakko tehdä paljon kaikkea, kun en ole vielä keksinyt, mitä teen isona.

Mikä oli ensiautosi?

– Autoja pyöri alkuun kovaa vauhtia. Ford Cortina, Toyota Corolla liftback, Mitsubishi Colt exe, VW Golf GTi, Mazda 626.

Mitä autoja sinulta löytyy tällä hetkellä ja onko niitä rakenneltu?

– Avokupla, todella paljon rakenneltuna. Lisäksi Mitsubishi Evo 4, jossa mietoja muutoksia sekä Ford Carado asuntoauto. Tallista löytyy myös Mazda 626 ja kakkoskoppanen GTi Golf, joka on lähinnä ikuisuusprojekti.

Mitä kaikkia motorsport-lajeja olet kokeillut ja mitä haluaisit vielä kokeilla?

– Joskus driftingiä 4000cc farmari-Senaattorilla. Timeattackia ja kartingia olen tietenkin myös kokeillut. Radalla on kyllä tullut ajeltua ja testailtua kaikennäköisillä kamppeilla aina rättisitikasta F1:een. Talvella ajattelin ajaa muutaman kisan jääkartingia, jos hommat menee putkeen.

Mistä olet saanut kipinän autoharrastamiseen?

– Faijan puukenkä toimi ensiautona alle vuotiaana. Onneksi vanhemmat tajusivat siitä heti, mikä mulle on tärkeätä ja hommasivat oikeita leluautoja. Äidilläni on hieman taustaa autosuunnistuksesta, tosin hän lopetti sen ennen kuin synnyin. Bensa ja pärinä ovat vaan tuntuneet aina hyvältä, vaikka fillarointi on myös ollut aina lähellä sydäntä.

Miten päädyit nimenomaan tapahtumanjärjestäjäksi?

– Jaa-a kait se on mun broidin syy: se oli Akinaattorin kanssa samassa kesälukiossa joskus vuoden 1988 nurkilla.

Tutustuin Akiin paremmin intissä ja jotenkin sitä ajautui tapahtumiin. Tapahtumissa oli paljon siistejä autoja, hyvää porukkaa ja meininkiä, ja se vaan vei mukanaan. Alussa olin vaihtelevasti mukana touhuissa, kun työskentelin ravintoloissa viikonloppuisin. Pääasiallisesti olin taustavaikuttajana, mutta muutamaan tapahtumaan vuodessa pääsin paikallekin hommiin. Ihan aikojen alussa tapahtumat olivat tiistaisin ja torstaisin, ja silloin olin kyllä aina paikan päällä.

Kerrtoisitko Radalle.comin alkuajoista ja kehittymisestä sellaiseksi organisaatioksi, joka se nykyään on?

– Kait se jotenkin niin meni että meitä oli useampi, jotka tykkäsivät nopeammasta ajosta. Kävimme ajamassa Ahvenistolla ja siitä syntyivät tiistain rata-illat. Ahvenistolla sai tuolloin ajaa kahdeksaan asti. Avaimet piti hakea aina liikuntatoimelta ja välillä niitä haettiinkin Akin kanssa aika hopussa.

Suosio kasvoi ja nimet vaihtuivat, olihan tuo helppo tapa ajaa luvallisesti kovaa. Autot olivat tuolloin pääasiallisesti GTi Golf -tasoisia.

Nimiä oli tuolloin ainakin Ultimate VW, Euro Car Challenge ja GTi-rataillat, sillä joku lehti meitä silloin tuki. Tapahtumanjärjestäjiä oli silloin vain vähän ja teimme tiivistä yhteistyötä, vaikkakin välillä vähän eri suuntiin.

Alussa ajoimme arki-iltaisin ja ohjelma perustui aika pitkälle samaan kuin nykyäänkin. Teimme jopa jokamiehenkiihdytystä Ahveniston pääsuoralla. Pikkuhiljaa tapahtumat siirtyivät viikonloppuihin ja päivät kasvoivat täysimittaiseksi. Jossain vaiheessa otimme rohkean harppauksen pois Ahvenistolta ja esimerkiksi Motoparkin ensimmäinen tapahtuma on jäänyt vahvasti mieleeni. Kilpalajit tulivat pikkuhiljaa kuvioihin, ensimmäisenä Drifting ja pari-kolme vuotta myöhemmin Timeattack.

Tiedämme siis, että olet vahvasti mukana ainakin Radalle.comin toiminassa, mutta myös monessa muussa. Kertoisitko, mitä kaikkea puuhailet motorsportin ja autojen ympärillä?

-- Olen tätä kirjoittaessani juuri palaamasta NEZ comissionin kokouksesta Kööpenhaminasta. Siellä pyrimme huolehtimaan, että pohjois-Euroopassa driftingillä ja sen harrastajilla on mahdollisimman hyvät oltavat ja yhtenäiset säännöt. Pyrimme kehittämään maiden välistä yhteistyötä ja tarjoamaan kuljettajille helpon kanavan käydä ajamassa myös ulkomailla, mikä on erittäin tärkeää kuljettajan kehityksessä. NEZ comissiossa pyrimme myös huolehtimaan että lajeilla on valoisa tulevaisuus ja tavoitteenamme on tietysti tehdä Euroopan kovatasoisinta kilpasarjaa.

AKK:lla olen Drifting-lajiryhmän puheenjohtaja ja yht-luokan promoottori. Lajiryhmän puheenjohtajan toimenkuvaan kuuluu tietynlainen lajin luotsaamisen yhdessä muun ryhmän kanssa. Nämä kaikki touhut ovat aika hands on -juttuja ja itse saa tehdä paljon muiden lajiryhmäläisten ja counsilin jäsenten kanssa. Työsarkaa ovat mm. säännöt, koulutusten ja muiden asioiden suunnittelu ja toteutus.

Pääasiallisina lajeinani ovat tällä hetkellä Drifting timeattack karting, jääkarting ja rata-sm ja sieltä specifinä lajina The Gran Turismo. Aikaisemmin olin mukana järjestämässä crosskarteja. Viime vuonna järjestin rata-sm finaalit Alastarolla ja tänä vuonna Seinäjoen vauhtiajot.

Mielestäni on on erittäin tärkeää, että kaikki autourheilu sekä ennen kaikkea autoharrastus voivat hyvin ja ovat mielenkiintoisia vaihtoehtoja ihmisten harrastuksiksi. Siksi haluan olla touhuamassa kaikkea monipuolisesti ja pyrin omalla panoksellani myötävaikuttamaan lajien ja harrastusten tulevaisuuteen mahdollisimman paljon.

Autoharrastus on toistaiseksi ollut aika järjestämispainotteista, mutta kyllä sitä kerkiää aina vähän väliä pitää hauskaa talleilla ja radoilla. Kaikenlainen aiheeseen liittyvä toiminta on vaan niin siistiä!

Mikä tapahtumajärjestämisessä on parasta ja mikä siinä motivoi jatkamaan vuodesta toiseen?

– Porukka. Tai ennemminkin porukat. Nämä hommat tarjoavat mahdollisuuden olla jatkuvasti tekemisissä todella monipuolisen porukan kanssa. Se on tämän touhun isoin rikkaus. Toinen magee juttu on se, että pääsee matkustamaan ja nauttimaan useista paikoista ja maisemista.

Jos voisit muuttaa mitä tahansa suomalaisessa autoharrastamisessa, niin mitä se olisi?

– Haluaisin saada kaikki autoharrastajat tavasta, lajista, merkistä ihan mistä vaan riippumatta vetämään yhteistä köyttä. Driftingissä meillä on hyvä meininki järjestäjien kesken ja se näkyy esimerkiksi jatkuvasti kasvavana harrastajamääränä!

Mistä kaivat energian kiireisiin aikoihisi kaikkien projektien ympärillä, eli miten rentoudut vapaa-ajallasi?

– Kävellen, nauttien luonnon kauneudesta, valokuvaten, pyöräillen ja tietty Netflix & Chill. Reissaan myös paljon perheen kanssa asuntoautolla. Onhan noita kesämökkejäkin ja tietty palju. Viihdyn myös merillä osittain työn puolesta, mutta myös vapaa-aikana.

Vuoden ehdoton kohokohta on aina kauden päätteeksi ajaa Lappiin tai Pohjois-Norjaan ja kiivetä jonkun vuoren huipulle tajuamaan itsensä pienuus ja olemassaolon keveys.

Minulla on tapahtumareissuilla mukana kalavehkeet, ja matkalla on joskus kiva pysähtyä kauniiseen paikkaan kävelemään tai valokuvaamaan ja kalastamaan. Mikä olisi parempaa kuin tapahtuman jälkeen halstrata tuoretta ahventa nuotiolla?

Mikä on hienoin kokemuksesi autojen tai tapahtumajärjestämisen parissa?

– Apua! Niitä tulee heti mieleen 4008 kappaletta. Porukan kanssa saunominen tai grillaaminen onnistuneen tapahtuman jälkeen. Kun kaikki menee nappiin, niin se vaan tuntuu älyttömän hyvältä. Upea hetki myös oli saada Driftingin Falken -kiertopalkinto ja AKK:lta tunnustuksena hopeinen ansiomerkki.

Jos autoja ei olisi keksitty, mitä tekisit autojuttujen tilalla?

– Helppoa: Järjestäisin maastopyöräily- tai venekisoja!

Olet vieraillut paljon myös ulkomaisissa tapahtumissa. Mikä on hienoin tapahtuma ulkomailla, jossa olet vieraillut? Matkavinkit ovat tervetulleita!

– Näitä on monta ja uskon että hienoimmat tapahtumat ovat vielä käymättä. Ranskassa le Mans on kokemisen arvoinen. Olen ollut siellä IAME karting maailman finaaleissa parikin kertaa, ja se kuuluisa Endurance on siellä vielä katsomatta. Monaco F1 on myös vielä nähtävä jahdin kannelta.

Kisoja olen järkännyt suomen lisäksi Virossa ja Ruotsissa. Varsinkin Viron kisat ovat jääneet mieleen lämpimän vastaanoton ja maanläheisen kekseliäisyyden takia, saslikkia unohtamatta!

Voisimmeko oppia ulkomaisesta autoharrastamisesta tai -tapahtumista jotain, mitä?

– Vaikea kysymys. Täällä ollaan välillä vähän paikoillaan, mutta ehkä se on jopa hyvä juttu. Monet maat kerkiävät tehdä virheitä ja me voimme jättää ne tekemättä.

Monesti, kun astun johonkin porukkaan, niin kaikki katsovat minua ylöspäin ihan vain siksi, että tulen Suomesta. Meitä arvostetaan käsittämättömän paljon ulkomailla, joten me voisimme välillä olla vähemmän vaatimattomia?

Onko jotain, mitä haluaisit vielä kertoa lukijoillemme, esimerkiksi lähettää jotain terveisiä?

– Ollaan viisaita ja nautiskellaan vauhdista radoilla! Nykypäivänä äänestä ja vauhdista saa paljon pahennusta aikaiseksi, ja se ei ole näinä aikoina hyvästä. Nautitaan hyvästä harrastuksesta ja annetaan muillekin hyvä kuva meistä. Jätetään leikkiminen ja vauhdit esim radoille. Otetaan muut huomioon, mutta ei mennä korvat luimussa, vaan ollaan ylpeitä siitä mitä ollaan ja mitä harrastetaan. Hieno harrastus meillä kaikilla on, joten tehdään töitä sen eteen, että se saa jatkua!

Milloin olet lukenut ensikertaa GTi-Magazinea?

– Melkein aikojen alussa, vessassa se oli joka tapauksessa!

Onko sinulla mitään mukavaa muistoa GTi-Magazinesta?

– Olimme Akin kanssa tekemässä juttua jonkun Lotus Omegasta. Haluttiin hyvä rullauskuva ja minä roikuin toisesta autosta ulkona rauhallisessa vauhdissa ja joku piti minua vyöstä kiinni. Silloin kuvattiin filmille!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa