GTi:n henkilökuvasarjassa kerrotaan tarinoita henkilöistä ilmiöiden takana. Tällä kertaa on haastattelussa pitkän linjan autoharrastaja Teppo Näyhä.
Juttu on julkaistu GTi-Magazinen numerossa 10 / 2019.
PIKAFAKTAT
- Nimi: Teppo Näyhä
- Ikä: 38
- Paikkakunta: Kajaani
- Millä ajat arkena: Kesäisin Honda CBR 1000RR Fireblabe ´07, talvella Honda Accord ´03, työautona ´12 VW Transporter
Kaikki eivät ehkä tiedä kuka on Teppo Näyhä. Omin sanoin, kuka olet ja mitä teet arjessasi?
– Olen kainuulainen periksiantamaton ja sosiaalinen sisustuskirvesmies, joka pyrkii 110 % lopputulokseen. Työelämässä pääjutut ovat kylpyhuone- ja saunaremontit. Reilun kahdeksankymmenen kylpyhuoneen kokemuksella kuljetaan eteenpäin.
Mistä olet saanut kipinän autoharrastamiseen?
– Olen ollut pienestä pitäen kiinnostunut kaikista autoihin liittyvistä jutuista. 2000-luvun alussa ensimmäisissä Hifi & Tuning Showssa ja muutamissa ulkocruisingeissa käydessäni aloin haaveilla oman auton tuomisesta näyttelyyn joku päivä. Nyt takana on yli 60 näyttelyä.
Mikä oli ensiautosi?
– Toyota Corolla ´83.
Mitä autoja sinulta löytyy tällä hetkellä ja onko niitä rakenneltu?
– Lexus LS600hL 2007. Auto on tällä hetkellä purettuna ja sitä rakennetaan parhaillaan. Auto on tarkoitus ensiesitellä syksyn 2020 X-Treme Car Showssa Lahdessa.
Mikä on unelma-autosi ja miksi?
– Lexus LFA. Se on tarpeeksi erikoinen ja harvinainen.
Sinut tunnetaan millintarkkana rakentajana jokaista yksityiskohtaa myöten. Mistä syystä käytät autoprojekteissasi paljon puuta?
– Materiaalin työstö onnistuu vähän alkeellisemmillakin välineillä. Puun käyttö auton rakentamisessa lähti aikoinaan siitä, kun sain idean toteuttaa puisen peräkontin harrasteautoon. Sillon en juuri kenelläkään ollut nähnyt vastaavaa. Sen jälkeen se on tuntunut olevan se juttu minun rakentamisessa. Pyrin oppimaan koko ajan lisää vaikeammista puutöistä. Omaperäisiä ideoita kaivataan auton rakentamisessa ja puusta niitä ainakin saa tehtyä.
Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä asioita autoa rakentaessasi?
– Auton rakentamisessa tärkeintä on kokonaisuus. Linjojen ja yksityiskohtien pitää jatkua suunnitellusti ympäri auton. Myös suurin osa rakentamisesta pitää mielestäni tehdä itse. Se on sitä oikeaa harrastamista.
Olet ollut mukana monessa eri autokerhossa ja järjestämässä useampia eri autotapahtumiakin. Kerrotko näistä kerhoista ja tapahtumista, joiden parissa olet touhunnut?
– Alkujaan liityin Fintoys-kerhoon 2003. Ensimmäisen vuoden aikana minut ylennettiin aktiivijäseneksi, kun järjestin Kajaanin seudulla Suomen suurimpia Toyota Clubin kokoontumisia ja pikkujouluja. 2005 palkittiin vuoden kunniajäseneksi. Muutaman vuoden toimin vielä hallituksessakin, mutta 2007 jäin kerhosta pois uusien suunnitelmien takia.
2008 perustettiin Kajaaniin viiden hengen porukalla Backwoods Custom Ry. Sen puheenjohtajana toimin 2008-2017. Myös Backwoods Cruising -tapahtuman yhtenä vastuuhenkilönä toimin saman ajan. Olihan se hienoa huomata, miten tapahtuma sai jalansijaa Suomessa. Nollasta lähdettiin ja nykyään neljän tunnin cruisingissa käy yli 6 000 henkeä.
Viimeisimpien tietojen mukaan olet jäänyt pois Backwoodsin toiminnasta ja paino siirtynyt enemmänkin X-Treme Car Shown suuntaan. Miksi näin?
– Kerhon jätin taakseni vuoden 2017 lopussa, kun minulle avautui mahdollisuus osallistua seuraavan vuoden Autot ja Viihde -tapahtumaan järjestäjän puolella.
Vuodet 2018 ja 2019 ovat kuluneet X-Treme Car Shown järjestelyhommissa. Tämä on ollut itselleni suuri haave päästä mukaan yhden Suomen suurimman näyttelyn organisaatioon. Jostain syystä tapahtumien järjestelyt ovat aina kiinnostaneet. Viime kesänä kävin yhdessä Suomen näyttelyssä kutsuvierastuomarina.
Viimeisen vuoden aikana minua on kysytty tuomaroimaan kahteen suomalaiseen näyttelyyn, joista olen joutunut kieltäytymään. Haluan keskittyä yhteen juttuun kunnolla, ennemmin kuin osallistua kaikkeen mahdolliseen. Olen kyllä otettu kyselyistä. Ehkä jotain on tehty oikein, kun pyydetään tällaisiin mukaan.
Kertoisitko, mitä muuta puuhailet autojen ja tapahtumien ympärillä?
– Seurailen ympäri vuoden autoprojekteja aktiivisesti niin Suomesta kuin ulkomailta. TV:stä seuraan muun muassa Kindig Custom -ohjelmaa. Pelailen maalivahtina harrastesalibandyä ja muutama kuukausi sitten aloitin harrastejääkiekkomaalivahdin hommat. Moottoripyöräilyä harrastan, ja tietysti kun itsellä on tallissa biljardipöytä, niin välillä tulee pelattua.
Miten autoharrastaminen on sinun vinkkelistäsi muuttunut vuosien aikana?
– Harrastaminen on muuttunut kyllä minun harrastusaikanani paljon. 2007 Suomessa oli suurilla muutoksilla tehtyjä autoja paljon enemmän. Nykyään tehdään vähemmän muutoksia, joita itse mielelläni näkisin enemmän. Kyllä näyttelyt kaipaisivat edelleen lisää showautoja. Niitähän yleisö tulee katsomaan.
Jos voisit muuttaa mitä tahansa suomalaisessa autoharrastamisessa, niin mitä se olisi?
– Toisin kunnon lasikuiturakennelmat takaisin.
Mistä kaivat energian muihin asioihin projektien ympärillä, eli kuinka rentoudut vapaa-ajallasi?
– Hyvien ystävien kanssa jaettu yhteinen aika ja jääkiekon seuraaminen lataavat akkuja. Myös edellä mainituista harrastuksista saa energiaa. Vapaa-aikaa tallin ulkopuolella on tällä hetkellä vähän.
Mikä on hienoin kokemuksesi autojen tai tapahtumanjärjestämisen parissa?
– Hienoja hetkiä on niin paljon. Osaan iloita pienistäkin asioista, joita saan kokea. Kovin juttu jälkikäteen mietittynä on kutsu Oslo Motor Showhun 2017 ja sieltä vielä sisusta 1. sija ja Jurys Choice -sijoitukset. Jos muita voi mainita niin Elmiaan hyväksyntäkirjeen saapuminen oli onnen päivä.
Suomesta ehdottomasti kovin on Hötsin Peoples Choice ja Best Paint and Body 2017. Hötsi on kuitenkin se näyttely, josta oma hallinäyttelyura lähti liikkeelle 2007. Ylen tekemä juttu valtakunnallisiin uutisiin Lexus Mahoganystä on myös kärkipään juttuja.
Mitä autot ja autotapahtumat antavat sinulle, mitä et muusta tekemisestä saa?
– Tämä harrastus on suuri osa elämääni. Myös on niin ikimuistoisia hetkiä oman auton ympärillä tulevista katseista ja keskusteluista tapahtumissa.
Jos autoja ei olisi keksitty, mitä tekisit autojuttujen tilalla?
– Rakentaisin moottoripyöriä ja pelaisin jääkiekkoa.
Olet vieraillut paljon myös ulkomaisissa tapahtumissa. Mikä on hienoin tapahtuma ulkomailla, jossa olet vieraillut? Matkavinkit ovat tervetulleita!
– Kyllä Elmiassa on eniten nähtävää. Yleisöä ja kalustoa on niin uskomaton määrä. Oslo Motor Showsta tykkään todella, vaikka se onkin pienempi. Ehkä kaukaisempi sijainti ja vähäinen suomalaisten määrä tekee fiiliksestä erikoisemman.
Vallåkraan suosittelen tekemään vaikka kesälomareissun. Se on Skandinavian suurin ulkonäyttely, josta löytyy pitkälti yli tuhat autoa. Malmö ja Helsingborg ovat muutamien kilometrien päässä. Toki ulkotapahtumassa on aina sääriski.
Voisimmeko oppia ulkomaisesta autoharrastamisesta tai -tapahtumista jotain, mitä?
– Vähäisempi määrä humalaisia hallinäyttelyissä ja yleisön aktiivisuus. Ulkomailla yleisö tulee juttelemaan paljon suomalaisia enemmän. Näytteilleasettajat odottavat että tuomaristo käy arvostelemassa jokaisen auton ja haastattelemassa omistajan. Ulkomailla arvioinnit tehdään näkyvästi. Autojen viimeistelyyn panostetaan enemmän. Palkintoluokkien määrään panostetaan joka kategoriassa.
Onko jotain, mitä haluaisit vielä kertoa lukijoillemme, esimerkiksi lähettää jotain terveisiä?
– Mukavaa talven aikaa lukijoille ja harrastajille. Toivotan pitkäjänteisyyttä talleihin.
Milloin olet lukenut ensi kertaa GTi-Magazinea?
– Armeijassa vuonna 2000. Tilaajana olen ollut suuren osan vuodesta 2003 asti.
Onko sinulla mitään mukavaa muistoa GTi-Magazinesta?
– Onhan se ollut unelmien täyttymys, kun kaikki kolme Lexustani ovat päätyneet lehden sivuille, yksi vielä julisteeseen ja kahden kuvat kanteen asti. Ne ovat antaneet lisää intoa jatkamaan.
Kiitoksia Teppo haastattelusta!
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/