Valkensteinin hirviö - Datsun 620 '76

Koskenkorvalaisen Tuomo Valkkion lavamallinen Datsun 620 on miehen huikea työnäyte metallialan osaamisesta. Lowrider-henkisessä autossa on tyyliä ja asennetta vaikka muille jakaa.

PIKAFAKTAT

  • Vanteet: Advan SA3R 18”
  • Detailer: WD-40
  • Kori: Puhtaasti pellillä
  • Penkit: Ikeasta

Esittely julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 1 / 2020.

– Projekti alkoi ajatustasolla jo 2013, kun tein ensimmäistä saman korimallin autoa. Silloin mietin ja tavallaan jo tiesin miten tekisin seuraavan. Varaosa-autoja oli kertynyt muutama ja kaikki silloin myynnissä olleet osat tuli haalittua pitkienkin matkojen päästä, Tuomo kertoo.

Projektin varsinainen alku ajoittui syksylle 2014, kun purin yhden aihion osiksi ja aloin hahmottelemaan jousitusta ja vanteita ruosteiseen runkoon.

NAPA- JA TUENTAJUTTUJA

Etupään pyöräntuenta perustuu Nissan King-Cabin niveliin ja Nissan Cedricin napoihin, joissa oli valmiiksi oikea jako vanteille ja Mazda RX-7 FC:n jarrut oli helppo sovittaa niihin.

– Taka-akseli on 720 Datsunista. Sitä piti kaventaa lähes 150 mm. Joku tovi niitä akseleiden leveyksiä tuli mittailtua, että lopputulos oli toivottu. Olihan siinä loppujen lopuksi paljon työtä, kuten vetoakseleiden kavennus, uusien poorien ja pulttijaon koneistus.

Uudelleen koneistettujen vetoakseleiden pooritetut päät kävivät induktiokarkaisussa. Se oli varmaan vähän liioittelua tämän tehoiseen autoon, mutta tulipa nähtyä sellainenkin prosessi. Perävälitys on C31 Laurelista, aika hyvä sekasoppa minun mielestäni. Takana on kuitenkin vielä alkuperäiset rumpujarrut.

Taka-akseli liikkuu kolmion muotoon asennettujen heavy duty -kokoisten tukivarsien päässä. Mallinsin liikeradan ja kiinnityspisteiden paikat niin, että pinion-akselin kulma ei muutu jousituksen liikeradan matkalla.

Piti perehtyä asiaan huolella, ettei tule tehtyä huonoa ratkaisua. Lopputulos tukivarsien suhteen on melko yksinkertainen ja yleinen tämän tyylisuunnan lava-autossa. Yritin kuitenkin panostaa kiinnikkeiden suunnitteluun sillä tapaa, että näyttäisi hyvältä toimivuuden lisäksi.

Lavan kuljetusominaisuudet ovat hiukan kutistuneet auton maanläheisyyden vuoksi. Ilma-alustan komponentit ja taka-akselisto on jätetty näkyville tarkoituksella.

ÄLYKÄS ILMA-ALUSTA

Slam Specialties SS-7 ja SS-6 ilmapalkeet nostavat kevyesti tämän kokoisen auton. Ilmantuotosta vastaa kaksi Viair 444C kompressoria, jotka on sijoitettu hytin taakse lavan alle. Näille tulee virta Optiman Yellow Top -akusta, mikä on myös lavan alla. Jos nuo komponentit vaativat huoltoa, niin lavan voi tarvittaessa nostaa pystyyn. Lavan taaimmaisissa kiinnikkeissä on saranat.

Ilmajousien ohjauksena toimii Accuair E-Level korkeusantureineen. Kojetaulun alla on piilossa katkaisija, josta saa valittua kolme eri korkeutta.

Kaukosäätimen tehtävän hoitaa älypuhelin, joka on Wi-Fi -yhteydessä Accuair i-level -laitteen kanssa. Älypuhelinta käyttäessä onkin enemmän vaihtoehtoja korkeuteen ja jokaista nurkkaa pystyy säätämään erikseen.

DOG LEG

Moottori on 1,8-litrainen ja tyypiltään L18, 910 Bluebirdistä. Kone on vakio lukuun ottamatta Weber 32/36 DGV -kaasutinta. Vaihteisto on 5-vaihteinen Dogleg-kaaviolla, eli ykkösvaihde on vasemmalla alhaalla.

Moottorin jäähdytystä on parannettu alumiinisella jäähdyttimellä. Se on paksumpi ja matalampi kuin alkuperäinen. Moottori ja vaihteisto on asennettu niin matalalle ja taakse kun se vain on mahdollista runkoon ja hyttiin nähden. Sopivan mittaiset osat kaksiosaiseen kardaaniin löytyivät Tuomon omista sekalaisista valikoimista.

– Heinäkuussa 2016 oli ensimmäinen käynnistys. Ne ovat aina suuria hetkiä, vaikka ei olisi ollut edes pidempikestoinen projekti. Se oli hektistä aikaa ja tein tätä autoa kovalla sykkeellä, että sain auton ajokuntoon ja näytille vuoden 2016 Fitted Festeille. Datsun oli hyvin samoissa kuosissa kun nykyäänkin.

Sisälokasuojat eivät mahtuneet suunnitelmaan. Alkuperäinen moottori on lähinnä siistitty ja kaasari päivitetty Weber 32/36 DGV -kaasuttimeen. Lisäksi keulalla on iso alumiininen jäähdytin.

BODY DROPPIA JA VAUHDIKKAITA KUVIOITA

– Hytin peltitöitä tein runkotöiden kanssa samanaikaisesti. Varsinkin silloin kun ei ollut laserleikattuja osia, joita runkoon olin suunnitellut hitsaavani. Hytti piti nostaa useampaan kertaan pois ja takaisin rungolle, jotta sopivuus olisi mahdollisimman hyvä ja matalalla.

Siinä on nyt kolmen tuuman body drop, eli koria on laskettu runkoon nähden. Rungon pohja on samalla korkeudella kuin helmojen pohjat. Alkuperäiset lattiat olivat paikoitellen ruostuneet pois niin kuin helmatkin. Uudet helmat syntyivät helposti särmärillä ja lattiatkin oli helpompi tehdä kokonaan uudet.

Ensimmäisen kardaanitunnelin väänsin mankelilla ja tein siihen muutaman uran sikkikoneella. Se tuotos ei näyttänyt hyvältä kovin kauaa, joten jotain siistimpää piti kehittää. Seuraava versio kardaanitunnelista oli se, mikä määritteli kantavan teeman peltien kuvioinnissa. Siihen tuli eteenpäin kenaavat suunnikkaat, jotka näyttävät ehkä jopa vähän vauhdikkailta.

LAVAHOMMAT

– Joskus niitä sikkauskuvioita piti hahmotella kauan. Välillä piti pyyhkiä tussin jäljet pois ja koittaa jotain muuta, mikä miellyttäisi silmää enemmän.Siinä vaiheessa, kun hahmotelmat olivat mieleiset ja tarkat linjat oli piirretty, sai siirtyä sikkikoneelle.

Lavan sisäreunoilla ja jäljellä olevassa lavan pohjassa on sama teema kaikissa peltiosissa. Halusin että ilmajousitus, tukivarret ja renkaat ovat näkyvissä. Sekin kuuluu tähän juttuun. Ei tällä autolla ole tarkoitus kuljettaa enää mitään, tämä on hoitanut sen asian jo vuosikymmenet sitten.

Lavan takaosassa on iso luukku, jonka alla on alumiininen bensatankki. Luukkuun tein sikkausten lisäksi syvennyksen omalle ja CDLC-logolle. Syvennykset muotoutuivat vartavasten tehdyillä työkaluilla ja prässillä.

Dapper Lighting -etuvalot tuovat auton keulaan kivasti modernia ilmettä. Ovat aika vinkeän näköiset livenä.

IKEAN PENKIT

– Ovipaneeleissa on myös omat logot ja tietenkin sikkikoneella tehdyt kuviot.

Alkuperäinen kojetaulun päällinen oli haljennut monesta kohtaa. Suunnittelin kojetaulun yläosaan alumiinilevyn peittämään auringonpolttamaa pintaa, mutta loppujen lopuksi siitä muotoutui kokonainen kojetaulu.

Hansikaslokeron autoon olisi voinut tehdä, näin jälkeenpäin ajateltuna. Sitä kohtaa koristaa nykyään tuo edellä mainitun yhteisön logo. Ei tämä projekti olisi saanut näin suurta huomiota ilman heitä.

Autossa olevat istuimet voivat olla jonkun mielestä erikoinen valinta. Ne ovat Ikean penkit, itse tehtyjen kiskojen päällä. Ajonautinnon hakeminen ei ole ollut ykkösjuttu tätä autoa tehdessä, mutta eivät nuo penkit kuitenkaan aivan kauheat ole.

Ikean kevyet penkit custom-kiskoilla ja vaihdekepin puinen nuppi tuovat kivasti kontrastia muuten niin metalliseen ohjaamoon.

AUTO VANTEIDEN YMPÄRILLE

Ulkokuoressa on joitain alkuperäisestä poikkeavia juttuja poistettujen sivuvilkkujen lisäksi, mitä ei välttämättä huomaa kuin toinen harrastaja.

Etupuskurista on hävinnyt rekisterikilven paikka ja uusi itsetehty hiekkapelti tekee keulan ilmeen selkeämmäksi ja matalammaksi. Vuosimallin ’79 maski ja Dapper Lighting -valot kruunaavat komeuden.

Takapään olemuksen tasoittaa kiinni hitsattu takalaita, alumiinista tehty puskuri ja ohuen ohuet led-takavalot. Suurehkot alumiinista tehdyt peilit antavat vähän lisää leveyttä ja särmää autolle.

Yksi olennainen tekijä tämän auton ulkonäössä on vanteet. Onhan siitä joku sanontakin, että vanteet tekevät auton. Tässäkin tapauksessa auto on tehty vanteiden ympärille. Klisee, mutta totta.

– Samat vanteet ovat olleet minulla pitkään. Ne tulivat aikanaan tehtaalta minun spekseilläni ja ehtivät olla kahdessa eri projektissa ennen tätä. Ne olivat alun alkaen liian leveät tähän Datsuniin, mutta jotenkin ne vaan oli pakko sovittaa lokasuojien sisälle. Sinne ne hienosti sukeltavat kun auton laittaa ihan tonttiin.

Syksyn 2016 jälkeen auto jäi taka-alalle muiden asioiden tieltä. Viimeisten kolmen vuoden aikana tein autoa hyvin satunnaisesti. Paikkasin lavan kyljistä ruosteet, poistin bensatankin luukun ja madalsin lavan etuhelmat samalla tasolle missä hytin helmatkin menee.

Valot ja vilkutkin toimivat nyt asianmukaisesti. Takalasilla on rosterista tehty VLKNSTN-plakaatti, joka muistuttaa niitä autokerhojen logoja, joita näkee monesti lowridereissa. Tässä kuosissa auto nähtiin 2019 Fittedfesteillä.

Tosimies käyttää detailerina WD-40:ä.

SPEKSIT

MOOTTORI:

Datsun L18, 1.8l, Weber 32/36 DGV -kaasutin, alumiininen jäähdytin

VOIMANSIIRTO:

5-vaihteinen Dogleg-kaaviolla, kaksiosainen kardaani, kavennettu Datsun 720 -taka-akseli, Nissan Laurel C31 -perävälitys

ALUSTA:

Slam Specialties -pussit, edessä SS-6 ja takana SS-7, Accuair e-Level Ecu ja i-Level wifi kauko-ohjaus, Accuair VU4 -venttiiliblokki, Accuair 5 gallonan paineilmasäiliö, Accuair vedenerottimet, Viair 444C -kompressorit 2 kpl

JARRUT:

Edessä Mazda RX-7 FD -jarrusatulat ja Nissan Cedric -levyt, takana alkuperäiset rumpujarrut

VANTEET JA RENKAAT:

Advan SA3R edessä 9x18 et18, takana 10x18 et0, renkaat edessä 225/40 ja takana 255/35

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

Kolmen tuuman body drop, muokattu etupuskuri ja hiekkapelti, Dapper Lighting -etuvalot, Led-takavalot, alumiininen takapuskuri, isot alumiiniset peilit, bensatankin luukku poistettu

SISUSTA JA HIFI:

Itse tehdyt oviverhoilut ja alumiininen kojetaulu, Ikean penkit

KIITOKSET:

Perhe, CDLC.CO, Markku Huhtamäki, Jussi Kurtti

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Tuomo Valkkio
  • Ammatti: Yrittäjä
  • Ikä: 37
  • Some: @valkenstein

EXTRA PHOTOS!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !