Harrasteauto voi olla massasta erottuva tai siihen sulautuva. Juho Svennin BMW E91 on rakennettu lattian alta katon yli, mutta se sulautuu silti massaan todella tehokkaasti. Tähän ulkokuoreen kun yhdistetään vielä yli 600 hevosvoimaa tuottava Volvon T6-moottori, on yllätysmomentti enemmän kuin kohdillaan. Ai niin, farmarimallista M3:akaan ei ole koskaan tehtaalta rullannut.
PIKAFATKAT
- Kone: Volvo B6294T
- Vanteet: BBS LM
- Teho: 600 whp
Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 01 / 2024 · Kuvat & Teksti: Matti Tirronen @kuvaamasa
Jotkin harrasteprojektit ovat niin massiivisia, ettei sitä edes pysty näkemään ennen kuin omistajaa haastattelee kuvauksen lomassa pidemmin. Näillä sivuilla näet ulkoisesti täysin M3:a vastaavan BMW E91:n, jonka pellin alta löytyy reilusti yli 600-hevosvoimainen Volvon moottori. Aihiona tässä projektissa on ollut niin ’hinnat alkaen’ -mallin E91 kuin voit koskaan kuvitella, ja juuri siitä syystä autoon on pitänyt vaihtaa kojelautaa myöden ihan kaikki, jotta se näyttää alkuperäiseltä M3 farmarilta.
KOKEMUSTA ON
Tämän kokoluokan projektit jäävät todennäköisesti valmistumatta, jos taustalla ei ole pidempää harrastehistoriaa. Juholla on kokemusta autoharrastuksesta yli 20 vuotta, ja vuosien aikana autoja on pyörinyt Juhon käsien läpi arviolta noin 60–70 kappaletta, joista 30–40 on ollut jollain tasolla rakennettuja projekteja.
– Ekat autot ostin 15–16 vuoden iässä vuonna 2000, ja myös niitä rakenneltiin jonkun verran. Oli MK2 GTI Golfia, B-Asconaa 2,4-koneella ja useita muitakin B-Asconia, joista en mitään enää muista. Ensimmäinen isompi projekti oli Omega 4.0 24V-koneella, jonka ostin 2004, ja se on edelleen tallessa. Siihen tuli kokonaan rakennettu 366 hv vaparikone läppärungoilla, takoromuilla, kolmilevy-Tilttonilla, turvakaaret, coilialusta, isot jarrut ja tosiaan koko kori läpikäyty ja väri vaihdettu. Sillä ajoin driftingin niitä "katu"sarjoja useamman vuoden, ja joka kisassa sillä tuli joku pokaali kotiin. Oli myös joku Radalle.comin sarja, jonka voitin 2006. Silloin oli tosiaan mahdollista kilpailla autolla, jolla ajoin kesäisin kaikki päivittäiset ajot. Siitä purin 2010 tekniikan pois ja tilalle rakensin LS7-konetta ja Tremecciä. Se projekti jäi vaiheeseen, myin kaikki tekniikan osat pois, ja nyt se on odotellut aikaa sekä intoa toistakymmentä vuotta, Juho kertoo pitkän historiansa vaiheista.
Svennin perheessä autoharrastus on isossa roolissa, ja myös Juhon veljillä on ollut erityisesti erilaisia Opeleita vuorotellen kaikissa väreissä ja mauissa.
– Aiemmin kaikki autot olivat mulla pääasiassa Opelia – toki sekaan mahtui myös useampi BMW E30 kaikissa korimalleissa eli avona, kaksi- ja neliovisina sekä farkkuna. Vuoden 2010 jälkeen oikeastaan lähes kaikki käyttöautotkin ovat olleet BMW-merkkisiä – toki omistuksessa on käynyt myös Mersu, Audi, Lexus, Opel sekä tietty paras paku eli Granvia, joita ollut muutamia myös.
Harrasteiden puolella skaala on myös laajentunut vuosien aikana, ja Juhon omistuksessa on käynyt muun muassa yli 1000-hevosvoimainen BMW E30 S38 turbolla, 800-hevosvoimainen MKIV Supra, 760-hevosvoimainen Nissan Skyline R32 GT-R sekä toinen pidempiaikainen R32, josta mitattiin parhaimmillaan 980 hevosvoimaa.
– Siinä autossa oli HKS:n suorakytkentävaihteisto, ja se auto rakennettiin kokonaan vuosien 2016 ja 2022 välillä useampaan kertaan.
Voi siis sanoa, että aihe on Juholle tuttu, joskin tähän BMW-projektiin lähdettiin hieman erilaisella kulmalla.
HALVIN MAHDOLLINEN AIHIO
Kesällä 2020 Juholla oli vahva visio rakentaa 10 000 eurolla farmari-Bemari, johon laitettaisiin Volvon T6-moottori ja sen verran voimaa, että se jaksaisi mennä kylki edellä vähän isommallakin vaihteella.
– Muutamaa E46- ja E36-autoa kävin katsomassa ja totesin ne niin mädäksi, että eka talvi menisi ruostehommissa. Tämä ei houkuttanut, ja useita E9X-korisia omistaneena aloin miettiä uusia rakentelusäännöksiä ja totesin niiden mahdollistavan myös T6 swapin vähän tuoreempaan koriin. Nettiauto auki ja Suomen halvin E91 hakuun.
Haku tuotti tuloksen: Suomen halvin yksilö maksoi 1 200 euroa, ja se sijaitsi Joensuun toisella puolella.
– Siitä oli onneksi jo lapioitu surullisen kuuluisa N47-moottori pois, joten aihio oli täydellinen omaan käyttöön. Varusteet olivat mallia karvalakki, sentään auto A/C ja vakionopeudensäädin, mutta juuri muita ei ollut ruksittu. Auto oli kamalan näköinen – edellisen omistajan kotitie oli noin 15 km hiekkatietä, ja auto myös näytti siltä. Autoa kunnolla pestäessä ennen muutoksia hiekkaa tuli varmaan useita kymmeniä kiloja auton rakenteista.
Auto oli varustettu muun muassa napittomalla muovisella ratilla, jollaista Juho ei ollut koskaan nähnyt saman korin autoissa. Varustelista oli siis todella lyhyt, mikä aiheutti omat vaiheensa projektin edetessä.
– Budjetti oli 10 000 € sisältäen auton hankintahinnan. Se piti ensimmäiseen kesään asti, jolloin spekseinä oli 700 hevosvoimaa laskennallista konetehoa, iso kuusivaihteinen ZF -vaihteisto monilevykytkimellä, Alcantara M-sport sisusta ja M3-akselit jarruineen. Toki jotain asioita jäi varmasti laskematta, ja työtunteja oli yhden kokonaisen talven viikonloppujen verran. Autolla jopa päästiin yhtenä päivänä ajamaan niin että lumet oli maassa, eli talviautohaave toteutui. Ensimmäinen kesä meni ulkokuoren ollessa muuten vakio, mutta vanteiksi tuli naapurin sponssaamat 18" BBS RC -replicat.
Itse moottorinvaihto oli koko projektin yksinkertaisimpia osia eikä Juhon sanojen mukaan aiheuttanut suurempaa dramatiikkaa.
– Nykyisessä koneessa ei ole mitään ihmeellistä. Moottoriin on vaihdettu Lensun veivit, vaparin nokat ja kansi portattu kevyesti – muuten se on käytännössä vakio. Sauriston kanssa tehtiin moottorin tuennat ja Patu teki johtosarjan. Itse kone oli varmaan vähiten aikaa vienyt osa koko projektissa.
Moottorin istuttaminen konehuoneeseen oli myös melko yksinkertaista. Ongelmia tuotti ainoastaan sähköinen ohjaustehostin, joka ei mahtunut moottorin vakio-öljypohjan kanssa, joten öljypohjaan joutui tekemään muokkauksia.
– Hammastanko vaihdettiin sittemmin normaaliin hydrauliseen, kun sähköisiä hajosi kolme kappaletta.
Lumet sulivat keväällä, ja onneksi moottorissa oli sen verran ryhtiä, että kesällä 2021 pystyi pitämään hauskaa myös kuivalla asfaltilla.
– Ekana kesänä tulikin ajeltua autolla 5 000 – 6 000 km ja takarenkaita meni useampi pari.
M3 JA AUTOMAATTIVAIHTEISTO
Halvin mahdollinen aihio ei aina tarkoita köyhimmän näköistä lopputulosta. Jo auton ostosta asti Juho oli keräillyt M3:n osia varastoon, ja syksyllä 2021 oli aika lähestyä varovaisesti Sauriston Jonia, josko hän tulisi tekemään autoon peltitöitä. Työlistalla oli M3:n takakyljet autoon sovitettuna, mikäli vain osat muutokseen löytyisi.
– Totta kai Sauristolla oli kiinnostusta. Koska budjetti oli rajallinen, niin kyljet parsittiin kasaan käytetyistä osista, joista tuli peltivelhon käsissä tehdaslaatuiset. Sauriston käsialaa on myös takapuskuri, joka tehtiin muistaakseni kuudesta palasta.
Puskurin yläosa on alkuperäistä ja alaosa peräisin M3:sta.
– Muutkin M3:n korinosat saatiin haalittua kasaan, joten ulkoisesti auto on nyt aika lähellä sitä, millaisena se olisi voinut tehtaalta tulla, jos olisivat E91-korista M3:a valmistaneet.
M3-muutokset eivät rajoitu vain ulkokuoreen, vaan sama osien haaliminen jatkui myös peltitöiden jälkeen talvella 2022–2023.
– Sinä talvena tuli M3-etupenkit ja oviverhoilut sekä samalla nahalla verhoiltu takapenkki ja alcantara-kattoverhoilu. M3-malleista hankittiin myös bensatankki sekä aito M3-putkisto, M3 -takakontin pohja, ja muutenkin auton pohja entisöitiin uusilla jarrulinjoilla, M3-lämpösuojilla ja M3-pohjapanssareilla / muoveilla.
Tankkiin laitettiin Radiumin tankkilaite kahdella AEM:n polttoainepumpulla. M3:n henkeä haalittiin sisustaan navillisen kojelaudan muodossa, ja samaan rytinään Juho myös retrofittasi autoon sähkösäätöiset penkit, penkinlämmittimet, paremmat äänentoistolaitteet sekä kosketusnäytöllisen Android-näytön uuden kojelaudan vakionäytön paikalle. Maxxecun kaikki parametrit näkyvät nyt vakionäytön kohdalla, ja jos niitä ei halua katsella, toimii myös BMW:n alkuperäinen käyttöliittymä uuden näytön kautta.
– BBS LM -vanteet tuli myös hommattua. Kaksi vannetta löytyi käytettynä ja takavanteet ostin uusina – toki nekin piti kasata keskiö takapuolelle ja sorvata jokaista vähän joka puolelta.
Samana talvena Juhon mielen valtasi erikoinen ajatus: autoon olisi vaihdettava automaattivaihteisto.
– Siitä voi kyllä suurilta osin syyttää Canformancen perustajaa Kenneth Blomstedtia, joka pyysi testaamaan hänen omaa demoautoaan, johon oli vaihtanut 8HP-vaihteiston. Totesin, että vaihteisto toimii kyllä hienosti, ja vaikka autossa oli siihen asti ollut kaksilevyinen massakytkin, joka oli toiminnaltaan hyvä, niin oli siinä silti semmoisia asioita, jotka alkoivat häiritsemään.
Niinpä Juho painoi vaihteiston tilaukseen ja Kentsu saapui pajalle tekemään vaihteiston johtosarjan. Sama mies on tehnyt autoon myös paljon muita sähköhommia, sillä kaikkien autossa olevien varusteiden retrofittaaminen on vaatinut reilusti työtä nimenomaan sähköhommien kanssa. Niistä hommista Juholla on selkeä mielipide:
– Kamalaa. Sähköhommat eivät oikein maistu itselleni, joten niissä ollut Kentsu apuna. Olen minä sinne itse tehnyt kaikki johtomuutokset, ja kun autossa ei vakiona varusteita ollut, niin iso työ niissä oli. Paljon siinä on kaikkea vielä kytkemättäkin, muun muassa oven kahvojen saattovaloja ja sen semmoista, joita voi tehdä joskus, kun muut isommat hommat ovat valmiina.
Vaihteiston asentaminen sen sijaan oli yksinkertaista: vaihteistoadapteri tuli Domiworksilta ja Kentsu hoiti sähköpuolen pelittämään.
– Yllättävän kivuton koko homma.
UUSI MOOTTORI
Voimaa ei voi koskaan olla liikaa, joten nyt moottorista irtoavaa noin 700-hevosvoiman konetehoa ollaan ensi kesälle kasvattamassa.
– Olisi tarkoitus rakentaa niin sanottu EVO2-moottori loppuun. Kansi on portattu CNC-koneella valmiiksi, nokat on tehty Lensun spekseillä ja männät / veivit ovat myös Lensun omaa suunnittelua. Se ei oikeastaan ole vailla kuin venttiilijousia ja reipasta mieltä, että saisi kasattua.
Näiden muutosten lisäksi listalla on myös isompi turbo, uusi pakosarja, isommat suuttimet, betonoitu lohko, isommat venttiilit sekä vaihteistoon löysempi turbiini. Moottori on tätä juttua kirjoitettaessa jo rakenteilla, mutta vielä sitä ei ole auton keulille nostettu.
– Nyt ei ole vielä toistaiseksi kesän jälkeen ehtinyt eikä kiinnostanut tehdä autolle yhtään mitään, vaan se odottelee kotitallissa auringonpaistetta. Tällä hetkellä mielenkiinto on enemmän toisessa kesäautossa eli Opel Monza GSE:ssä, johon hommasin läppärungot, ohjelmoitavan ruiskun ja rallimallin kannen. Toki vaparina se tulee pysymään eikä sen kohdalla lähdetä hulluttelemaan tehon kanssa. Vielä.
SPEKSIT:
MOOTTORI:
2,9-litrainen Volvo B6294T -moottori, LPS-veivit, vakiomännät, vaparin nokat, kansi portattu, Sauriston pakosarja, LPS HX42 -ahdin, Sauriston ahtoputket LPS-sokkakiinnityksillä, Wagner EVO3 -välijäähdytin, 4" downpipe, M3 OEM -pakoputkisto M3 OEM -katalysaattoreilla, LPS ulkoinen hukkaportti, Bosch sähköinen kaasuläppä, Maxxecu Race H20 -moottorinohjaus, Patumotorsport-johtosarja, 1250 cc suuttimet, LPS-bensakisko, Olsperi kolmikammio huohotusjärjestelmä.
VOIMANSIIRTO:
ZF 8HP-70 -vaihteisto, Canformance CANTCU -ohjainlaite, Kometin muokkaama M3-kardaani, M3 DCT -perä ja M3-vetoakselit.
ALUSTA:
BC Racing BR M3 -alustasarja.
JARRUT:
M3:n OEM-jarrut, edessä 360 mm ja takana 350 mm.
VANTEET JA RENKAAT:
BBS LM -vanteet, edessä 8,5x19" ja takana 10x19".
Kumhon 235/35R19 ja 275/30R19 -renkaat
KORIMUUTOKSET:
M3-konepelti, M3-etulokasuojat, M3-takakyljet, M3-peilit, M3-puskurit, M3-pohjamuovit, M3-sisälokasuojat, M3-helmalevikkeet, LCI-takaluukku, LCI-takavalot, kattokaiteet poistettu.
SISUSTA:
M3 -sähkösäätöiset etupenkit, samalla nahalla/kuosilla verhoiltu takapenkki, ovipahvit, kynnyslistat ja ratti. Alcantara-kattoverhoilu, navimallin kojelauta mukitelineillä vaihdettu, kojelautaan vaihdettu Android-kosketusnäyttö.
KIITOKSET:
Lensu (LPS), Sauristo, Kentsu (Canformance), Erikoismies Olli, Atoy Varisto, Velimiehet, Naapuri ja MJ Paint.
KUKA KUSKAA:
- Omistaja: Juho Svenn
- Ammatti: Työnjohtaja
- Ikä: Aina 25
- Instagram: @juzzi1984
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!