Kaksin aina kaunihimpi - 2x BMW 325i Touring

Kuusankoskelaisen Oskari Lehtisen pitkä harrastehistoria on kehittynyt siihen pisteeseen, että miehellä on omistuksessaan kaksi samanlaista, mutta silti niin kovin erilaista pitkäkattoista E30 BMW:tä.

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 02 / 2020.

PIKAFAKTAT MUSTA:

  • Kone: M50B25 2.8 Stroker
  • Vanteet: BBS RC 302
  • Teho: +700 hv / 732 Nm

PIKAFAKTAT PUNAINEN:

  • Kone: M50B25TU
  • Vanteet: BBS RS 005 & 022
  • Teho: 193,7 hv / 223 Nm

UUTTA JA ERILAISTA

– Tuon mustan Touringin ostin 2008 syksyllä ja se oli silloin Saksasta tullut ”halvin 325i”, mitä silloin oli löytynyt, Oskari pohjustaa kymmenvuotista tapahtumien sarjaa.

– Alkuperäinen moottori oli laakerivikainen ja sen johdosta saatiinkin silloisen talliporukan kanssa idea 24-venttiilisestä moottorista E30:ssä. Siihen aikaan noita swappeja oli Suomessa tehty kahden käden sormin laskettava määrä ja se oli vielä uutta ja erilaista. Samaan aikaan myös kaveri teki samanalaista tekniikanvaihtoa omaan E30:eensä.

Talvella 2008–2009 tehtiin siis moottorinvaihto, korin ruostekorjaukset ja keväällä koko koppa maalattiin vielä yli. Samalla totta kai paranneltiin myös alustaa ja kokonaisuudessaan ajatuksena oli tehdä autosta lähinnä itselle mieleinen.

Kesän 2009 ja alkukesän 2010 Oskari ajeli autollaan tyytyväisenä ilman suurempia ongelmia.

– Sitten kaikki muuttui, Oskari vakavoituu.

KAIKKI MUUTTUU

Heinäkuussa 2010 koko kaveriporukkaa kohtasi suuri suru.

– Autojen rakenteluun innostanut ystävä menehtyi tapaturmaisesti auto-onnettomuudessa. Tämä johti tilanteeseen jossa motivaatio katosi, tallipaikasta luovuttiin sekä kesken jääneitä projekteja keräiltiin kasaan ja siirreltiin kaverin kotitalliin odottamaan kohtaloaan. Olihan siinä elämässä kaikkea muutakin meneillään.

Vuosia kului ja Oskarin oma auto seisoi käyttämättömänä eikä kiinnostusta aiheeseen tuntunut juurikaan olevan.

– Elettiin vuotta 2014, kun pieni kipinä autohommia kohtaan ilmaantui. Hiljaksiin siirsin autoni uuteen tallipaikkaan ajatuksissa uusi tehokkaampi moottori. Purin siis moottorin pois ja aloin suunnittelemaan uutta vähän tehokkaampaa, vapaasti hengittävää moottoripakettia, Oskari kertoo tilanteesta, kun tulevasta ei vielä ollut mitään tietoa.

Musta väri on saanut päälleen siniseen taittavaa helmiäistä, joka näkyy hienosti auton pinnassa valon siihen osuessa.
Tummanpuhuva ulkokuori ei itsessään anna selviä viitteitä 700 hevosvoiman tehoista. Ikkunoista pilkottavat turvakaaret vihjaavat kasvaneesta voimasta.

KAVERIN AUTO KUNTOON

Syksyllä 2014 erinäisten sattumusten ja kuluneiden vuosien jälkeen Oskarille tarjoutui tilaisuus hankkia kaverin kesken jäänyt projekti perikunnalta. Kyseessä on siis tässä jutussa oleva punainen E30.

– Projektista ei todellakaan voinut kieltäytyä ja jätin toisen projektin odottamaan. Rakentamisen suhteen asetin tiukan aikataulun: auto olisi oltava valmis edesmenneen kaverin syntymäpäivänä maaliskuussa 2015.

Puolessa vuodessa piti siis etsiä ja hankkia puuttuvia peltiosia, tehdä pohjatöitä, maalata koko auto, etsiä sisusta, katsastaa ja laittaa koko paketti mahdollisimman tiptop-kuntoon. Auto oli purettuna aivan nippeleiksi: esimerkiksi kattoluukun jokainen osa ja ruuvi oli irrotettu, joten aikataulu oli todella tiukka.

– Vanteissa oli 5 x 120 -jako, jota ei tietenkään ollut autossa. Niinpä akselistot muutettiin vanteille sopiviksi. Lisäksi tehtiin putkisto ja auto maalattiin omassa tallissa yli. Kasaamistyötä ja aikaa vievää hienosäätöä paketti vaati todella paljon.

Punainen E30 on rakennettu auton alkuperäisen rakentajan visioiden mukaiseksi, juuri kuten Joni olisi sen halunnut.
BBS RS -vanteet ovat nappivalinta. Vanteet tekevät jälleen kerran auton.

AUTO VALMIIKSI

Lopulta kovasta yrittämisestä huolimatta aikataulu tuli vastaan eikä auto valmistunut ihan keväälle.

– Motivaatio auton valmiiksi saamiselle oli erittäin iso ja oma talliporukka, kaverit sekä perhe olivat vahvasti mukana kannustamassa ja avustamassa. Auto saatiin kasaan ja katsastettua kesällä 2015. Kaikkiaan kauden aikana ajoin autolla melkein kymmenen tuhatta kilometriä ja vain fiilistelin, Oskari hymyilee.

Samaan aikaan tämän projektin kanssa tallissa valmistui kovaa vauhtia myös Oskarin kaverille Janille E30 BMW, johon kaverukset tekivät kimpassa turbomoottorin talvella 2015-2016.

– Sen jälkeen ei paluuta ollut: mie haluan myös itelle tollasen!

KOLMEA SATAA MAILILLA

Muiden projektien valmistumista odottanut Oskarin alkuperäinen projekti pääsi puukon alle talvella 2016–2017.

– Kävin ajamassa Janin autolla seisovaa mailia loppukesästä Lappeenrannassa, tuloksena melkein yli 300 km/h. Tulipa siinä sitten uhottua jälkeenpäin, että ajan sitten omalla autolla sen yli 300 km/h tuloksen.

Lupaukset on lunastettava, sehän on varma. Tästä innostuneena Oskari otti mustan korin työn alle, jotta huutelut pystyi lunastamaan.

– Sisusta oli jo viety punaiseen autoon ja moottori oli purettuna eikä voimansiirtokaan ollut paikallaan. Tilanne oli siis oiva siihen, että tyhjään koriin voisi rakentaa paketin, jolla pääsisi maagisen rajan yli.

Projekti alkoi turvallisuutta silmällä pitäen AKK:n sääntöjen mukaisten turvakaarien rakentamisella. Lisäksi hyttiin laitettiin totta kai kunnon penkit ja vyöt.

Turvallisuus on otettava vakavasti, jos autoa rakennetaan puhtaasti siihen että sillä on tarkoitus ajaa seisovalla maililla kolmea sataa! Penkit ovat Sparcon valmistamat, vyöt luonnollisesti 6-pisteiset Sabeltit ja turvakaaret on tehty AKK:n ohjeita tarkasti noudattaen.
Sisustaa on kuitenkin mukavasti eikä auton pohja ole pelkällä pellillä. Tämä tuo hitusen mukavuutta matka-ajoon. Tämä auto ajetaan tapahtumiin, eikä sitä trailerin päällä yleensä nähdä.

RAKENNUS ALKAA

Koko alusta päivitettiin pyörännavoista aina isompiin jarruihin ja hieman parempaan alustasarjaan saakka, ajatuksena pelkästään työntää autolla kolmea sataa. Taka-akseliin tehtiin säädöt, jotta pyöränkulmatkin saataisiin säädettyä oikeaan asentoon.

– Jarruista voi sen verran kertoa, että nykyiset takajarrut ovat huomattavasti suuremmat kuin alkuperäiset etujarrut olivat. Isompien jarrujen takia myös vannekokoa joutui kasvattamaan. Vannevalinnaksi osui BBS RC 302 takoalumiiniset vanteet, joilla on painoa noin 8 kg kappaleella.

Custom-osia autosta löytyy reilusti, sillä mikäänhän ei mene suoraan kiinni osien ollessa pääsääntöisesti peräisin toisella vuosikymmenellä valmistetusta autosta kuin mitä kori on.

– Vaihteiston takakannake, vaihdevivuston kiinnikkeet ja itse vivusto sekä kardaani jouduttiin jo pelkästään vaihteiston istuttamisen takia muokkaamaan tai valmistamaan kokonaan itse. Lisäksi myös konehuoneeseen tehtiin yhtä jos toista itse. Esimerkiksi koko pakopuoli, ahtoputket ja kaikki nestesäiliöt on customina autoon väkerretty.

Moottori on peräisin E36-BMW:stä. M50-sarjan moottorit ovat suosittuja virityskäytössä. Tämäkin paketti on tehty kohtuullisella budjetilla ja koko kesä sillä on syötetty likimain ongelmitta. Ei huono!
Resepti on melko perinteinen: ahtimena Holset ja moottoria ohjaamassa Ms3X-purkki, eli kunnon vanhan liiton MegaSquirt. Toimivaksi todettu yhdistelmä!

KASAAN PÄIN

– Moottori kasattiin ”pirkkabudjetilla”. Tosin siitäkin tuli hieman venyvä käsite matkan varrella, kun innostuin aiheesta sen verran että hommasin myös vähän parempaakin osaa.

Koska kyseessä on farmarimallinen auto, päätettiin käyttää alkuperäistä polttainesäiliötä, jonka kaveriksi tehtiin kaikki polttoainelinjat Teflon-teräspunosletkusta AN-liittimin. Moottoria soviteltiin matkan varrella useammankin kerran konehuoneeseen, jotta selvisi kaikki muokkaamista vaativat osat. Moottorinohjaimeksi valikoitui Ms3X-purkki ja johtosarjan nysväämisessäkin kului useampi yö aikaa.

Jokainen joskus autoa rakentanut tietää, kuinka uskomattoman paljon aikaa tämän kokoluokan projektiin menee. Lopulta tallissa oli vietetty riittävästi aikaa, jotta auto oli käyntikunnossa alkuvuonna 2018.

– 30 asteen pakkasessa mentiin sitten Joensuuhun Sami Vatasen dynoon autoa säätämään. Kaikkien vastoinkäymisten jälkeen yli kaksivuorokautiseksi venyneen reissun lopputulemana saatiin suuta leveään hymyyn. Auto puski paperille teholukeman 700,6 hv / 732 Nm, Oskari kertoo jälleen leveästi hymyillen. Voisikin summata, että iso teho on tae suuresta ilosta!

Sisusta on peräisin jutun mustasta E30:stä ja se on kaiken kaikkiaan hienossa kunnossa. Musta nahkasisusta kuuluu BMW:hen.
Konehuone on siisti ja hyvin alkuperäishenkinen. Moottori on peräisin seuraavan vuosikymmenen autosta, mutta se istuu tähän konehuoneesen erittäin hienosti. Onnistunut muutos!

LUPAUKSET LUNASTUKSEEN

Kesä 2018 kului autoharrastuksen yhdessä parhaista osuuksista: tapahtumien kiertämisessä ja kavereiden kanssa aikaa viettäessä.

– Vähän tuli kokeiltua myös suorituskykyä. Bimmerpartyilla kävin ajamassa varttimailia kivikovilla vanhoilla 15” semislikseillä lopputuloksena aika 11,862 sekuntia loppunopeuden asettuessa lukemaan 210 km/h.

Lupaukset oli kuitenkin vielä lunastamatta kesän kuluessa, kunnes sopiva päivä yritykseen löytyi syksyllä Lappeenrannan ilmailupäiviltä.

– Lupaukset lunastettiin ja tutkaan saatiin seisovalla maililla lukema 302 km/h. Jatkossa tuskin tulee mitään erikoisen isoja muutoksia, vaan lähinnä pieniä parannuksia muutamaan pieneen ongelmaan ja lisää kilometrejä. Jos nyt pari vuotta pystyisi olemaan tekemättä isompaa autoprojektia, Oskari päättää.

SPEKSIT MUSTA:

MOOTTORI:

M50B25-moottori joka strokattu 2,8-litraiseksi. Lohko hoonattu, lohkon pinnat ja kansi koneistettu. 84 mm -iskuinen takokampiakseli. 9,2 : 1 -puristeiset vakiomännät, h-profiili-kiertokanget ja ARP3000-pultit. Laakerit, männänrenkaat jne uusittu. Athena Cooperring -liekkirengaskannentiiviste + ARP:n pinnapultit. M50 / 52TU -kansi, kanavat työstetty ja mittatilaus-CrMo -retainerit. NV-tuplajouset, INA Racing -hydraulinostimet. 275° / 275° 10,55 mm Camshaftworks / Juha Saksmanin hiomat nokat + imuvanos. S50:n öljynsuodatinjalka ja 9-rivinen öljynjäähdytin. Holset HX40 Super -ahdin, #18 twinpakopesällä. Omavalmiste twinscroll-pakosarja. Turbosmart Hypergate 45 mm -hukkaportti asennettu suoraan pakopesään. 2” screamerpipe. Omavalmiste 3,5” 304 RST -downpipe ja pakoputki 3,5” Simonsin läpivirtaavalla RST-vaimentimella. Omavalmiste 2,5” alumiiniset ahtoputket. 350 x 600 x 76 mm Bar&Plate -välijäähdytin. Tialin dump-valve. Ms3X-moottorinohjaus, Lamborghinin COP-puolat, 1000 cc Bosch EV14 -suuttimet, Walbron 450lph polttoainepumppu tankin sisällä. Aeromotiven bensapaineensäädin. AN8 Teflon-teräspunospolttoainelinjat, Billet-suutinkisko. J-spec -plenumi muokattuna 65 mm billet-kaasuläpälle. M3 Race täysalumiininen jäähdytin ja 16” SPAL:n puhallin. Kaikki nestesäiliöt customina alumiinista valmistettu.

VOIMANSIIRTO:

Bling Factoryn billet-vauhtipyörä. Sachs SRE 765 -kytkinasetelma ja vakio E90 320D:n massakytkinlevy. 6-vaihteinen ZF GS6-37BZ-vaihteisto, peräisin E60 525i -autosta. Omavalmiste kannakkeet ja shifteri. E30 M3 muokattu kardaani. TYP188 2.93 välityksellä oleva 25% kitkalukollinen perä. Tehdasuudet vetoakselit.

ALUSTA:

BC-Racing DR Track Series -alustasarja. Takana coilitolpat. Camber / Caster -säädettävä taka-akseli. Kaikki alustan puslat ovat Strongflexiä.

JARRUT:

Edessä 316 x 22 mm jarrulevyt. Takana 294 x 19 mm jarrulevyt. E34 M5 -jarrusatulat joka nurkassa. E34 M5 -jarrutehostin ja jarrupääsylinteri.

VANTEET:

BBS RC 302 Motorsport -vanteet koossa 17 x 8,5”

KORIMUUTOKSET:

BMW Jet Black -väri jonka päälle ruiskutettu SEM lightning FX -pulverihelmiäinen ja lakka. Pohjaa muutettu, moottoritilaa muutettu ja tehty tilaa ”apulaitteille”. IS-mallin etuhelma, OEM Touring -helmamuovit. DEPO:n tummat ajovalot. MHW:n takavalot ja mustat etu- ja sivuvilkut.

SISUSTA:

Turvakaaret, Sparco PRO ADV -etuistuimet. Takapenkki poistettu. Sabeltin 6-pisteturvavyöt. Sparcon mokkanahkaratti ja alumiinishifteri. Rattiakselia muokattu. Defi Advan ZD 10 in 1 -lisämittari, Innovate MTX-L Plus -laajakaistalambda.

SUORITUSKYKY:

  • Teho: +700 hv / 732 Nm @ 1.3 bar
  • 1/4 mile: 11,860 s @ 210 km/h
  • Standing mile: 302 km/h

SPEKSIT PUNAINEN:

MOOTTORI:

M50B25TU-vakiomoottori (E36 325i)

Rennsport-peltipakosarjat ja omavalmiste putkisto.

VOIMANSIIRTO:

M20B25 kevennetty vauhtipyörä, 325i-kytkin ja viisivaihteinen Getrag-vaihteisto. TYP188 3.73 -välityksellä oleva 25% kitkalukollinen perä.

ALUSTA JA JARRUT:

Bilsteinin iskarit, H&R -60 mm madallusjouset. Takana D2 korkeussäädettävät jouset. Vakio 325i-akselit, muutettu 5 x 120 pulttijako ja jarrut sovitettu uudelle jaolle. Akselit ja jarruosat hiekkapuhallettu, maalattu ja kunnostettu uusilla osilla.

VANTEET JA RENKAAT:

BBS RS 005 7,5 x 16” ja BBS RS 022 9,5 x 16”

KORIMUUTOKSET:

Maalattu kokonaan itse yli autotallissa BMW 304 Brilliantrot -värillä. IS:n etuhelma ja OEM Touring -helmamuovit.

SISUSTA:

Nahkaiset sporttipenkit, koiraverkko, musta Design-mallin kattoverhoilu ja värjätty lattia ja takakontin verhoilut. Alpinen soitin ja erillissarjat edessä sekä takana.

SUORITUSKYKY:

  • Teho: 197,3 hv / 223 Nm

 

KIITOKSET:

Joni Petteri Marttisen muistoa kunnioittaen ja kiittäen innostamisesta autoharrastukseen.

Kiitos perhe ja ystävät + kaikki muut jotka ovat olleet jollain tavalla mukana! Kiitos myös: ReWon Motors ja NP Racing / Sami Vatanen

KUKA KUSKAA:

EXTRA PHOTOS:

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !