Kaunis 1,1 kiloheppaa · Toyota Supra MKIV '94

Kun puhutaan kauniista autoista, on monen mieleen juuri neloskorin Supra. Melkoisen klassikon asemaan kivunnut korimalli on tuttu näky myös GTi-Magazinen sivuilla, mutta nyt esiteltävä Laamiksen Eurospec Targa on varmasti yksi hienoimmista yksilöistä, joita olemme päässeet esittelemään.

PIKAFAKTAT

  • Kone: 2JZ-GTE, 3,4 litrainen stroker
  • Vanteet: SSR Professor SP1 19"
  • Teho: 1109 hv / 1266 Nm moottoridynossa mitattuna

Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 01 / 2022 · Kuvat & teksti: Matti Tirronen @kuvaamasa

 

 

Ajaton suunnittelu on asia, jota helsinkiläinen Laamis arvostaa tämän korin Suprissa eniten.

– Supra näytti tullessaan vuonna 1993 liian modernilta, eikä siitä tykätty. Sittemmin se on toki saanut kulttimaineen jo muistakin syistä, mutta edelleenkään auto ei näytä vanhalta, Laamis kertoo, kun kysymme häneltä että miksi harrasteena on juuri tämä auto.

Tämä ei suinkaan ole Laamiksen ensimmäinen Supra, vaan herran omistuksessa on käynyt tätä ennen useampi yksilö. Tämä on kuitenkin löytynyt tallista jo pyöreät 10 vuotta, eikä suunnitteilla ole myyntiä.

– Viime vuosina lähestulkoon kaikkien vanhempien ja harvinaisempien autojen hinnat ovat pompanneet pilviin, kuten on käynyt myös Suprille. Parhaiten arvonsa ovat säilyttäneet kuitenkin alkuperäiskuntoisina pidetyt yksilöt. Alkuperäinen moottori twin turboineen on toki tallessa, jos autoa haluaisi lähteä palauttamaan alkuperäiseen kuntoonsa tekniikan osalta.

Konkreettisen esimerkin hintakehityksestä voimme antaa kätevästi tämän auton hankintahinnan ja näiden nykyisen arvon mukaan. Kun Laamis tämän auton hankki vuonna 2012, pyörivät vasemmalta ohjattavien Suprien hinnat 20 000:n ja 30 000:n euron välillä riippuen hieman auton yleisestä kunnosta sekä vaihteistosta – manuaalit olivat luonnollisesti arvokkaampia.

Vaikka silloinkaan kyseessä ei ollut halpa auto, on nykyinen hintataso jotain aivan muuta.

– Tällä hetkellä hyväkuntoiset LHD Suprat maksavat 100 000 euron molemmin puolin. Jenkeissä noista on maksettu enemmänkin, jos ollut todella vähän ajettu ja hyväkuntoinen yksilö, Laamis kertoo.

EI MYYNNISSÄ

Jo tätä yksilöä ostaessa Laamis ajatteli, ettei tätä autoa tulla koskaan myymään vaan siitä oli tarkoituskin tulla pitkäaikainen harrasteauto.

– Nykyinen auto tuli kuitenkin hankittua alun perin sitä varten, ettei sitä koskaan myisi, joten toistaiseksi ei ole tarvinnut ainakaan edes miettiä myymistä. Nykyisten hintojen ollessa mitä on, niin seuraavaa Supraa tulisi tuon jälkeen tuskin enää hankittua. Jotain täysin eri harrasteautoja kuitenkin saa edullisemminkin, jos ja kun sellaista haluaa lähteä tekemään.

Tämä on siis järjestyksessä neljäs neloskorin Supra Laamiksella. Inspiraatiota Supra-harrastukseen on saatu mistäpä muualtakaan kuin valkokankaalta ja internetistä.

– Suprien katselu alkoi varmaan samoista hetkistä kuin monella muullakin, eli Getaway in Stockholm ja Fast & Furious -elokuvien myötä. Ensimmäinen MKIV Supra tuli hankittua jo 2004.

Laamiksen ensimmäiset Suprat olivat ulkonäöltään kohtalaisen vakioita, eikä niissä ollut aivan niin paljoa tehoa kuin tässä nykyisessä autossa.

– Ensimmäinen Supra oli perus BPU, eli katti poistettu, lisätty vapaavirtaussuodatin ja hieman rikastettu polttoainekarttaa. Toinen Supra olikin jo single turbo, mutta moottoriltaan muuten vakio. Nykyisessä on täysin rakennettu 3.4L stroker-moottori, minkä piti alun perin tulla edelliseen Supraan, mutta auto ehti vaihtua välissä, ja niin se tulikin sitten tähän.

Epäonneakin on matkalle sattunut, sillä Laamiksen ensimmäinen Supra meni lunnaiksi kolarissa. Tämä nykyinen auto puolestaan vaihtui aiempaan oikealta ohjattavaan yksilöön, kun sopiva tilaisuus tuli. Näin ollen aiempaan koriin suunniteltu moottorikin tuli vaihdettua vasta tähän yksilöön. Moottoreita on tehty tähän kaksi, sillä ensimmäiselle tapahtui mekaaninen errori.

– Ensimmäisestä moottorista hajosivat runkopukit aika pian. Tuohon aikaan niitä ei ollut juuri Suomessa eikä maailmalla hajonnut, kun sen verran vähän oli otettu tehoa, eikä tiedetty niiden olevan heikoin lenkki. Nykyään pukit vaihdetaan aina billettisiin, jos moottori rakennetaan uudelleen.

Auto on siis Eurospec-mallinen, eli uutena Eurooppaan myyty yksilö. Käytännössä kaikki Suomessa olevat vasemmalta ohjattavat Suprat paria poikkeusta lukuunottamatta ovat Eurospeccejä – ja kaikki Eurospecit on varustettu targa-katolla. Pistä nämä nippelitiedot mieleesi!

MOOTTORI KASAAN

Laamis pyrkii pitämään auton ajossa joka kesä ja nauttimaan siitä mahdollisimman paljon.

– Autolla tulee pääsääntöisesti ajeltua omaa vapaa-ajan ajoa, kesäisin nähtyä kavereita tai käytyä autotapahtumissa. Muutamia kertoja on tullut myös käytyä kiihdyttelemässä siihen erikseen järjestetyissä tapahtumissa.

Moottoriremontin aikaan yksi kesä jäi kuitenkin välistä, mutta lopputuloksen ollessa yli 1100-hevosvoimainen, ei se varmasti niin haittaa ainakaan jälkikäteen ajateltuna.

– Nykyisen moottorin rakensi Arto vuonna 2014, ja silloin yksi kesä taisi jäädä väliin. Tuolloin kone tehtiin nollista uusiksi, vaihtui 3.4L stroker-kampura, samalla avarrettiin kantta lisää ja laitettiin 1 mm ylikoon venttiilit sekä nykyiset BC:n 272-nokat.

Moottori on siis kokonaan läpirakennettu muutenkin, ja kuten varmasti moni tietääkin, omaa 2JZ-moottori todella hyvän virityspotentiaalin. Kellari on totta kai takorojuilla rakennettu, eli stroker-kampuran perässä heiluvat Eaglen HD-kiertokanget sekä CP:n männät. Laakereina Laamis käyttää ACL H -laakereita ja runkopukkeina Titan Motorsportsin billetpukkeja.

Polttoaineensyötöstä vastaavat EV14 2000 cc -suuttimet, joille tavaraa työntää kaksi Walbron 450 E85 -polttoainepumppua. Ahtimena on Garrett ja Precision osista yhdistetty GT4508R-kuulalaakeriahdin ja moottorinohjaimena puolestaan toimii AEM EMS -purkki. Myös seuraavat parannuskohteet ovat jo tiedossa.

– Jos jatkojalostusta miettii, niin tuoreempi moottorinohjaus ja VVTi-kansi olisivat ne, mitä tuohon voisi laittaa. Lisätehoa niillä toki ei saa, ainoastaan hieman nykyaikaisemmat systeemit elektroniikan osalta sekä käyttöaluetta.

Huomaa, että yli kilohepan lukemiin pääsee isolla määrällä vakio-osia. Esimerkiksi kaasuläppä ja imusarja ovat alkuperäiset, joskin sheivatut. Aina ei tarvitse olla ämpärin kokoista kaasuläppää!
Ahtimen on näissä teholukemissa oltava reilun kokoinen. Kompurakotelo on tietenkin kromattu ulkonäön vuoksi.
Konehuone on yksinkertaisesti musta ja hiilikuidulla höystetty. Paketti on niin simppelin siisti, että tästä oli hämmentävän hankala ottaa mitään detailikuvia.

ULKOASU HILLITTYNÄ

Kun Laamis auton hankki kymmenisen vuotta sitten, oli se aika lailla vakiokuntoinen. Vuosien saatossa pakettia on paranneltu niin suorituskyvyn kuin ulkoasun sekä sisustan puolelta. Ulkoasu on kovin hillitty, mutta erittäin toimiva.

– Nykyinen hillitty tyyli on aina miellyttänyt silmää. Supra on niin hieno koriltaan, ettei sitä kannata juuri lähteä muuttamaan. Nykyiset ulkoasun muutokset tehtiin heti, kun hankin auton.

Tämän jälkeen ulkoasu on pysynyt aika lailla samana, joskin ympärimaalaus alkuperäisellä Toyotan 202-mustalla suoritettiin 2018 ennen American Car Show -messuja, jotta pinnasta saatiin virheetön messujen valojen alle.

Vanteet tekevät tässäkin jälleen paljon, ja Laamis valikoi nämä SSR:n vanteet autoon jo hankintavuonna. Valinta on ollut erittäin onnistunut ja klassisempaa komboa ei oikeastaan voisi ollakaan.

– Kyseiset vanteet löytyivät silloin kaverilta, joka oli niistä luopumassa. Nuo vanteet ovat mielestäni yhdet parhaimmista JDM-vanteista ylipäätään ja sopivat eri JDM Toyotiin erittäin hyvin.

Konehuone on siistitty ja ulkokuori hierottu kuntoon – entäpä sisusta? Sielläkin on tehty paljon pieniä, käytännössä näkymättömiä muutoksia, joista näkyvin on Recaron penkit.

– Sisustaa olen päivitellyt pikkuhiljaa ja Recaron penkit hommasin heti kun autonkin. Kojelaudan ja sisustan uusia paneeleja olen ostellut aina välillä marmorilta tai Japanista tilaamalla.

Rakentelumielessä Supra toimii aihiona vielä suhteellisen hyvin, koska osia saa Toyotalta uutena lähes kaikkea. Auto on rakennettu lähinnä harrastelumielessä ja omaa hauskanpitoa varten, Laamis summaa.

Hauskaa on pidetty rutkasti, ja matkalle on sattunut paljon ikimuistoisia hetkiä.

– Yksi parhaista reissuista on tietenkin auton hakureissu, sillä tuo nykyinen löytyi Oskarshamnista Ruotsista. Mielelläänhän kivoja autoja hakisi pidemmältäkin, jos hyviä yksilöitä löytyisi. Sen reissun jälkeen mieleenpainuvimmat ovat ehkä nuo reissut kiihdyttelytapahtumiin, joihin on menty porukalla ja reissuun on kuulunut pitkä päivä autojen parissa ja lopuksi illanviettoa kavereiden seurassa.

Ohjauspyörä, ruori, eli ratti on TRD:n valmistama ja elinaikanaan kerran uudelleen päällystetty.
SSR SP1 -vanteet osuvat Supraan kuin nyrkki silmään. 10,5" leveälle takavanteelle on pyöräytetty 295 leveä pitokumi, joka takaa erittäin kivan pihvilookin!
Ulkokuorta on juuri sopivasti piristetty hiilikuituisilla pisteosilla.

SPEKSIT

MOOTTORI:

2JZ-GTE (koneistettu 2JZ-GE lohkosta), 3.4L stroker, Eaglen HD-veivit, CP-männät, ACL H -laakerit, Titan Motorsports -billetpukit, 1 mm ylikoon Supertech-venttiilit, Supertech-tuplajouset ja lautaset, BC 272 nokat, ATI super damper, EV14 2000cc -suuttimet, 2x 450 E85 Walbro-pumput, Garrett/Precision GT4508R -kuulalaakeriahdin, K&N 6” suodatin, AEM EMS -moottorinohjaus, 4” downpipe, 3” cutout, 3” Whifbitz -putkisto kahdella vaimentimella.

VOIMANSIIRTO:

OS Giken R3C 3-levyinen cerametallic-kytkin, TRD-laatikon tuki, Racelogic-luistonesto

ALUSTA:

Tein Flex -alusta

JARRUT:

D2 8-mäntäiset etujarrut 356 mm levyillä edessä, takana vakiot

VANTEET JA RENKAAT:

SSR Professor SP1 19” -vanteet, edessä 8,5”, takana 10,5”

Edessä Toyo Proxes T1R 245/35-19, takana Toyo R888R 295/30-19

KORIMUUTOKSET:

Ylimaalattu Toyotan 202 -mustalla 2018, konepellin kaasujouset, ARP-hiilikuituinen FMIC-peitelevy, hiilikuitukuoriset sivupeilit, hiilikuituinen RMM-tyylinen etulippa, hiilikuituinen TRD-tyylinen spoileri, facelift LED-takavalot, facelift etuvalot ja vilkut, facelift grille, kalvot ikkunoissa

SISUSTA:

Recaro Speed -penkit, uudelleenpäällystetty TRD-ratti, DEFI-öljyn lämpötila ja painemittarit, AEM UEGO -laajakaista, Greddy Trust Profec -ahtopaineensäädin, uusittu OEM-osilla sisustaa niin paljon kuin vielä osia marmorilta saa

KIITOKSET:

Arto M, Koistel Tuning Shop, Konnas Billet, 500whp.net

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Laamis
  • Ammatti: ATK-mies
  • Ikä: 42
  • Instagram: @laamis_

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!