Moottorityypit tutuksi - BMW

GTi-Magazinen uudessa juttusarjassa avataan eri autonvalmistajien moottorityyppejä aina merkki kerrallaan. Tarkoituksena on kertoa kunkin merkin yleisimmistä moottoreista perustiedot yhteen tiiviseen pakettiin kasattuna ja myös harrastajien kommenteilla varustettuna!

BMW on ollut suosittu harrastuskohde vuosikymmenien ajan. Moottoreita on käytetty laajasti myös muiden merkkien koreissa esimerkiksi nyt vahvasti pinnalla olevassa driftingissä. BMW:n moottoreista kannattaa muutama asia sisäistää. Yksi varmasti kysymyksiä herättävä aihe on moottorityyppien merkintätapa, joka on BMW:llä vakiintunut jo 80-luvulla.

Käytännössä aina moottoreista kerrotaan moottorityyppi, esimerkiksi M50B25. Tämä koodi murretaan helposti, kun tiedetään että merkinnän alun M50 tarkoittaa moottoriperhettä eli moottorityyyppiä. Käytännössä tässäkin jutussa moottorityypit on jaoteltu juuri tällä tyyppimerkinnällä. Tyypin jälkeen tulee perinteisesti kirjain B bensiinimoottoreissa ja kirjain D dieselmoottoreissa. Kirjaimen jälkeen moottorin iskutilavuus ilmoitetaan seuraavalla kahdella numerolla. Tässä esimerkissä siis numerot 25 tarkoittavat 2,5 -litraista moottoria. Yksinkertaista, eikö totta? Lisäksi merkinnän perässä voivat olla kirjaimet TU, jotka tarkoittavat siis moottorin ns. faceliftiä, eli uudempaa versiota, jonka myötä moottoriin on lisätty joitain ominaisuuksia, esim. muuttuva venttiilien ajoitus, VANOS. TU on lyhenne sanoista technical update.

Perusmoottoreiden lisäksi BMW:llä on moottoreista myös niin sanottuja S-versioita joita on käytetty M-sarjan BMW:issä. Käytännössä nämä S-moottorit pohjautuvat vastaavalla numerolla oleviin M-moottoreihin löyhästi, mutta tällä kertaa paneudutaan vain yleisimpiin perusmoottoreihin ja niiden ominaisuuksiin.

M50-moottorista saa ahtamalla mukavasti voimaa!

M10:

  • Vuosimalleissa 1962-1988
  • Nelisylinterinen rivimoottori. Yksi yläpuolinen nokka-akseli ja 8 venttiiliä
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 72-168 hp / 118-245 Nm
  • Iskutilavuus 1,5 - 2,0 litraa

Melkein kolme vuosikymmentä käytössä ollut M10-perheen moottori on ollut saatavilla monena versiona. Tunnetuin näistä kuitenkin on 1980 BMW:llä vakiintuneen nimeämistavan mukaan M10B18-moottori jota on ollut esimerkiksi E30- ja E28-korissa. Aikojen saatossa näitäkin moottoreita on jonkin verran ahdettu ja niistä on otettu ihan kiitettäviäkin voimia ulos. Harrastajat kutsuvat moottoria nelisylinteriseksi M30-moottoriksi moottoreiden yhteneväisyyksien vuoksi. BMW korvasi M10-moottorit M40-moottoreilla 90-luvun taitteen tienoilla.

BMW M42 -moottori E30:n keulalla.

M40:

  • Vuosimalleissa 1987-1995
  • Nelisylinterinen rivimoottori. Yksi yläpuolinen nokka-akseli ja 8 venttiiliä
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 101-114 hp / 141-165 Nm
  • Iskutilavuus 1,6 - 1,8 litraa

M10 -moottoreiden korvaajaksi E30-koriin BMW kehitti M40-moottorit. Kyseisiä mosia käytettiin myös E36- ja E34-koreissa. Toisin kuin M10-moottorissa, on M40-moottoreissa jakohihna ketjun sijasta. Perustana on rautainen sylinterilohko ja sen päällä alumiininen kansi. BMW:n nelisylinterisissä moottoreissa ei ole oikeastaan mitään vallan merkillistä. Lisää tietoa kaikista moottoreista löytyy helposti Googlailemalla ihan moottorityypin perusteella. Kannattaa vilkaista jos jää mietityttämään jokin!

M20:

  • Vuosimalleissa 1977 - 1993

  • Kuusisylinterinen rivimoottori. Yksi yläpuolinen nokka-akseli ja 12 venttiiliä.
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 121 hp - 174 hp / 160-240 Nm
  • Iskutilavuus 2,0 - 2,7 litraa

M20-perheen moottorit on alunperin suunniteltu 1970-luvulla käytettäväksi 3- ja 5-sarjan autoissa. M20 -moottorit voidaan lukea M50-moottorien edeltäjäksi: molemmissa malleissa on rautainen lohko ja alumiininen sylinterikansi. Yleisemmin M20-moottori on varmasti tuttu E30- ja E34-korien BMW:istä, joissa sen viimeisintä versiota on käytetty laajasti. M20-moottori on varustettu jakohihnalla ja parhaiten koneen tunnistaa ulkopuolelta moottorin päällä olevasta isohkosta imusarjasta. Rautalohkonsa puolesta tämä on myös hyvä aihio ahtamiseen ja M20-moottoreita onkin viritelty viime vuosikymmeninä reilusti.

M30-moottori lähes alkuperäiskuntoisena.

M30:

  • Vuosimalleissa 1968 - 1994
  • Kuusisylinterinen rivimoottori. Yksi yläpuolinen nokka-akseli ja 12 venttiiliä.
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 150-211 hp / 211-310 Nm
  • Iskutilavuus 2,5 - 3,5 litraa

M30-moottorit on alkujaan kehitetty jo 1960-luvun lopussa ja ne perustuvat löyhästi nelisylinteriseen M10-moottoriin. M30:ssä on rautalohko ja alumiininen sylinterikansi sekä takorautaa oleva kampiakseli. Alunperin koodi oli M06 josta se vaihdettiin nykyiseen koodiinsa 80-luvun puolivälissä. Moottoria on käytetty laajasti eri BMW malleissa ja se väistyi käytöstä 90-luvulla kun BMW kehitti M50-moottorin.

M50:

  • Vuosimalleissa 1990-1996
  • Kuusisylinterinen rivimoottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia ja 24 venttiiliä.
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 148-189 hp / 190-250 Nm
  • Iskutilavuus 2,0 - 2,5 litraa

M20-moottoreiden seuraajaksi BMW kehitti M50-moottorit. Ne ovat edeltäjänsä tapaan varustettu rautaisella lohkolla sekä alumiinisella kannella. Moniventtiilijärjestelmä kuitenkin erottaa ne eniten edeltäjästään, sillä M50-moottoreissa BMW alkoi käyttämään kahta pako- ja imuventtiiliä per sylinteri. M50-moottorien myöhemmissä versioissa BMW otti käyttöön myös muuttuvan imuventtiilien ajoituksen, eli VANOS -järjestelmän. Käytännössä VANOS mahdollistaa siis imuventtiilien noston ja ajoituksen säädön moottorin käydessä, mikä käytännössä parantaa moottorin suorityskykyä. M50-moottori nauttii tällä hetkellä suurta suosiota halvan hankintahintansa sekä hyvän virityspotentiaalinsa takia. Avaamaton 2,5-litrainen moottori kestää ahdettuna väitteiden mukaan jopa 500 hevosvoiman tehot luotettavasti. M50-moottoreista on tehty myös viime aikoina paljon 2,8- tai 3,0-litraisia strokereita ja niistä on revitty yli tuhatta hevosvoimaa suurempien muutosten jälkeen. Viritysaihiona M50 on siis erinomainen ja sitä käytetäänkin paljon mm. drifting-autojen voimanlähteenä!

M50-moottorit ovat tällä hetkellä suosiossa. Suosioon vaikuttanee hyvä hinta-laatu -suhde virityskäytössä.

M52:

  • Vuosimalleissa 1994-2000
  • Kuusisylinterinen rivimoottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia ja 24 venttiiliä.
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 148-190 hp / 190-280 Nm
  • Iskutilavuus 2,0 - 2,8 litraa

M52-moottorit korvasitvat M50:n 90-luvun puolivälin tienoilla. M52-moottoreihin tuli optioksi myös 2,8-litrainen malli, kun taas M50-moottoreiden suurin iskutilavuus oli 2,5 litraa. Merkittävin muutos edeltäjäänsä M52-moottorissa on rautalohkon vaihtuminen kevyempään alumiiiniseen. Tästä johtuen myöskin M52-moottorin virityspotentiaali on hieman huonompi, sillä uudempi alumiinilohko ei kestä niin paljon voimaa kuin edeltäjänsä. Moottorin kehitys jatkui koko moottorin valmistusajan ja M52-moottorissa otettiin käyttöön myös muuttuvan pakoventtiilien ajoituksen järjestelmä.

M54:

  • Vuosimalleissa 2000-2006
  • Kuusisylinterinen rivimoottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia ja 24 venttiiliä.
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 168-228 hp / 210-300 Nm
  • Iskutilavuus 2,2 - 3,0 litraa

Kuten loogisestikin on pääteltävissä, korvasi M54 M52-moottorit 2000-luvun alussa. Iskutilavuudet kasvoivat jälleen ja nyt suurin saatavilla ollut iskutilavuus oli jo 3 litraa. Myös teho kasvoi yli 200 hevosvoimaan. M54-moottoria on pääsääntöisesti mm. E46-korimallissa sekä viimeisimpien vuosimallien E39-korissa. Ensiesittely oli E53-korisessa X5:ssä ja näin ollen sitä löytyykin kattavasti kaikista aikakauden BMW:istä, myös X- ja Z-sarjalaisista. M54 voitti myös Ward’s AutoWorld -lehden vuosittaisen parhaan moottorin palkinnon USA:ssa.

N52:

  • Vuosimalleissa: 2004-2015
  • Kuusisylinterinen rivimoottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia ja 24 venttiiliä.
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 174-267 hp / 230-315 Nm
  • Iskutilavuus 2,5 - 3,0 litraa

Tuoreempaa tyyppiä edustava BMW N52 -moottori on ollut käytössä esimerkiksi nykyään erittäin suositussa E90-korimallin autossa. N52 on ensimmäinen vesijäähdytetty moottori, jossa lohko on valmistettu alumiinin ja magnesiumim sekoituksesta. Vapaastihengittävä moottori alkaa olemaan nykymallin mukainen, josta myydään eri tehoversioita oikeastaan vain ohjelmallisilla eroilla toisiinsa. Käytännössä perusmoottori on eri tehoversioissa sama, mutta tehoa muutetaan suurimmaksi osaksi moottorinohjauksen avulla. Lisäksi N52-moottoreissa on käytetty erilaisia imusarjoja eri versioiden välillä.

N54-moottori on alkuperäisenä modernin näköinen.

N54:

  • Vuosimalleissa 2006-2016
  • Kuusisylinterinen rivimoottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia ja 24 venttiiliä.
  • Turboahdettu bensiinimoottori
  • 306-340 hp / 400-450 Nm
  • Iskutilavuus 3,0 litraa

N54 -moottoreiden ympärillä käy melkoinen kuhina, sillä moottori omaa hyvän virityspotentiaalin ja sitä onkin tituleerattu Toyota JZ -moottoreiden haastajaksi virityskäytössä. Moottorissa on kuitenkin suorasuihkutusjärjestelmä, joka tuo haasteensa virittämiseen. Kalliiden ja käytännössä saatavilla olemattomien suurempien suorasuihkutussuuttimien vuoksi N54-moottorien viritettäessä suurentuvaa polttoaineen tarvetta on ratkottu mm. imusarjaan asennettavin lisäsuuttimin. Voimaa vakio N54-moottori tuntuisi kestävän harrastajien mukaan hienosti ja näistä onkin revitty jopa 900 hevosvoiman tehoja avaamatta moottoria. Kestävyys pitemmällä aikavälillä isoilla tehoilla on kuitenkin aina kysymysmerkki, mutta harrastajien puolelta on kuulunut, että N54-moottori kestäisi pidemmässäkin juoksussa jopa 700 hevosvoiman tehoja.

Niilo Hakalan farmarimallin BMW E30 on saamassa tulevalle kaudelle M60-moottorin.

M60:

  • Vuosimalleissa 1992-1996
  • V8-moottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia per kansi ja 32 venttiiliä
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 215-282 hp / 290-400 Nm
  • Iskutilavuus 3,0 - 4,0 litraa

M60-moottorit olivat BMW:n ensimmäiset V8-moottorit yli 25 vuoteen. Sylinterit ovat siis V-muodossa ja 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Jakopää M60-moottoreissa on ketjulla. Nämä ovat viime vuosina olleet erittäin suosittuja kohteita mm. drifting- ja muussa virityskäytössä halvan hankintahinnan ja hyvän virityspotentiaalinsa ansiosta. Käytännössä ainakin Baltian maissa M60-moottoreihin vaihdetaan pääsääntöisesti vain halpa moottorinohjaus, isommat suuttimet sekä tietenkin ruuvataan ahdin kylkeen. Voimaa otetaan noin 600 - 700 hp tienoille avaamattomista koneista. Tällaisilla setupeilla on voitettu driftingkilpailuja paljon viimeaikoina mm. Baltiassa. Myös Suomessa moottori on yleistynyt viime vuosien aikana reilusti.

M62:

  • Vuosimalleissa 1995-2005
  • V8-moottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia per kansi ja 32 venttiiliä
  • Vapaasti hengittävä bensiinimoottori
  • 232-370 hp / 320-510 Nm
  • Iskutilavuus 3,5 - 4,8 litraa

Edeltäjänsä tapaan M62-moottori on alumiinisella lohkolla ja sylinterikannella. Myös M62-perheen mooottorit ovat suosiossa drifting-käytössä ja niillä on voitettu useampiakin mestaruuksia viime vuosina. Eroja M60-moottoriin ei hirveästi ole. Sylinterit ovat luonnollisesti eri litratilavuuksissa eri halkaisijalla ja M62-moottoreissa otettiin käyttöön VANOS -järjestelmä. Muuten kyseessä on melkein vastaava moottorityyppi kuin edeltäjänsä.

Tässä BMW M57 -moottori.

M57:

  • Vuosimalleista 1998 tähän päivään
  • Kuusisylinterinen rivimoottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia ja 24 venttiiliä
  • Turboahdettu dieselmoottori
  • 160-280 hp / 350-580 Nm
  •  Iskutilavuus 2,5 - 3.0 litraa

Dieselmoottoreista ainoa mainitsemisen arvoinen on M57. Viime vuosina varsinkin kolmilitraiset versiot ovat saavuttaneet suuren suosion niin käyttö- kuin myös harrasteautoissa. Moottoria on swapattu monenlaisiin koreihin ja kaikenlaiseen käyttöön. M57-moottoreita on tullut korvaamaan uudempi N57-moottori vuodesta 2008. M57:aa on käytetty myös vuosien 2001 - 2003 Opel Omegoissa! Virityspotentiaali on moottorissa hyvä ja siitä saa melko pienin muutoksin jopa 1 000 nm voiman käyttöön. Pelkällä lastuttamisellakin esimerkiksi E60-korin 535D alkaa liikkumaan melko vikkelästi ja moottorista saa lastutuspajojen mukaan jopa yli 700 Nm väännön ja yli 350 hevosvoiman tehon pihalle. Tämä tietenkin rasittaa voimansiirtoa enemmän, joten kannattaa myös tätä asiaa miettiä lastua shoppaillessaan!

Tämä artikkeli julkaistiin GTi-Magazinen numerossa 1/2019. Lisää eri valmistajien moottorityyppejä luvassa painetuissa lehdissä!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

  • Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
  • Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/