Moottorityypit tutuksi - Nissan

Nissanin valmistamat moottorit ovat olleet suosittuja kautta aikain.

Keräsimme tähän artikkeliin yleisimmät nykyään käytössä olevat padat. Nissanin moottoreita on swapattu muiden valmistajien autoihin jonkin verran, muttei kuitenkaan niin paljon kuin muiden valmistajien moottoreita Nissaneihin. Kaiken kaikkiaan Nissanilta löytyy useampi oivallisen virityspotentiaalin omaava moottori. Varsinkin RB-moottorit ovat tunnettuja myös erittäin miellyttävästä ja erottuvasta äänestään.

Nissanin moottoreista on muistettava myös, että samojen moottoriperheiden sisällä on erilaisia variaatioita, jotka perustuvat näihin nyt läpikäytäviin moottoreihin. Esittelemme tässä artikkelissa yleisimmät moottorimallit ja tiedonjanoisille löytyy internetistä totuttuun tapaan rutkasti lisää tietoa myös sisarmoottoreista.

CA18DET:

Vakiokuntoinen CA-moottori on kyllä harvinainen ilmestys, eikä tämäkään täysin läpikäyty yksilö enää sellainen ole.
  • Vuosimalleissa 1985–1994
  • Nelisylinterinen rivimoottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia ja 16 venttiiliä.
  • Ahdettu bensiinimoottori
  • 169 hv / 228 Nm
  • Iskutilavuus 1,8 litraa

CA18DET on CA-moottorien viimeisin versio. Vakiona moottorin löytää varmasti yleisimmin S13-koppaisesta 200SX:stä, jossa se on ollut vakiona euro-mallisissa yksilöissä. CA-moottorit ovat nykyään täysin aliarvostettuja, mutta on niissä paljon hyvääkin. Esimerkiksi vakiotehon pystyy tuplaamaan melko maltillisilla muutoksilla ja tänä päivänä tuntuukin olevan vaikeampaa löytää vakio kuin viritetty CA-moottori.

Takokellarilla ja muilla asiallisilla oheistuotteilla myös CA:n saa kestämään isoakin voimaa. Lisäksi internetin ihmeellisestä maailmasta selviää, että CA-moottoria voi kierrättää vakiokuntoisena jopa yli 8 000 rpm, kiitos mm. sylinterikannen suunnittelun ja nykyaikaisen polttoaineensyötön. Voisi siis jopa väittää, että CA-moottori on oikeasti mainettaan parempi!

SR20DET:

Oikeastaan moottorin kuin moottorin erottaa melkeinpä helpoiten venttiilikopasta, kuten myös SR-moottorin. Näitä kaikkia Nissanin rivimoottoreita yhdistää myös se, että kaikissa pakopuoli on kuskin paikalta katsottuna vasemmalla puolella moottoria ja imupuoli oikealla.
  • Vuosimalleissa 1989–2001
  • Nelisylinterinen rivimoottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia ja 16 venttiiliä.
  • Ahdettu bensiinimoottori
  • 201–245 hv / 247–280 Nm
  • Iskutilavuus 2,0 litraa

SR20DET-moottori on suomalaisille tutuin S14-korisista 200SX:istä. Euroopan markkinoille moottoria on tullut vain kahdessa automallissa, 200SX S14:ssa ja Sunny GTI-R -malleissa, joista jälkimmäisiä ei Suomen markkinoille monta ole myyty. SR-moottorit edeltäjänsä tapaan omaavat hyvän perusvirityspotentiaalin. Näkemämme perusteella SR-moottorit kestävät melko luotettavasti noin 400 hevosvoiman tehoja moottoria avaamatta. Kohtuullisella rahalla moottoriin saa myös myrkyt, joilla siitä voi repiä vielä rutkasti lisää voimaa.

SR20DET-moottorien tunnetuin heikko kohta on liikeratansa yli pomppivat keinuvivut. Ongelmia ilmenee yleensä joko siinä vaiheessa kun ahtoja tai rajoitinta nostetaan tai moottoria ajetaan paljon korkeilla kierroksilla. Tähän on kuitenkin yksinkertainen ja halpa lääke, sillä alle sadalla eurolla saa hankittua keinuvipujen päälle kiskot, jotka rajoittavat keinuvipujen liikerataa niin, että vahingoilta vältytään.

Kaiken kaikkiaan SR-moottorit ovat oivia ja suosittuja harrastekohteita. Katuautojen puolella suoranaista syytä SR-moottorista pois vaihtamiseen on hankala keksiä. Osia ja tietoutta moottorista on erittäin paljon saatavilla, joten kaikkiin ongelmiin löytyy varmasti vastaus!

RB20-, RB25- ja RB26-moottorit:

RB26DETT-moottori on helppo erottaa muista RB-moottoreista venttiilikoppien ”muhkuroista”. Tämä kyseinen yksilö on vielä muutetu tuplaturbosta yhdelle ahtimelle.
  • Vuosimalleissa 1980–2004
  • Kuusisylinterinen rivimoottori. Kaksi yläpuolista nokka-akselia ja 24 venttiiliä.
  • Ahdettu bensiinimoottori
  •  212–276 hv / 265–392 Nm
  • Iskutilavuus 2,0–2,6 litraa

RB-moottorit ovat Nissanin kuusisylinterisiä ahdettuja bensiinimoottoreita, joita on käytetty yleisimmin eri Skylineissä. RB20DET on yleisesti R32:n keulalla ja RB25DET-moottorit löytyvät R33- ja R34-malleista hieman erilaisin versioin. RB26DETT-moottori taas on RB-moottorien kuningas, ja sitä on käytetty kaikissa Skyline GT-R-malleissa, joskin joitakin eroja eri korimallien moottorien välillä on.

Muiden mainittujen moottorien tapaan ovat RB-moottorit yleisesti ihan soivia virityskohteita, joskin kahvipannun kokoinen 2,0-litrainen RB20DET-moottori ei tuota ihan yhtä helposti isoja voimia kuin isoimmilla iskutilavuuksilla varustetut mallit. Nimiensä mukaisesti moottoritilavuudet ovat siis RB25DET-moottorissa 2,5 litraa ja RB26DETT-moottorissa 2,6 litraa. Lisäksi RB26DETT-moottorin erottaa pienemmistä malleista esimerkiksi se, että moottorissa on vakiona kaksi turboahdinta sekä imusarjassa läppärungot eikä yhtä isoa kaasuläppää. RB20- ja RB25-moottorit on varustettu siis yhdellä ahtimella sekä yhdellä kaasuläpällä.

RB-moottorien nuotti on vähintäänkin makea ja helposti kaikista muista moottoreista erottuva. Näitä on kautta aikain myös swappailtu muihin koreihin, mm. 200SX:iin. Näihinkin moottoreihin saa todella paljon bolt-on osia, joilla virittäminen on helppoa ja kohtuuhintaista.

VG30DETT:

VG30DETT-moottorin tunnusmerkkinä voisi mainita moottorin yli ristiin menevät imusarjat.
  • Vuosimalleissa 1989–2000
  • V6-moottori, Kaksi yläpuolista nokka-akselia per kansi ja 24 venttiiliä.
  • Tuplaturbo-bensiinimoottori
  • 300 hv / 384 Nm
  • Iskutilavuus 3,0 litraa

Kuten muissa Nissanin moottoriperheissä, eri variaatioita VG-moottoreistakin on vähintäänkin riittävästi. Näistä kuitenkin tunnetuin on varmasti Z32 300ZX:n pellin alta löytyvä VG30DETT. Kyseisen moottorin ilmamassamittaria käytetään todella usein muiden Nissanin moottoreiden virityskäytössä. Z32:n MAF mittaa aina 480 hevosvoimaan asti, mikä puolestaan tarkoittaa sitä, että sillä on hyvä korvata esim RB- tai SR-moottorien omat MAF:it, jotka mittaavat maksimissaan noin 300 hevosvoiman nurkille.

Itse moottorihan on sinänsä melko peruskauraa: rautalohkoinen alumiinikantinen V6-moottori joka on jo vakiona varustettu tuplaturboin. Se kestää avaamattomana noin 450–500 hevosvoimaa, joten virityskäytössä VG30DETT on oivallinen aihio. Moottori ei ole koskaan kuitenkaan päässyt mihinkään valtaisaan kulttimaineeseen, eikä näitä moottoreita juuri näe swapattuna muihin autoihin, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Nissanin V6-moottorit ovat muutenkin jääneet ainakin Suomessa jonkinlaiseen paitsioon RB-, SR- ja CA-moottorien jyrätessä harrastepiirien suosiossa.

VR38DETT:

Tämä VR38DETT-moottori on, kuten kuvasta näkyy, kokenut reilusti muutoksia. Hiilikuitu on aina jees!
  • Vuosimallista 2007 alkaen
  • V6-moottori, Kaksi yläpuolista nokka-akselia per kansi ja 24 venttiiliä.
  • Tuplaturbo-bensiinimoottori
  • 485–600 hv / 588–652 Nm
  • Iskutilavuus 3,8 litraa

Uudessa Nissan GT-R:ssä käytetään täysin uutta voimanlähdettä verrattuna auton edeltäjiin. Käytössä on hyvän virityspotentiaalin omaava V6-moottori, joka on varustettu vakiona kahdella ahtimella. Vakiomoottorin kerrotaan kestävän noin 700 hevosvoiman tehot suhteellisen luotettavasti. Näillä voimilla kiertokanget ovat kuitenkin suuresta väännöstä johtuen kovilla, joten suurempia tehoja tavoiteltaessa moottori kannattaa rakentaa uusiksi tako-osin. Suomessakin on 700-hevosvoimaisia moottoreita räjähtänyt, kun autoilla on ajettu enemmän radalla.

Käytännössä Nissan GT-R on niin uusi auto, että katukäytössä erilaiset tekniikkaswapit ovat harvinaisia. Toisaalta, miksipä sitä hyvää moottoria vaihtamaan muuhunkaan? Nopealla someen tutustumisella selviää, että VR38DETT-moottoria on kuitenkin istutettu maailmalla jos jonkinlaiseen koriin. Suomessa kyseistä swappia ei GTi:n tietojen mukaan ole vielä suoritettu, mutta jännityksellä odotamme, mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

  • Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
  • Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !