Näin asennat hydraulisen käsijarrun

Hydraulinen käsijarru on varsinkin driftingkäytössä tarpeellinen ja hyödyllinen lisävaruste. Kerromme tässä jutussa hieman lisää aiheesta ja opastamme, miten voit itse asentaa autoosi sellaisen.

– Hydraulinen käsijarru on lähes välttämätön varuste driftingissä varsinkin kilpaa ajettaessa. Aloittelevallekin kuskille se on erinomainen lisävaruste treenejä helpottamaan, kertoo driftingin Suomen mestaruuden vuonna 2016 voittanut Janne Veikkanen.

Hydraulisia käsijarruja käytetään laajalti driftingin lisäksi myös muissa moottoriurheilulajeissa. Etuna perinteisempään vaijerikäyttöiseen käsijarruun verrattaessa on selkeästi parempi toimintavarmuus. Hydraulikäsijarrulla auton takapyörät saadaan helposti ja varmasti lukkoon aina tilanteen sitä vaatiessa. Esimerkiksi rallissa käsijarrua käytetään todella tiukoissa mutkissa, kuten Monte Carlon vuoristoteillä, kun auto on hankala muuten saada nopeasti kääntymään oikeaan suuntaan. Driftingin puolella käsijarrua käytetään jatkuvasti eri ajotilanteissa yhtenä hallintalaitteena. Sillä voidaan mm. rikkoa pito luiston aloittamiseksi, tai esimerkiksi pidemmällä suoralla luiston jatkuvuuden onnistumiseksi autoa ”roikotetaan” käsijarrulla kohti seuraavaa mutkaa kylki edellä.

Janne Veikkanen Driftingin SM-sarjan viimeisessä osakilpailussa Botniaringillä vuonna 2016. Tuloksena Suomen mestaruus!

– Hydraulinen käsijarru voidaan toteuttaa oikeastaan kolmella tapaa. Käsijarrusylinteri voidaan asentaa alkuperäisen jarrulinjan väliin, se voidaan toteuttaa kolmitieventtiilillä, tai käsijarrulle voidaan rakentaa auton omista jarruista kokonaan erillinen jarrujärjestelmä omilla jarrusatuloilla ja muilla komponenteilla.

Eri toteutustavoilla on omat hyötynsä ja haittansa. Jos alkuperäisen takajarrun nestelinjan väliin on asennettu uusi pääsylinteri, voi ilmetä jarrun jumiutumisia, kun käsijarrua käytetään samanaikasesti jalkajarrun kanssa. Linjan väliin käsijarrua asennettaessa kannattaakin hankkia pääsylinteri, joka toimii ns. väärin päin, eli nesteen tulo- ja lähtöliitännät ovat toisin päin kuin useimmissa pääsylintereissä. Tällaisia väärin päin toimivia sylintereitä valmistaa mm. Alcon ja sillä pystytään hieman ehkäisemään jarrujen jumiutumisia.

KOLMITIEVENTTIILI TAI TUPLASATULAT

– Kolmitieventtiilillä jumiutumiset voidaan ehkäistä kokonaan. Käsijarrua ja jalkajarrua samanaikasesti käytettäessä kuitenkin tuntuu aina toisessa päässä myös toisen pään liike, mikä saattaa jonkun mielestä olla häiritsevää. Omassa kilpa-autossani on käsijarru toteutettu juuri kolmitieventtiilin avulla. Venttiilin toimintaperiaate on yksinkertainen: venttiilin päihin tulee nestelinja sekä käyttö- eli jalkajarrulta että käsijarrulta. Venttiilin keskellä olevasta kolmannesta liitännästä taas matka jatkuu takajarruille. Venttiilin sisällä on mäntä, joka liikkuu sivusuunnassa, jolloin jarruja käytettäessä aina kovempi nestepaine voittaa heikomman. Tämä mahdollistaa mm. auton jalkajarrulla hiljentämisen samaan aikaan kun käsijarrulla voidaan hetkellisesti lukita pelkästään takapyöriä. Kolmitieventtiilin kanssa pitää muistaa, että jos käsijarrulle laitetaan oma jarrunestesäiliö, on sen oltava samalla korkeudella kuin alkuperäinen nestesäiliö. Jos säiliöt eivät ole samalla tasolla, vajoaa neste korkeammalla olevasta säiliöstä alempana olevaan säiliöön. Nestelähdön käsijarrusylinterille voi toki myös haaroittaa suoraan auton omasta jarrunestesäiliöstä, jos se vain on mahdollista.

Toimintavarmin malli hydrauliselle käsijarrulle on asentaa käsijarrulle omat jarrusatulat taka-akselille.

Ns. ylikylän malli on sitten rakentaa käsijarru täysin erilliseksi järjestelmäksi ja sovittaa taka-akselille alkuperäisten jarrusatuloiden lisäksi käsijarrulle omat satulat. Tämä rakennusmalli on alkanut viime vuosina yleistymään reilusti varsinkin pidemmälle rakennetuissa drifting-kilpureissa. Monissa sivuluisukäyttöön myytävissä taka-akseliratkaisuissa, kuten esimerkiksi Wisefab ja Track day performancen tuotteissa, onkin olka-akselissa jo valmiiksi kiinnityskorvat kaksille jarrusatuloille.

Kuten kaikissa auton osissa, kannattaa osat hankkia laadukkaalta valmistajalta. Esimerkiksi kiinasylintereissä on esiintynyt erilaisia tiivistysongelmia, ja jarrujärjestelmästä puhuttaessa olisi tietenkin luotettavuus oltava kunnossa. Tähän projektiin hankittiin Race.fi:ltä OBP:n käsijarrukahva ja Wilwoodin pääsylinteri. Nestesäiliö on AP-Racingin tuote.

– Pääsylinterin valinnassa pitää huomioida myös muut jarruosat, esimerkiksi jarrusatuloiden mäntien koko. Nyrkkisääntönä sylinterin valinnassa on, että isommalla pääsylinterillä käsijarrun liikerata on lyhempi ja käyttö vaatii enemmän voimaa. Pienemmällä sylinterillä liikerata kasvaa ja samalla käyttö on kevyempää. Liian isolla pääsylinterillä ei ehkä jaksa vetää kahvasta tarpeeksi lujaa pyörien lukitsemiseksi, kun taas liian pienellä sylinterillä voi kahvasta loppua liikerata kesken ennen kuin pyörät lukkiutuvat. Sylinterin valintaan kannattaakin kiinnittää huomiota, ja usein joutuu kokeilemaan kokoa jos toistakin ennen kuin tuntuma on mieleinen. Pitää myös muistaa, että kahvan pituus ja muut ominaisuudet myös vaikuttavat käsijarrun käytettävyyteen.

Käytettävyyteen vaikuttaa voimakkaasti myös jarrupalan valinta. Toisin kuin rata-autoissa yleensä, varsikin driftingiä ajettaessa käsijarrussa kannattaa käyttää hieman pehmeämpää jarrupalaa tai sellaista, joka toimii heti kylmänä. Useimmiten driftingissä käsijarrua käytettäessä jarrut ovat lähtökohtaisesti kylmät, joten jarrupalan on purtava heti kylmänä kunnolla. Jarrutusvoimaa tarvitaan kuitenkin paljon, sillä parhaimmillaan käsijarrulla halutaan pysäyttää takarenkaat vielä yli 150 km/h vauhdissakin.

Lainsäädännön kannalta on syytä konsultoida oman paikkakunnan katsastusmiestä, jos suunnittelee hydraulista käsijarrua katuautoon. Katsastuskonttorilta saat varmasti oikeat tiedot jarrun asennusta ajatellen.

NÄIN ASENNAT HYDRAULISEN KÄSIJARRUN:

Asennuksessa mukana:

  • Race.fi
  • Sarlin Race Team
  • Sideways Drift team / Janne Veikkanen
  • Maailmanlopun Vehkeet Crew

1:

Näiden lisäksi tarvitset jarruputkea ja erilaisia kiinnitystarpeita, tässä kuitenkin tärkeimmät komponentit. OBP:n pitkän kahvan ja Wilwoodin .625 pääsylinterin toimitti Race.fi ja heidän valikoimastaan löytyykin laadukkaat OBP:n käsijarrutarvikkeet. Oikeassa ylänurkassa on Sarlin Race Teamin toimittama kolmitieventtiili ja ihan perinteisestä rautakaupasta hankitut kiinnikkeet venttiilille. Jarrunestesäiliö on AP-Racingin valmiste.

2:

Asennus aloitettiin purkutöillä, ja erilaiset irroituskemikaalit kannattaa pitää varsinkin vanhempien autojen kanssa lähettyvillä. Myös perinteinen toho on oiva apuväline kiinni leikanneiden jarrulinjojen kiinnitysten irrotuksessa.

3:

Ensimmäisenä puretaan pois alkuperäinen jarruputki auton omalta pääsylinteriltä takajarrujen t-haaralle saakka. Jarruputken paikantamisessa kannattaa olla tarkkana, jotta pääsylinteriltä irrotetaan varmasti oikea putki ensimmäisellä kerralla.

4:

Kolmitieventtiilille etsittiin auton pohjasta sopiva paikka läheltä edestä taakse kulkevaa jarrulinjaa, jottei pitkiä mutkia tarvitse uuteenkaan linjaan tehdä. Tässä vaiheessa kannattaa hahmotella kahvan paikkaa myös kabiinin puolella, jotta tarvittavien jarruputkien pituudet saa mitattua mahdollisimman tarkasti. Pelivaraa kannattaa putkiin ottaa, mutta kohtuudella sitäkin.

5:

Jarruputket tarvittavine nippoineen prässäsi Lohjan Tarvikekolmio. Käytännössä jarrulinjoja tekevät lähestulkoon kaikki varaosaliikkeet. Paikan päälle mennessä kannattaa mukaan napata pääsylinteri ja kolmitieventtiili sekä vanhoissa liitoksissa olleet vanhat nipat, tai ainakin varmistua etukäteen nippojen malleista, jotta taas saa kerralla oikeanlaiset putket tehtyä.

6:

Valmiit putket kuljettettiin alkuperäisen jarrulinjan pidikkeitä pitkin auton taakse kolmitieventtiilille. Käytännössä kolmitieventtiilin toiseen päähän tulee auton omalta pääsylinteriltä oma linja, toiseen päähän käsijarrun pääsylinteriltä tuleva linja, ja kolmitieventtiilin keskellä olevasta lähdöstä putki menee takajarrujen t-haaraan. Muista asentaa kolmitieventtiili niin, että ilmausruuvi on ylöspäin.

7:

Jarrulinjojen asennuksen jälkeen soviteltiin ennalta päätettyyn paikaan kiinnikkeitä käsijarrun rungolle. Tässä kannattaa muistaa, että kahva olisi mahdollisimman hyvin saatavilla ja kiinnitys mahdollisimman tukeva.

8:

Kahvalle tehtiin kardaanitunnelin kylkeen riittävän paksusta kulmaraudasta teline, johon porattiin tarvittavat reiät.

9:

Valmis tuote autoon integroitavaksi!

10:

Hieman kemppiliimaa perään, jotta kiinnitys on riittävän kestävä. Tulitöissä kannattaa pitää järki vahvasti mukana, ettei tuloksena ole palanut auto!

11:

Mattamusta on aina toimiva väri sisustaan, ja sillä myös maalattiin hitsatut osat.

12:

Valmis kiinnitys, ei pitäisi irrota kovemmassakaan kyydissä!

13:

Fysiikan lakien mukaan korkeammalla olevasta astiasta neste valuu matalammalla olevaan säiliöön putkia pitkin, joten nestepintojen on oltava samalla korkeudella. Käsijarrun nestesäiliö on siis ehdottomasti sijoitettava kolmitieventtiilillä toteutetussa asennuksessa samalle korkeudelle auton oman nestesäiliön kanssa.

14:

Kahvaa lyhennettiin hieman, jotta se on optimaalisella etäisyydellä ajon kannalta. Muista suojata ikkunat kipinöiltä!

15:

Kun järjestelmä on kasassa ja kaikki putket kiinnitetty, on aika ilmata järjestelmä. Ilmaus suoritetaan jalka- ja käsijarrulla ensin kolmitieventtiilistä ja sen jälkeen jarrusatuloista. Kärsivällisyys kannattaa, sillä näin pitkässä järjestelmässä ilmataskuja saattaa syntyä.

16: 

Putkien kiinnitykseen saa kiinnikkeitä esimerkiksi varaosaliikkeestä.

17:

Valmis tuote! Säilytimme Nissanin alkuperäisen vaijerikäsijarrun, jonka saa lukittua, ja se toimittaakin pysäköintijarrun virkaa.

18: 

Kokeile pitävyys, varaa päivä radalta ja pidä hauskaa!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

  • Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
  • Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !