Hydraulinen käsijarru on varsinkin driftingkäytössä tarpeellinen ja hyödyllinen lisävaruste. Kerromme tässä jutussa hieman lisää aiheesta ja opastamme, miten voit itse asentaa autoosi sellaisen.
– Hydraulinen käsijarru on lähes välttämätön varuste driftingissä varsinkin kilpaa ajettaessa. Aloittelevallekin kuskille se on erinomainen lisävaruste treenejä helpottamaan, kertoo driftingin Suomen mestaruuden vuonna 2016 voittanut Janne Veikkanen.
Hydraulisia käsijarruja käytetään laajalti driftingin lisäksi myös muissa moottoriurheilulajeissa. Etuna perinteisempään vaijerikäyttöiseen käsijarruun verrattaessa on selkeästi parempi toimintavarmuus. Hydraulikäsijarrulla auton takapyörät saadaan helposti ja varmasti lukkoon aina tilanteen sitä vaatiessa. Esimerkiksi rallissa käsijarrua käytetään todella tiukoissa mutkissa, kuten Monte Carlon vuoristoteillä, kun auto on hankala muuten saada nopeasti kääntymään oikeaan suuntaan. Driftingin puolella käsijarrua käytetään jatkuvasti eri ajotilanteissa yhtenä hallintalaitteena. Sillä voidaan mm. rikkoa pito luiston aloittamiseksi, tai esimerkiksi pidemmällä suoralla luiston jatkuvuuden onnistumiseksi autoa ”roikotetaan” käsijarrulla kohti seuraavaa mutkaa kylki edellä.
– Hydraulinen käsijarru voidaan toteuttaa oikeastaan kolmella tapaa. Käsijarrusylinteri voidaan asentaa alkuperäisen jarrulinjan väliin, se voidaan toteuttaa kolmitieventtiilillä, tai käsijarrulle voidaan rakentaa auton omista jarruista kokonaan erillinen jarrujärjestelmä omilla jarrusatuloilla ja muilla komponenteilla.
Eri toteutustavoilla on omat hyötynsä ja haittansa. Jos alkuperäisen takajarrun nestelinjan väliin on asennettu uusi pääsylinteri, voi ilmetä jarrun jumiutumisia, kun käsijarrua käytetään samanaikasesti jalkajarrun kanssa. Linjan väliin käsijarrua asennettaessa kannattaakin hankkia pääsylinteri, joka toimii ns. väärin päin, eli nesteen tulo- ja lähtöliitännät ovat toisin päin kuin useimmissa pääsylintereissä. Tällaisia väärin päin toimivia sylintereitä valmistaa mm. Alcon ja sillä pystytään hieman ehkäisemään jarrujen jumiutumisia.
KOLMITIEVENTTIILI TAI TUPLASATULAT
– Kolmitieventtiilillä jumiutumiset voidaan ehkäistä kokonaan. Käsijarrua ja jalkajarrua samanaikasesti käytettäessä kuitenkin tuntuu aina toisessa päässä myös toisen pään liike, mikä saattaa jonkun mielestä olla häiritsevää. Omassa kilpa-autossani on käsijarru toteutettu juuri kolmitieventtiilin avulla. Venttiilin toimintaperiaate on yksinkertainen: venttiilin päihin tulee nestelinja sekä käyttö- eli jalkajarrulta että käsijarrulta. Venttiilin keskellä olevasta kolmannesta liitännästä taas matka jatkuu takajarruille. Venttiilin sisällä on mäntä, joka liikkuu sivusuunnassa, jolloin jarruja käytettäessä aina kovempi nestepaine voittaa heikomman. Tämä mahdollistaa mm. auton jalkajarrulla hiljentämisen samaan aikaan kun käsijarrulla voidaan hetkellisesti lukita pelkästään takapyöriä. Kolmitieventtiilin kanssa pitää muistaa, että jos käsijarrulle laitetaan oma jarrunestesäiliö, on sen oltava samalla korkeudella kuin alkuperäinen nestesäiliö. Jos säiliöt eivät ole samalla tasolla, vajoaa neste korkeammalla olevasta säiliöstä alempana olevaan säiliöön. Nestelähdön käsijarrusylinterille voi toki myös haaroittaa suoraan auton omasta jarrunestesäiliöstä, jos se vain on mahdollista.
Ns. ylikylän malli on sitten rakentaa käsijarru täysin erilliseksi järjestelmäksi ja sovittaa taka-akselille alkuperäisten jarrusatuloiden lisäksi käsijarrulle omat satulat. Tämä rakennusmalli on alkanut viime vuosina yleistymään reilusti varsinkin pidemmälle rakennetuissa drifting-kilpureissa. Monissa sivuluisukäyttöön myytävissä taka-akseliratkaisuissa, kuten esimerkiksi Wisefab ja Track day performancen tuotteissa, onkin olka-akselissa jo valmiiksi kiinnityskorvat kaksille jarrusatuloille.
Kuten kaikissa auton osissa, kannattaa osat hankkia laadukkaalta valmistajalta. Esimerkiksi kiinasylintereissä on esiintynyt erilaisia tiivistysongelmia, ja jarrujärjestelmästä puhuttaessa olisi tietenkin luotettavuus oltava kunnossa. Tähän projektiin hankittiin Race.fi:ltä OBP:n käsijarrukahva ja Wilwoodin pääsylinteri. Nestesäiliö on AP-Racingin tuote.
– Pääsylinterin valinnassa pitää huomioida myös muut jarruosat, esimerkiksi jarrusatuloiden mäntien koko. Nyrkkisääntönä sylinterin valinnassa on, että isommalla pääsylinterillä käsijarrun liikerata on lyhempi ja käyttö vaatii enemmän voimaa. Pienemmällä sylinterillä liikerata kasvaa ja samalla käyttö on kevyempää. Liian isolla pääsylinterillä ei ehkä jaksa vetää kahvasta tarpeeksi lujaa pyörien lukitsemiseksi, kun taas liian pienellä sylinterillä voi kahvasta loppua liikerata kesken ennen kuin pyörät lukkiutuvat. Sylinterin valintaan kannattaakin kiinnittää huomiota, ja usein joutuu kokeilemaan kokoa jos toistakin ennen kuin tuntuma on mieleinen. Pitää myös muistaa, että kahvan pituus ja muut ominaisuudet myös vaikuttavat käsijarrun käytettävyyteen.
Käytettävyyteen vaikuttaa voimakkaasti myös jarrupalan valinta. Toisin kuin rata-autoissa yleensä, varsikin driftingiä ajettaessa käsijarrussa kannattaa käyttää hieman pehmeämpää jarrupalaa tai sellaista, joka toimii heti kylmänä. Useimmiten driftingissä käsijarrua käytettäessä jarrut ovat lähtökohtaisesti kylmät, joten jarrupalan on purtava heti kylmänä kunnolla. Jarrutusvoimaa tarvitaan kuitenkin paljon, sillä parhaimmillaan käsijarrulla halutaan pysäyttää takarenkaat vielä yli 150 km/h vauhdissakin.
Lainsäädännön kannalta on syytä konsultoida oman paikkakunnan katsastusmiestä, jos suunnittelee hydraulista käsijarrua katuautoon. Katsastuskonttorilta saat varmasti oikeat tiedot jarrun asennusta ajatellen.
NÄIN ASENNAT HYDRAULISEN KÄSIJARRUN:
Asennuksessa mukana:
- Race.fi
- Sarlin Race Team
- Sideways Drift team / Janne Veikkanen
- Maailmanlopun Vehkeet Crew
1:
2:
3:
4:
5:
6:
7:
8:
9:
10:
11:
12:
13:
14:
15:
16:
17:
18:
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !