Stance is not dead! – Mercedes-Benz S212 ’10

Tämän päivän harrastekamppeista väitetään usein, ettei autolle ole tehty mitään, kun ei tiedetä tapauksen taustoja tarkemmin. Kokkolalaisen Matias Lindellin Mercedes-Benz S212 on hyvä esimerkki nykypäivän stanceautosta ja siitä, miten auto voi näyttää lähes tehdastekoiselta, vaikka se on käyty läpi kauttaaltaan.

PIKAFAKTAT

  • Kone: Kolmen litran turbodiesel
  • Vanteet: BC Forged 10,5x19”
  • Teho: 350 hv / 750 Nm

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 06 / 2020.

Lindellin Matias tunnetaan laajalti siitä, että hänelle tai pikemminkin hänen autoilleen sattuu ja tapahtuu. Milloin on jänis syylärissä tai maantiellä edellä ajavasta autosta pudonnut pakoputken takavaimennin puskurissa.

VW Passat 3C:tä Matias ehti harrastaa kolmen vuoden ajan. Tuona aikana stancejumalien alttarille ehdittiin uhrata huikeat 16 paria etulokasuojia, ja neljä paria takaposkia, mikä kertoo myös erilaisten sattumusten sarjasta.

Tässä kohtaa punainen väri tavoitti Matiaksen pehmeän kohdan, ja niinpä Passatista tehtiin punainen. Auto esiteltiin taannoin GTi-Magazinessa.

Seuraavana vuorossa oli VW Transporter T5, joka myös maalattiin punaiseksi. Porterin heikko paikka oli vanteet, ja niitä meni kuin leipää. Harva se viikko sai hitsata sisäkannuja kasaan.

PIKKUVIKAINEN MERCEDES

– Kyllästyin tilan ahtauteen ja halusin perheystävällisemmän sekä tehokkaammalla moottorilla varustetun auton. Hetken puntaroituani erilaisia vaihtoehtoja silmääni osui netissä aika läheltä omaa paikkakuntaani pikkuvikainen Mercedes. Autoa oli faceliftattu, mutta ajovaloja ei ollut saatu toimimaan. Myös ilmastointi temppuili ja mittaristo oli täynnä erilaisia vikavaloja, Matias kertoo.

– Kävin katsomassa Mersua korjaamolla, jossa valoja oli yritetty korjata. Koeajon jälkeen totesin, että otetaan tästä projekti, koska haasteet kuuluvat elämään. Alle viikon päästä autosta taputeltiin kaupat marraskuussa 2018.

Hain Mersun suoraan korjaamolta ja jo samana iltana käytiin valojen kimppuun. Hetken siinä tuumailin valojen saloja kunnes huomasin, että että niistähän puuttui kokonaan virta, koska kytkennät oli tehty väärin. Ei muuta kun netti auki ja etsimään sähkökaavioita, jotta kytkennät saisi tehtyä oikein. Muun muassa Mersun Etusam-sulakerasiasta piti vaihdella kaavion järjestystä. Epäilijöiden manailusta huolimatta muutaman illan näpertelyn jälkeen valot saatiin toimimaan.

Ensimmäinen vika oli selätetty. Seuraavana ilmastoinnin kimppuun, joka puhalsi vain lämmintä ilmaa. Syyksi epäilin ensin ilmastointipaneelia, koska vikakoodi viittasi siihen. Paneeli vaihdettiin, mutta vika vaan jatkui. Syytä yritin selvittää pitkään, mutta koska itse en saanut sitä selville, päätin kääntyä merkkiliikkeen puoleen.

Vika löytyi lopulta kojelaudan alta. Ilmastoinnin sähkömoottorit olivat rikki. Ne uusimalla auto saatiin täysin kuntoon ja päästiin keskittymään olennaisiin asioihin, eli rakentamiseen.

Auto on faceliftattu vastaamaan vuoden 2016 AMG E63 -mallia. Punainen kolmikerrosväri on peräisin Mazda 6:sta.

JARRUJA JA JUHLAKENKIÄ

Osien haalimisen Matias oli aloittanut jo hyvissä ajoin. Takajarrusatulat, sekä Mercedes-Benz E63 AMG:n 360-milliset etu- ja takajarrulevyt hän osti Kangasvierin Jorilta. Etujarrusatulat olivat pitkään kysymysmerkki, kunnes eBaysta löytyi suht edullisesti Porsche Panameran 6-mäntäiset pysäyttimet.

Satulat eivät tietenkään sopineet paikalleen suoraan, joten Matias teki sellaiset itse. Ensin veistettiin vanerista sapluuna, jolla suoritettiin ensimmäinen sovitus. Tämän jälkeen tehtiin lattaraudasta työstämällä lopullinen tuote. Sovituksen jälkeen kaikki satulat maalattiin Brembon keltaisiksi märkämaalilla hovimaalari Jari Kähkösen toimesta J.Fixillä.

Transporterista perityt Artec Vip-Me -vanteet pääsivät ensin Mersun alle lähinnä sovitustarkoituksessa. Pian Matias kuitenkin osti Tampereelta kultakeskiöiset 10,5x19” Workin Zeast ST1-vanteet, jotka pysyivät auton alla ensimmäisen kauden ajan.

– Viime kesän lopulla teetin BC Forgedin MLE52-vanteet mittojen mukaan juuri tähän autoon. Naamat ja sisäkannut harjattiin ja kiiltolakattiin, kehäpultit ovat kultaiset ja lipat kiillotetut. Näille pyöräytettiin päälle kokonaisedulliset Sailunit koossa 235/35-19”.

MUUTAMA HUPSIS

Alustan rakentamisen Matias aloitti ostamalla BC Racingin coilisatsin, OCD:n ilmapalkeet eteen ja Airliftin palkeet taakse.

– BC Racingin coileissa takatolpat olivat liian pitkät, ja ne piti korvata lyhyemmillä. Tilasin BC:ltä lyhyemmät patruunat tilalle. Etuyläpäihin muokkasin Mk5 Golfin säädettävät yläpäät Mersun alkuperäisiin kuppeihin. Näin saatiin eteen riittävästi camber-säätöä.

Ensimmäisellä kerralla, kun laskin auton tonttiin, paskoin kaikki lokasuojat päästäessäni palkeet tyhjäksi vanhasta muistista sen enempää miettimättä. Se oli semmoinen hupsis.

Matias on sitä koulukuntaa, joka haluaa, että kaari jää vanteen ja renkaan väliin ala-asennossa.

– Jatkoa varten tein sopivan mittaiset pohjaanlyöntikumit, ettei sama hupsis pääse tapahtumaan toistamiseen.

Ilmakamojen komponentit asennettiin takakonttiin varapyöräkoteloon yksinkertaiseen telineeseen, jotta kaikki tavaratila on aina käytettävissä. Perheautoksi hankittuun autoon ei ollut mitään järkeä lähteä tekemään näyttelytasoista show-asennusta. Asennuksessa käytettiin kuuden millin ilmalinjaa. Airliftin ohjaimessa on kolme muistipaikkaa eri ajokoroille ja alustaa voi ohjata myös puhelimen apin kautta.

Maaliskuussa 2019 kävi taas pieni hupsis. Matias ajoi liukkaalla toisen auton perään ja tästä poiki idea päivittää auton ilmettä 63 AMG:n osilla. Etupuskuri, ajovalot, etulokasuojat ja takadiffuusori ulostuloineen päivitettiin vuoden 2016 AMG:n osilla. Tässä kohtaa auto maalattiin uudelleen alkuperäisellä harmaan sävyllä. Loppuvuosi ajeltiin näin kohti auringonlaskua ilman enempiä hupsiksia.

Porsche Panameran 6-mäntäiset satulat kurkistavat BC Forged MLE52 -vanteiden takaa.
AMG 63:n takadiffu ja ulostulot antavat mielettömästi ryhtiä perän ilmeeseen.

AINA ERI PUNAINEN

Pitkään ei harmaa väri jaksanut Matiasta puhutella, sillä vanha kunnon punainen nosti jälleen päätään. Aivan virheetön kesällä pinnoitettu harmaa väri ei vaan tuntunut oikealta.

Punainen oli saatava. Matias purki auton aivan muttereiksi, ohjaamossa oli paikoillaan ainoastaan kojelauta.

– Annoin maalarille vapaat kädet värin sävyn suhteen, kunhan se on punainen.

Voisi luulla, että kaikki Matiaksen aiemmat punaiset autot ovat maalattu aina samalla sävyllä, koska ne ovat niin samankaltaisia, mutta näin ei suinkaan ole. Passat, Porter ja nyt Mersu on jokainen maalattu eri auton värillä. Mersun päälle ruiskutettiin Mazda 6:n kolmikerros-punainen.

Samalla kun kori vaihtoi väriä, vei Matias sisustan Kokkolassa sijaitsevalle Verhoomo Alatalolle. Kaikkien penkkien keskiosat verhoiltiin uudelleen timanttikuvioin ja ryhtinsä menettäneet kohdat kohotettiin takaisin muotoonsa. Kattoverhoilu ja sisustan paneelit maalattiin mustaksi ennen sisustan kasaamista.

Hifipuolta päivitettiin melko voimakkaasti. Kaikki alkuperäiset kaiuttimet ja vahvistimet on korvattu järeämmillä tuotteilla JJ-Audiolta Jose Juolan kautta, joka on tehnyt myös diskanttien paikat peilikolmioihin.

Alkuperäiset penkit on uudelleen verhoiltu timanttitikkauksin. Kattoverhoilu sekä sisustan somistelistat on maalattu mustaksi.
Ohjauspyörä on päivitetty vuoden 2016 mallista.

VOIMA OLKOON KANSSAMME

Alkuperäinen Garrettin ahdin käytettiin Diesellandialla muokattavana. Ahtimeen tuli AMG:n pakosiipi ja koneistettu imusiipi. Pako- ja imupesät on koneistettu suuremmaksi sopimaan yhteen muiden tehtyjen muutosten kanssa.

Pakosarjat ovat Pyry Takkusen tekemät, ja niiden jatkeena on 3-tuumainen rosteriputkisto, joka puolestaan on H&H Päivisen käsialaa. Ahtoilmaa viilentämään hommattiin JM-Tuonnilta Mishimoton välijäähdytin. Jäähdyttimelle Matias koneisti itse sopivat päädyt. Ahtoputket on muokattu alumiinisille V-bandeille helpomman ja vahvemman kiinnityksen nimissä. Näillä eväillä voimaa on saatu 350 hevosvoiman verran ja vääntöä mukavat 750 Nm. Tällä kamppeella ei maito ehdi hapantua ostoskassiin kauppareissulla.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

350cdi, eli 3-litrainen V6 turbodiesel, isompi ahdin, välijäähdytin, 3-tuumainen rosteriputkisto, muokatut ahtoputket ja pakosarjat

ALUSTA:

BC Racingin korkeus- ja jäykkyyssäädettävät iskarit, edessä OCD ilmapalkeet, Airliftin universal palkeet takana, Airliftin 3P-ohjaus, etuyläpäät muokattu sopimaan Mk5 Golfin säädettäville yläpäille Mersun alkuperäisissä kupeissa

JARRUT:

Edessä Porsche Panameran 6-mäntäiset satulat Mercedes-Benz E63 AMG:n 360 mm levyillä, takana Mercedes-Benz E63 AMG:n 4-mäntäiset satulat 360 mm levyillä

VANTEET JA RENKAAT:

BC Forged MLE 52 mittatilausvanteet koossa 10,5x19” ET27 ja ET23, renkaat Sailun 235/35-19"

KORIMUUTOKSET:

Faceliftattu vastaamaan vuosimallin 2016 autoa, AMG 63 etupuskuri, AMG 63 takadiffuusori, AMG 63 sivuhelmat, kaikki lasit tummennettu 30% (myös tuulilasi), väri vaihdettu Mazda 6:n kolmikerrospunaiseen

SISUSTA JA HIFI:

2016 vuosimallin ratti, nahkapenkit salmiakkitikkauksella, peilinkolmiot muokattu isommille diskanteille. Hifit: GZCA 1.5SPL-M2 midbasso vahvistimia 2 kpl, GZCA 3.0SPL-M2 bassovahvistin, GZTA 4125X-B diskanttivahvistin, GZCK 16.5XSPL midbassot, GZCT 25SQL diskantit, GZRW Radioactive 30-D2 bassot, Helix tsp mini prosessori

KIITOKSET:

JM Tuonti, JL-Audio, Automaalaamo J.Fix, Korrek, Hietoja, Hdyno, H&H Päivinen, ystävät

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Masa Lindell
  • Ammatti: Koneen kuljettaja
  • Ikä: 25
  • Some: @matiaslindell

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!