Tallitour 2019 - OSA 2

Suureen suosioon noussut GTi-Magazinen Tallitour on täällä taas! Toista kertaa tehty kiertue ympäri Suomen johdatti tänäkin talvena GTi:n toinen toistaan hienompiin harrastetiloihin. Tällä kertaa reittimme kulki ensimmäisenä kiertueen pohjoisimpaan pisteeseen Suomussalmelle, josta sitten suunnistettiin läntistä Suomea alaspäin. Tässä numerossa ollaan jo lähellä eteläistä Suomea ja matka tulee päätökseensä. Kiitos kaikille mukana olleille sekä jokaiselle lukijalle!

Juttu julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 3 / 2019.

Kiertueen mykistävimmät sosiaalitilat, olkaapa hyvät. Kahta parvea yhdistää silta hallista toiseen ja sisustus on erittäin hieno. Tilaa on vaikka porukalla tanssisi!

Tallitourin edellisessä osassa vierailimme jo viiden eri talliporukan luona, ja tässä osassa matka jatkuu Porista Sastamalan kautta Turkuun. Viimeisenä kerrotaan allekirjoittaneen kotitallin kuulumisia. Matkan varrella kaikkein hienointa oli jälleen huomata, kuinka kaikki autoharrastajat ovat kuin yhtä suurta perhettä. Jokaisessa vierailemassamme tallissa tunnelma oli lämmin ja omia harrasteita esiteltiin todella mielellään. On aina mukava tavata uusia ihmisiä ja kun tietää, että jokaisen elämä pitää sisällään vähintään yhtä suuren intohimon autoharrastusta kohtaan, on helppoa tulla juttuun. Jokainen kohtaaminen merkitsee paljon myös minulle.

SOSIAALITILAT KUNNOSSA

Matkamme jatkui siis läntistä Suomea pitkin alas, ja seuraavana nastana matkallamme oli Porilaisen ystäväporukan talli. Porukkaan kuuluu seitsemän henkilöä ja tallitilana heillä on todella korkea yli 200-neliöinen tila. Alakerran puolella on luonnollisesti autoille paikat ja yläkerta on rakennettu puhtaasti viihtymistarkoituksiin.

Alkujaan jäsenistöstä neljä piti majaansa hallin toisella, hieman pienemmällä puolella, mutta noin vuosi sitten seinän takaa vapautui lisää tilaa, joten seinään puhkaistiin reikä ja mukaan tuli muutama lisäjäsen. Tällä hetkellä tallissa on siis kaksi parvea, joiden välillä kulkee silta. Toisella puolella on biljardihuone ja toisella puolella sitten perinteisempi biletyspuoli. Pakko sanoa, että tämä halli pääsi yllättämään komeudellaan. Todella makea mancave!

Kalustoa porukalla on laidasta laitaan aina Harley Davidsonista drifting Nissaniin ja kaikkea siltä väliltä. Jokaisella on myös mikroauto, jolla päristellään pihamaalla kilpaa kesät talvet.

Eetu Lahtisen Nissan 180SX S13 on varustettu kovaa pyörivällä CA-moottorilla. Kierroksia moottori ottaa 8500 rpm ja tehoa Eetu on päättänyt ottaa vähintään 600 hevosvoimaa. On hyvä race-henkinen drifting-tuote tämä!
Auto esiteltiin GTi-Magazinen numerossa 8 / 2019!
Koko köörillä on myös mikroautot, koska miksei?
Harley-Davidson porilaisittain: Rick's -koottavat vanteet, Acrapovicin putkisto, Öhlinsin keula ja Arnott / Fox -ilmajouset takana. Komea on pyörä!

MOTORSPORT LÄSNÄ

Porista matka jatkui SDT Crewin tiluksille Sastamalan kupeeseen. Kymmenhenkinen harrastusporukka on muotoutunut luonnollisella tavalla vanhan kaveriporukan pohjalta, ja kerho on perustettu vuonna 2010. Vierailumme kohdistui viiden jäsenen yhteiseen halliin. Tilaa on noin 120 neliötä ja sieltä löytyy luonnollisesti myös kahvihuone, josta avautuu suurista ikkunoista näkymä hallin puolelle.

Muutaman vuoden ikäinen rakennus tarjoaa hyvät puitteet harrastuksille. Hallista löytyy mm. nosturi sekä pienenä luksuksena myös lattialämmitys. Vierailumme aikaan sisällä oli neljä autoa, joille on ominaista varsin motorsport-henkinen olemus. Drifting ja Time Attack yhdistää useampaa porukan jäsentä ja kesäisin autoilla ajetaankin paljon myös radoilla, kuitenkaan unohtamatta katuautoja.

Autojen rakentamisessa porukka pyrkii panostamaan mahdollisimman paljon itse tekemiseen. Kaikki hommat pyritään tekemään itse, mutta aina ei ole kaikki mennyt putkeen, ja oppiminen on vaatinut myös pieniä oppirahoja. Tämä kuitenkin kuuluu lajin luonteeseen, se on fakta.

Ari-Pekka Mäkisen Nissan Skyline on ollut aiemmin RB30-moottorilla varustettu, mutta sittemmin siihen on vaihdettu Chevyn LQ4 V8 -moottori, jossa on iskutilavuutta tasan kuusi litraa. Kuten ulkonäöstä arvata saattaa, on drifting tämän auton laji.
Kalle Ollilan Ford Sierran tekniikkavalintana on hieman yllättäen kaksilitrainen Saabin moottori, josta irtoaa liki 500 hevosvoimaa. Auto on rakennettu puhtaasti radalle ja Kalle ajaakin auton kanssa Time Attackia.
Miikka Rintamäen Toyota Supra oli vierailumme aikaan ilman moottoria säilössä toisessa tilassa hallirakennuksen toisessa päässä, ja moottorin kasaaminen oli juuri alkamaisillaan. Sittemmin moottori on kasattu ja toimivaksi todettu. Penkissä irtosi yli tuhat hevosvoimaa! Tästäkin autosta on esittely tulossa GTi-Magazineen.
Myös Jaakko Louhivuori tähtää Subarunsa kanssa Time Attack -kilpailuihin. Auto on käyty täysin läpi niin sisältä kuin päältä ja altakin. Hyvän näköinen prokkis!

PIENIÄ VANTEITA JA SUURIA VISIOITA

Turussa vierailimme tällä kertaa Poikon pajan ja patentin tiloissa. Tilaa esittelemässä oli Alexander Schüler ja Niklas Swahn. Tässä tallissa autojen rakennustyyli on varsin uniikki ja erottuva. Japanilainen Shakotan-tyyli iskee näihin miehiin ja se myös näkyy autoissa!

Tällä hetkellä Alkulta löytyy mm. Toyota Crown ja Toyota Celica Supra, jossa alla pyörii Alkulle tuttuun tapaan 80-luvulta peräisin olevat pienet mutta leveät vanteet. Auton moottoria on myös nostettu niin paljon, ettei konepelti mahdu enää kiinni, ja siltikään auto ei ole Alkun mielestä tarpeeksi matala, joten jotain on vielä tehtävä. Auto on tarkoitus olla ajossa ensi kesänä, joten nähtäväksi jää mitä peliliikkeitä tällä kertaa keksitään. Toinen miehen projekteista on Crown, jonka kattoa on chopattu ja muutenkin autoa on madallettu väkivaltaisesti. Tyylillisesti autosta on tulossa jonkinlainen 60-luvun lowriderin ja kustomin sekoitus maustettuna pienin japanilaisvivahtein.

Alkun lisäksi porukkaan kuuluu myös neljä muuta jäsentä, ja harrasteet ovat vähintäänkin spesiaaleja. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa Väinö Leimun Saabin moottorilla varustettu farmarimallinen BMW E30. Koko porukan kalustoa kuitenkin yhdistää vahvasti itse tekeminen ja harrastuksesta täysillä nauttiminen. Tässä tallissa ei mökötetä vaan meininki on aina positiivista. Grassroots drifting on myös vahvasti miesten mielenkiinnon listalla.

Noin 150-neliöinen tila pitää sisällään hienoja projekteja. Alkun "Lava-mosse" ja Niklas Swahnin Mitsubishi Galant Sigma '78 olivat vierekkäin hallin toisessa päädyssä. Niklaksen hieman erikoisempi aihio tulee saamaan allensa SSR AIM -vanteet ja inspiraatiota haetaan prokkikseen Shakotan tyylistä. Varsin poikkeuksellinen aihio ja mukavan erilainen ideointi kuulostaa hyvältä reseptiltä!
Porukan kalustoa on myös tämän tallin ulkopuolella. Muissa talleissa työn alla on mm. Mikko Rantasen Nissan Cima ja Nissan Skyline. Lisäksi porukkaan kuuluu myös John Mäki, joka harrastelee lähinnä Bemareita. Kalustona mieheltä löytyy mm. ahdettu BMW 1602, joka sekään ei ole aivan tavallisin aihio.
Väinö Leimun Saabin moottorilla varustettu E30 viihtyy kesäisin aina mahdollisuuksien mukaan sivuluisussa radalla. Väinöllä on olemassa BMW E12 ’75, josta aletaan miehen sanojen mukaan rakentamaan jotain kiinnostavaa heti, kun vain keretään!
Tallista löytyy kaikenlaisiin töihin tarpeellisia laitteita, joita vanhempia autoja harrastessa tarvitsee. Sorvit ja muut hieman harvinaisemmat laitteistot helpottavat monessa työvaiheessa!

TAKAISIN KOTIIN

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä pyörähdin vielä omalla kotitallillani, jossa on tänä talvena rakennettu erittäin aktiivisesti kalustoa kasaan. Omat harrasteeni ovat olleet melko rauhassa koko talvikauden ja lähinnä odotelleet kevättä, mutta Maailmanlopun Vehkeet -porukkamme Toni Varelius on rakentanut ensi kesän autoaan todella aktiivisesti koko kauden. Vierestä seuranneena uskallan väittää, että tuloillaan on yksi varmasti kerhomme hienoimmista autoista ikinä.

Kyseessä on S14-mallin Nissan Silvia, jossa on S15:n keula. Tämän lisäksi projektikuntoisena aihiona hankittu auto on saanut konepellin alle Toyotan 1JZ-tekniikan. Tätä kirjoitettaessa olemme tilanteessa, jossa moottorista on jo otettu savut ja autoa on liikuteltu ensi metrit hallin sisällä. Penkkiaika on varattu ja ajat ovat vähintäänkin jännittävät. Lehden julkaisun aikoihin olemme Maailmanlopun Vehkeet -porukallamme ison osaston voimin American Car Showssa, jossa myös Vareliuksen Silvia tulee olemaan ihmeteltävänä. Tulkaahan moikkaamaan!

Koko koppa on käyty läpi ja kaikki asennetut osat on putsailtu ja maalailtu, jos niitä ei ole vaihdettu uusiin.
Laita Holsetti!
Toni Vareliuksen Nissan Silvia esitellään GTi-Magazinen numerossa 2 / 2020!

EXTRA PHOTOS

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !