GTi opettaa: Näin myllytät auton maalipinnan

Usealla harrasteautolla alkaa olemaan jo reilusti ikää ja olisihan se mukavaa, että muutaman vuoden ikäinen käyttöautokin olisi siistissä kunnossa. Maalipinnan pilaa helposti, mutta sitä myös pystyy ehostamaan kohtuullisella vaivalla. Kerromme, miten todennäköisimmin onnistut, kun alat ensimmäistä kertaa kiillottamaan autoasi.

Artikkeli julkaisut GTi-Magazinen numerossa 04 / 2021.

Myönnettäköön, että itsellenikin kiillotushommat ovat olleet tähän asti lähinnä mörkö, jota ei ole uskaltanut edes miettiä. Päätin kuitenkin, että tänä keväänä otan asiasta selvää ja kerron myös teille, arvoisat lukijamme, mitä sain selville.

Totesin, että ainakin itselleni helpoin tapa oppia asiat niin, että uskallan niistä kertoa myös eteenpäin, on ottaa yhteyttä ammattilaiseen. Niinpä soitin tutulle autoharrastajalle, Toni "Terror" Himmelroosille, joka pyörittää omaa THM Polishing (@thmpolishing) -kiillottamoaan Helsingissä. Pyysin Tonia opettamaan perusasiat, joilla pääsee hyvin alkuun eikä pystyisi tekemään kohtuuttomasti vahinkoa.

Heti alkuun todettakoon, että ehkä kaikista autoharrastukseen liittyvistä aiheista tämä on nyt se, josta riittää varmasti paljon vahvoja mielipiteitä. Tekotapoja on vähintään yhtä paljon kuin tekijöitä, joten haluammekin antaa tässä nyt vinkit, joilla pääsee alkuun. Syventävässä vaiheessa, jossa opetellaan tekemään messuvalojen kestäviä pintoja, tarvitaan pohjalle satoja tunteja opettelua ja testailua. Näillä ohjeilla parannat siis auton maalipintaa reilusti, joskaan aivan mikrometri-tasolle emme sukella.

OTA NÄMÄ HUOMIOON

Autojen lakkapinnat vaihtelevat vahvasti autonvalmistaja- ja aikakausikohtaisesti. On olemassa kovempia ja vähän pehmeämpiä lakkoja, joista jokainen käyttäytyy myllytyksen aikana eri tavalla. Nykyautoissa alkaa vielä olemaan kohtalaisen ohuet lakkapinnat, mikä muodostaa itsessään vielä lisää ongelmia.

Jos haluaa pelata varman päälle, voi ostaa muutamalla kympillä maalipinnan paksuutta mittaavan laitteen. Tällä voi sitten tarkastella, että tavaraa on riittävästi myllytykseen. Aloittelijalle voisi nyrkkisääntönä pitää, että kun pinta on yli 200 μm niin ollaan kohtuullisen turvallisilla vesillä ja jos paksuus on alle 200 μm, niin pitää jo tietää mitä on tekemässä. Esimerkkinä mainittakoon, että uuden VAG-konsernin auton maalipinta on tyypillisimmin noin 250 μm paksuinen. Selvennyksesi sanottakoon, että 250 μm on sama asia kuin 0,25 mm eli yleisesti maalipinta on reilusti vielä tonnin seteliäkin ohkaisempi. Jos ohuen lakkapinnan kiillottaa puhki, on aina tiedossa matka automaalarin luokse, ja se sitten maksaa.

Pitää myös ottaa huomioon, että vaikka lakkaa olisikin paljon, niin ihan kaikkea ei kuitenkaan pysty kiillottamaan. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos naarmu tuntuu kynnellä, ei sitä enää pysty kiillottamaan näkymättömäksi. Ainoa tapa tehdä jo maailmaa nähneelle autolle virheetön pinta, on uudelleen maalaamalla tai lakkaamalla. Myllyttämällä pystyy kuitenkin tekemään paljon ja varsin monelle, varsinkin käyttöautolle, erittäin siistin ja riittävän hyvän pinnan.

LAITTEET JA AINEET

Kiillotuskoneita on kahdenlaisia: rotary- eli suoravetoisia laitteita sekä epäkeskokoneita. Epäkeskokoneessa siis nimensä mukaisesti laikka pyörii epäkeskeisesti, jolloin myöskin hologrammien todennäköisyys lopullisessa pinnassa on pienempi. GTi suositteleekin opettelemaan asiaa ensin epäkeskokoneella, jolloin onnistut todennäköisemmin.

Aineita valmistavat kymmenet eri yritykset ja mieleisensä saa valita ihan paikallisen saatavuuden, suositusten tai vaikkapa kuun ja tähtien asennon mukaan. Loppupeleissä kiillotusaineet toimivat kuitenkin melko lailla samaan tapaan: on karkeampaa ainetta ja vähän vähemmän karkeaa ainetta.

Homma toimii kuten kiillotettaessa muutenkin, ensin karkeammalla ja siitä sitten askel kerrallaan vähemmän karkeaan aineeseen. Ensin ajetaan riittävän karkealla tavaralla niin, että pinta on tasaista "naarmua", sitten askel askeleelta siirrytään hienompijakoiseen tavaraan, kunnes pinta näyttää ihmissilmälle naarmuttomalta.

Kiillotusaineissa on usein numero, joka ilmaisee aineen karheutta. Luvut menevät ainakin useimmilla valmistajilla toisin päin kuin hiekkapapereissa, eli mitä suurempi luku, sitä karheampaa tavaraa purkissa on. Mitä karheampaa ainetta, sitä enemmän se syö lakkaa ja sitä enemmän se siis myös poistaa naarmuja pinnasta.. Kannattaa tutustua kunkin valmistajan merkintätapaan ja varmistua aineen karheudesta etukäteen, ennen kuin sitä länttää autonsa maalipintaan.

Aineen lisäksi myös käytettävät laikat pitävät sisällään saman vastaavan spektrin kovuuksia. Karheampaa ainetta ajetaan kovemmalla laikalla ja hienompaa ainetta pehmeämmällä. Jotkut ammattilaiset tai asiaan enemmän vihkiintyneet harrastajat saattavat sekoitella laikkojen kovuuksia ja aineita keskenään, mutta varsinkaan aloittelijan ei näin kannata toimia.

MITEN LIIKKEELLE

Ihan ensimmäisenä auto pitää totta kai pestä huolellisesti. Pinnasta on poistettava kaikki vanhat aineet, piet, suolat ja niin edelleen. Mikäli pinnassa on vanhoja vahoja tai esimerkiksi likaa, voi se pahimmillaan aiheuttaa entistä enemmän tuhoa pyöriessään laikassa pitkin maalipintaa. Myös ovien välit kannattaa pestä huolellisesti, jotta sieltäkään ei vanha lika pääse kiillotettavalle pinnalle tekemään hallaa.

Kun pesun ja kuivauksen jälkeen siirtyy itse kiillotuksen pariin, ensimmäisenä kannattaa valita paneeli, johon lähtee testaamaan sopivaa kombinaatiota pinnan ehostamiseen. Liikkeelle kannattaa lähteä hienoimmista aineista ja pehmeimmistä laikoista ja tarkastella ensimmäisen ajon jälkeen, onko pinta tavoitteen mukainen.

Muutaman vuoden ikäiselle pesunaarmuiselle autolle saattaa riittää ihan hienoimmallakin aineella ajelu, kun taas enemmän naarmuinen pinta saattaa vaatia kolme-neljäkin eri steppiä. Naarmujen häviämiseen vaikuttaa siis myös lakkapinnan kovuus, joten jos lakka on kovin pehmeä tai sitä ei ole paljoa, niin suoraan karkeimmalla tavaralla liikkeelle lähtö saattaa syödä jopa koko lakan pois, ja sitten harmittaa isosti. Maltti on siis valttia.

Miten homma sitten käytännössä toimii? Katso seuraavat kuvat, niin opit!

1. Toni käyttää aineinaan ZviZZerin tuotteita. Tällä kertaa Volvoon suoritettiin kolmesteppinen kiillotus näillä tuotteilla. Näiden lisäksi samalta valmistajalta löytyy myös vielä leikkaavampi ja vielä hienompi tuote, mutta Tonin kokemuspohjan mukaan näillä kolmella aineella tekee hyvää jälkeä. Valmistajia on totta kai muitakin ja omat tuotesarjansa löytyy esimerkiksi King Carthurilla, Gyeonilla, Mirkalla ja niin edelleen. Jokaiselta löytyy omat tuotteensa, ja lienee lähinnä mieltymyskysymys, mitä aineita käyttää. Jokaiselle aineelle on myös tässä tuoteperheessä värikoodattu laikkansa, jolloin käyttö on loogista.
2. Demoautona tällä kertaa sattui olemaan muutaman vuoden ikäinen Volvo, joka oli saanut osakseen jo reilusti konepesuja, ja maalipinta oli kohtalaisen karussa kunnossa.
3. Ensimmäisenä kannattaa suojata kaikki, mihin kiillotusainetta ei halua. Varsinkin musta muovi kun saa osakseen kiillotusainetta, niin sitä ei saa irti millään, vaan osa tulee olemaan ikuisesti vaalean aineen kyllästämä. Suojaa siis huolella!
4. Toni käyttää Rupes Bigfoot -epäkeskokonetta. Toni tykkää käyttää koneen pienempää versiota sen tarkkuuden ansiosta. Kiillotuskoneeksi käy silti hyvin myös isommalla laikalla varustettu versio, ja tämäkin on lähinnä mielipidekysymys.
Nopeuksia tässä epäkeskokoneessa on asteikolla 1–6 ja käytännössä työt hoidetaan suurimmaksi osaksi nopeuksilla 2–3. Ainetta ei haluta polttaa pintaan kiinni, joten kierrosten pitää olla maltilliset.
5. Työ aloitetaan punaisella, kovalla laikalla ja punaisella, karheimmalla aineella, koska Toni tietää entuudestaan, millä karheudella tällainen pinta tarvitsee käsitellä. Aineen karheudesta kertova luku on 4000. Kun teet ensimmäistä kertaa, aloita siis testipaneelista ja hienommasta aineesta ja etene karheampaan kunnes pinta on halutunlainen. Tämän jälkeen käy koko auton läpi kyseisen karheuden yhdistelmällä, ja siirry hienompaan yhdistelmään vasta sen jälkeen.
6. Annostele kiillotusaine noin pähkinän kokoisina palloina laikalle ja töpöttele sitä työstettävälle alueelle. Alueeksi kannattaa ottaa noin 3–4 kertaa laikan leveyttä ja korkeutta vastaava alue.
7. Levitä aine työstettävälle alueelle ennen kuin napsautat koneen käyntiin.
8. Ajele aluetta suorin vedoin vaakaan ja pystyyn noin 3–5 kertaan niin, että ajelet ensin vaakasuoraan ja sitten pystysuoraan. Optimaalinen työstöpaine on noin kilon luokkaa, eli konetta ei todellakaan tarvitse hampaat irvessä painaa, vaan työn tekee liikkeen ja aineen yhdistelmä.
9. Kun olet ajellut alueen, pyyhi se puhtaaksi mikrokuituliinalla ja tarkastele lopputulosta. Tarkasta tässä vaiheessa myös laikka ja putsaa se paineilmalla tai pehmeällä harjalla, jotta vanha lika tai pinnasta irronneet partikkelit eivät pyöri seuraavalla alueella mukana. Laikka kannattaa vaihtaa uuteen, mikäli sen puhtaus yhtään epäilyttää.
10. Tässä pinta karheimman yhdistelmän jäljiltä. Suurimmat naarmut ovat kadonneet, mutta pinta on hieman samea. Sameus ja mahdolliset hologrammit katoavat seuraavien steppien aikana.
11. Kun olet ajellut koko auton ympäri edellisellä karheudella, siirry seuraavaan steppiin, eli pykälää hienompiin tuotteisiin. Tässä ZviZZerin tuotesarjassa värikoodina toimii oranssi ja aineen karheudesta kertova luku on 3000. Muista, että laikka ja aine kulkevat aina käsi kädessä, eikä ole syytä käyttää karheita aineita ja pehmeitä laikkoja tai toisin päin, ainakaan ennen kuin olet hakenut tuntumaa useamman tovin verran.
12: Toista vaiheet 5–8.
13: Ajeltu pinta näyttää tältä ennen pyyhkimistä. Älä ajele pintaa liian pitkään, vaan kiillotusaine saa olla ihan näkyvää vielä stepin päätteeksikin.
14: Vertailua lähtökohdan ja kahden stepin välissä. Pinta on jo huomattavasti lähtökohtaa parempi, joskin pientä pilveilyä on vielä näkyvissä. Lopuksi tehdään viimeistelykierros.
15: Viimeistelyyn käytetään keltaisella värillä merkittyjä tuotteita. Aineen karheudesta kertova luku on 2000. Tässä vaiheessa pinnasta poistetaan vielä viimeisetkin jäljet ja hologrammit. Työstö suoritetaan jälleen koko autoon vaiheiden 5–8 ohjeilla kaikessa rauhassa.
16: Tadaa, valmis pinta. Lähtökohta oli sen verran karu, että ihan kaikkia naarmuja ei tästä autosta saada pois, mutta kun katseluetäisyydeksi ottaa vaikka metrin, ei pieniä naarmuja enää erota ja auto on huomattavasti siistimpi. Värin syvyys tulee ihan eri tavalla esille, kun pinta on kiillotettu. Pinta on perusteellista liuotinpesua vaille valmis suojaamiseen. Kiillotetun pinnan päälle kannattaa käyttää nykyaikana jo jonkinlaista keraamista pinnoitetta, jotta tätä operaatiota ei tarvitse suorittaa puolivuosittain ja pinta pysyy pidempään siistinä. Pinnoitteet ovat ihan oma lukunsa, eikä niihin perehdytä tällä kertaa enempää

LOPPUSANAT

Kiillottaminen ei ole mikään nopea aamupäivän homma, vaan aikaa kannattaa varata reilusti, jotta asiaan voi keskittyä kunnolla. Myllyttämisellä saat myös helposti vahinkoa aikaan, joten kannattaa ihan oikeasti edetä varoen ja jatkuvasti työn jälkeä tutkiskellen.

Suomi on täynnä ammattitaitoisia kiillotusammattilaisia ja kannattaa kääntyä pienelläkin kynnyksellä ammattilaisen puoleen, jos tuntuu siltä, että homma ei ota onnistuakseen. Oikaisemalla tai hosumalla ei näissä hommissa ikinä tule priimaa pintaa.

Tässä artikkelissa annetut ohjeet ovat sellaiset, joilla todennäköisimmin onnistut, joskaan emme voi sitäkään täysin luvata. Jokaisella, joka myllytyksestä kiinnostuu, on myös oman kokemuksensa kautta tulleita tapoja toimia, ja jotkut saattavat esimerkiksi ajaa karheammalla aineella, mutta pehmeämmällä laikalla. Tämäkin aihe on sellainen, jota kannattaa opetella rauhassa ja vain tekemällä oppii; kukaan ei varmasti osaa syntyessään myllyttää ja messupintojen aikaan saamiseen vaaditaan aina satoja myllytettyjä autoja.

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !