VOLKSWAGEN GOLF MK7 DRIFTERI-PROJEKTI - OSA 1

Kun hommat lähtee lapasesta, ne lähtee lapasesta vauhdikkaasti. Mitä tapahtuu, kun Volkswagen-mies hurahtaa driftingiin, saa käsiinsä edullisen VW-aihion ja on osa yhtä Suomen tunnetuinta autoharrastajaporukkaa? Sitä selvitellään, kun Maailmanlopun Vehkeiden tallilla rakentuu talven aikana Suomen ensimmäinen, ja luultavasti viimeinen, seiskakoppainen VW Golf drifting-auto. Tämä on GTi-Magazinen projektiauto vuosimallia 2020, tervetuloa hieman vinksahtaneeseen kyytiin!

Projektikertomus on julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numeroissa 01 - 04 / 2020!

KUKA RAKENTAA

  • Nimi: Toni "Vare" Varelius
  • Ikä: 29
  • Paikkakunta: Lohja
  • Ammatti: Automyyjä
  • Lyhyesti: Ensimmäinen sana oli "auto", ensimmäinen auto oli VW Golf, isä autokauppias ja nyt myös poika. Opiskeli ja valmistui (ei itsestäänselvyys Lohjalla) levyseppähitsariksi. Tunnettu siitä, että on aina oikeassa. Kaikelle voi nauraa, myös tälle.
  • Motto: Mielummin paljon päivässä kuin vähän viikossa.
  • Facebook: Maailmanlopun Vehkeet
  • Instagram: @maailmanlopunvehkeet / @vvares

Kuten jo viime vuonna olemme kertoneet, tehdään GTi-Magazinea nykyään vahvasti harrastajilta harrastajille. Tämä ilmenee omalla kohdallani niin, että olen hamstrannut vuosien aikana itselleni muutaman auton, joita sitten käytän parhaani mukaan. Olen enemmän sitä ratin takana viihtyvää sorttia ja itse ruuvaaminen ei ole koskaan ollut varsinaisesti vahvuuteni, vaikka sitäkin yritän tehdä parhaani mukaan aina, kun sille on tarvetta.

Olen kuitenkin koko ikäni onnistunut haalimaan ympärilleni ihmisiä, jotka taitavat ajamisen lisäksi myös ruuvaamisen ja rakentamisen jalon taidon poikkeuksellisen hyvin. Vuodesta 2012 olemme toimineet ystävieni kanssa MLV- eli Maailmanlopun Vehkeet -nimen alla ja touhunneet vähän kaikenlaista, mitä mieleen on milloinkin juolahtanut. Aina olemme pyrkineet toiminnassamme kuitenkin laadukkuuteen ja ajattelemaan asioita hieman laatikon ulkopuoleltakin.

Tästä lähtökohdasta alettiin visioimaan valmista tuotetta.

RYHMÄSSÄ VIISAUS TIIVISTYY

Ystäväporukallamme on vahvasti näpit pelissä myös tässä projektissa, sillä tämän vuoden projektiauto löytyy meidän tallistamme.

Viime syksynä kerhomme whatsapp-ryhmään putosi hyvältä ystävältäni Vareliuksen Tonilta viesti, että hän oli jättänyt vähän kolaroidusta VW Golf MK7:sta tarjouksen, joka oli yllättäen mennyt läpi, ja auto oli niin sanotusti jäänyt käsiin.

– Alkuun ajatus oli vain neppailla auto nopeasti takaisin tieliikennekuntoon ja myydä pienellä voitolla pois, ennen kuin ehdin saamaan mitään typeriä ideoita, Toni pohjustaa tarinaa.

– Ehdin jo rouvallekin kehua, että kun viime talvi meni käytännössä kokonaan tallissa Nissania rakentaessa, niin tänä talvena ei tehdä muuta kuin listoitellaan rintamamiestalomme vessaa ja katsellaan temppareita sohvalla.

Välihuomio: Tonin viime talvena rakentama Nissan Silvia on muuten esittelyssä seuraavassa GTi-Magazinen numerossa.

– Ennen kuin kerkesin edes tekemään autolle mitään, aloin kuitenkin speksaamaan tallin ryhmäkeskustelussa, että mitäs jos tästä sitten tekisikin jotain ihan muuta kuin nopean pikku tilin.

Ryhmässä viisaus tiivistyi ja selvisi, että vaikka auto näyttää lyhyeltä ja pieneltä, niin autojen kehityksen suhteen vuodet ovat tehneet tehtävänsä ja autossa on oikeasti yli 150 mm pidempi akseliväli kuin Nissan 200SX S13:ssa, joka on puolestaan hyväksi havaittu kori luistokäytössä. Driftingin ollessa lähellä sydäntä, alkoi ajatus hieman erikoisemmasta luistoautosta kyteä toden teolla.

– Kaikki muut taisivat olla sitä mieltä, että tämä on huono idea, joten päätin ottaa sen haasteena.

Ennen projektin aloitusta mitattiin, että suunnitellut palikat myös sopivat koriin.
BMW M60 -moottori nostettiin E38-korin autosta talteen.

KOKOONPANOA SELVILLE

Auto itsessään oli siis perus 1,4-litraisella moottorilla varustettu etuvetoinen kauppakassi, joten selvää oli, että koko voimalinja ja akselit menisivät uusiksi.

Kun moottori oli ostoslistalla, niin ajatuksissa pyöri monenlaista aina 1.8T:stä, VR6:n kautta Volvon tinakutoseen saakka ja kaikkea näiden väliltä.

– Omiin hyviin kokemuksiin perustuen kysäisin kuitenkin tallissa vaikuttavalta BMW-spesialisti Mikael Laukkaselta, että löytyisiköhän jostain M60-moottoria edullisesti.

Tästä kyselystä tunnin päästä moottori oli jo ostettu naapurikylältä. Ainoa tilanne moottorin kanssa oli se, että se oli vielä E38-Bemarin keulilla ja se piti purkaa sieltä itse. Raato siis haettiin illaksi lainaan ja palautettiin seuraavana päivänä ilman moottoria.

– Tässä kohtaa palasin todellisuuteen ja tajusin, että nyt on tosiaan tallin lattialla BMW:n V8 ja vuoden 2013 Golf palasina ympäri nurkkia, joten projekti on todellakin pakko suorittaa.

Tässä vaiheessa varmistettiin vielä tallin muilta jäseniltä, että onko tässä vieläkään mitään järkeä ja edelleen kaikki olivat sitä mieltä, ettei sitten pienintäkään, joten hihat oli käärittävä ja hommiin alettava.

Vertailussa BMW:n taka-akseli ja Golfin alkuperäinen akseli. Mitat osuvat melko lähelle toisiaan!
Taka-akselille tehtiin tilaa poistamalla takaluukun pohja varapyöräkoteloineen.
Taka-akseli sovitettiin alkuun paikalleen perinteisin kuormaliinoin.
Auton mittapisteiden avulla pystyttiin mittaamaan akseleille oikeat paikat. Paikat merkattiin nykyaikaisesti laserilla.

AKSELIT HANKINTAAN

Kun voimalinja alkoi olemaan selvillä, piti totta kai myös akseleille tehdä jotain.

– Pienen selvitystyön perusteella todettiin, että BMW E39 taka-akseli olisi passelin kokoinen Golfiin istutettavaksi ja etuakselin puolelle taas valikoitui BMW E36:n akseli, koska oli tiedossa, että tähän saisi hyvin hankittua driftingissä tarvittavat osat kääntyvyyden parantamiseksi.

Selvityksen jälkeen hankittiin siis taka-akselin luovuttaja-auto ja Vareliuksen oman pihatallin takaa löytyikin sopivasti yksi kappale E36-Bemareita varastotuotteena, joten etuakseli napattiin talteen siitä.

– Kun kaikki osat oli hankittu, aloitettiin pienet mittaustoimenpiteet, että mahtuuko moottori edes teoriassa konehuoneeseen.

Kun sopivuus oli mitattu, purettiin autosta toimiva 1.4TSi moottori sekä akselit pois ja tehtiin uudelle taka-akselille uudet kiinnityspisteet. Tässä kohtaa myös sisusta purettiin lähes kokonaan pois, vaikka ajatuksena on ainakin toistaiseksi yrittää säilyttää auton alkuperäistä väyläteknologiaa mahdollisimman paljon, jotta tiettyjä mukavuusvarusteita voisi edelleen käyttää. Esimerkiksi kaukosäätöinen keskuslukko ja sähköisesti sisäänkääntyvät peilit on tarkoituksena säästää myös tulevaisuuteen.

Myös sisustaa riisuttiin projektin helpottamiseksi.
Moottoria päästiin rajun purkamisen jälkeen sovittamaan konehuoneeseen, ja kuten kuvasta näkyy, niin hyvin mahtuu!
Auto ensimmäistä kertaa uusilla akseleilla maassa. Hyvin tuntuisi istuvan!

AKSELIT PAIKALLEEN

Taka-akselin mahduttamiseksi kontinpohja leikattiin kokonaan pois.

– Alkuperäiset kiinnityspisteet osuivat lähelle, mutta kuitenkin niin kauas, ettei niitä ollut mahdollista käyttää Bemarin akselin kanssa. Siispä kiinnitykseen hankittiin vähintäänkin riittävän jämerää Hardox-levyä, joista uudet akselin paikallaan pitävät koteloinnit tehtiin.

Akselin oikea paikka selvitettiin niin, että ensin hankittiin tietoon korin mittapisteet, joista akseli kohdistettiin sitten laserin kanssa oikeaan kohtaan. Samalla myös varmistuttiin, että akseli on suorassa, jotta auto myös menisi suoraan, jos niin halutaan. Harvemmin halutaan, mutta silti.

– Samaa mittaustapaa käytettiin myös etuakselin kohdalla, mutta tällä kertaa yhdistettiin Golfin alkuperäistä apurunkoa ja Bemarin kelkkaa, jotta akselin kiinnityksessä voitiin käyttää alkuperäisiä kiinnityspaikkoja.

Moottori kannakoidaan alkuperäiseen Golfin moottorin tapaan suoraan koriin, eikä apurunkoon kuten E36-Bemarissa.

– Etualatukivarsia jatkettiin tässä vaiheessa noin 100 mm, jotta saatiin mittasuhteet selville. Myöhemmin alatukivarret on tarkoitus vaihtaa 75 mm levittäviin ja olka-akseleina käytetään ns. Mikkospec -versioita eli ystävämme Rantasen Mikon modaamia alkuperäisiä olka-akseleita, joilla kääntyvyys kasvaa huomattavasti alkuperäiseen nähden.

PROJEKTISSA MUKANA

Taka-akselin kiinnitykset rakennettiin vahvasti Hardox -levystä. Laskelmiemme mukaan pitäisi pysyä! Tässä on vielä lopulliset hitsaukset tekemättä, kuten tarkkasilmäisimmät huomaavat.
Etuakseli ensimmäisissä sovituksissa ja tuenta tullaan vielä rakentamaan tästä loppuun. Kuitenkin ennen lopullisia hitsauksia on hyvä todeta, että akseli on todellakin sopivassa kohdassa.

Projektin seuraava osa julkaistaan perjantaina 20.11. GTi:n nettisivuilla!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!