VOLKSWAGEN GOLF MK7 DRIFTERI-PROJEKTI - OSA 3

Kun hommat lähtee lapasesta, ne lähtee lapasesta vauhdikkaasti. Mitä tapahtuu, kun Volkswagen-mies hurahtaa driftingiin, saa käsiinsä edullisen VW-aihion ja on osa yhtä Suomen tunnetuinta autoharrastajaporukkaa? Sitä selvitellään, kun Maailmanlopun Vehkeiden tallilla rakentuu talven aikana Suomen ensimmäinen, ja luultavasti viimeinen, seiskakoppainen VW Golf drifting-auto. Tämä on GTi-Magazinen projektiauto vuosimallia 2020, tervetuloa hieman vinksahtaneeseen kyytiin!

Projektikertomus on julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numeroissa 01 - 04 / 2020!

KUKA RAKENTAA

  • Nimi: Toni "Vare" Varelius
  • Ikä: 29
  • Paikkakunta: Lohja
  • Ammatti: Automyyjä
  • Lyhyesti: Ensimmäinen sana oli "auto", ensimmäinen auto oli VW Golf, isä autokauppias ja nyt myös poika. Opiskeli ja valmistui (ei itsestäänselvyys Lohjalla) levyseppähitsariksi. Tunnettu siitä, että on aina oikeassa. Kaikelle voi nauraa, myös tälle.
  • Motto: Mielummin paljon päivässä kuin vähän viikossa.
  • Facebook: Maailmanlopun Vehkeet
  • Instagram: @maailmanlopunvehkeet / @vvares

Viime numerossa ihmeteltiin jousituksen saloja ja alustan puolella saatiin hommat viimeisiä silauksia vaille valmiiksi. Tällä kertaa puolestaan keskitytään turvakaariin sekä kiinnitetään moottoria ja vaihteistoa paikoilleen.

PUTKEA MUTKALLE

Hytistä oli purettu jo projektin alkuvaiheessa likimain kaikki pois, joten tilaa turvakaarille oli valmiina.

– Seuraava vaihe olikin hommata putket turvakaaria varten ja niinpä käännyimme jo useimmille tutun Marteliuksen puoleen. Heillä on jo valmiiksi kattavasti jigejä erilaisten autojen turvakaarien valmistukseen, joten tiedusteltiin, josko myös tähän projektiin sopiva malli löytyisi, Vare kertoo.

Johtuen auton tuoreudesta ja harvinaisuudesta tässä käytössä ei valmista mallia löytynyt suoraan varastosta, mutta sepä ei haitannut. Marteliukselle voi viedä myös mallin, jonka mukaan putket taivutetaan tarvittaessa täysin customina.

– Tallilla tehtiin siis satunnaisista ylijäämäputkista mallit pää- ja toisen puolen sivukaaresta, sillä toinen puoli tehdään peilikuvana symmetriseksi.

Maakuntamatka kohdistui tällä kertaa siis Laitilaan, jossa putkien valmistus tehtiin ihan odottaessa. Mitat putkista otetaan digitaalisesti exceliin ja siitä lasketaan sitten tarvittavat pituudet ja kääntökulmat. Itse taivutus suoritetaan käsityönä hydraulisella putkentaivuttimella. Vankka kokemus aiheesta huokui tekijästä ja kaaret taipuivat juuri oikeaan asentoon alta aikayksikön.

– Taivutettujen putkien lisäksi kyytiin lastattiin niin paljon suoraa putkea kuin oli mahdollista kuljettaa, ja suunnaksi otettiin taas kotikonnut Lohjalla. Viime talvena tehtiin Joni Sauriston kanssa kahteen mieheen turvakaaret Silviaan vähintäänkin urakkavauhtia, ja hankkeesta jäi niin hyvä maku suuhun, että otin seuraavaksi puhelua Sauriston suuntaan kysyäkseni, josko saataisiin uusinta viime talven talkoista.

Joni katsoi kalenteria ja sanoi, että häkkejä on jonossa viisi tälle talvelle, mutta eiköhän se johonkin vähiin saada sovitettua. Kaaritalkoille lyötiin kalenteriin lukko yhdelle viikonlopulle, jonka aikana häkki väännettäisiin.

NÄIN KAARET TAIVUTETTIIN:

Ensin otettiin tallilla tehdystä mallista kriittiset mitat ja kulmat talteen tietokoneelle, jossa excel tekee työnsä.
Mallin kulmien on oltava oikeat, mutta tässä tapauksessa jalat olivat mallissa liian lyhyet. Ohjeiden perusteella jalkoihin tehtiin siis tarvittava määrä lisää pituutta.
Excelistä perataan vielä paperille kaikki tarvittavat mitat varsinaista taivutustyötä varten
Kun mitat ovat selvillä, pätkitään vaatimukset täyttävästä turvakaariputkesta tarvittavat pätkät taivutettavaksi.
Taivuttimella pystyy tekemään myös erilaisia putken päitä ja paljon muuta. Lestejä on vaikka muille jakaa.
Itse taivutustyö suoritetaan hydraulisella taivuttimella joka ammattimiehen käsissä tekee mutkat nopeasti ja tarkasti.
Kone on vanha, mutta varmasti toimiva. Paperilapulle on taivuttaja tehnyt itselleen reseptin, jonka mukaan mutkat tehdään.
Valmiita putkia verrattiin malleihin ja hyvin näytti vastaavan malleja. Pieniä hienosäätöjä vaille valmista!

VIIKONLOPPU RIITTÄÄ

Turvakaarien rakentaminen on aika lailla niin sanottu straight forward -homma, joka ottaa aikansa.

– Ensin irrotettiin tuulilasi, jotta etuputket saatiin hitsattua a-pilareihin kiinni ja putkien yläpuolen hitsaamiselle oli hieman enemmän tilaa. Turvakaarien jaloille rakennettiin tornit, joiden ansiosta valmista perushäkkiä päästiin pudottamaan noin 10 cm alemmas, jolloin kaikki saumat saatiin hitsattua ympäri asti. Toinen vaihtoehto tähän on porata lattiaan putkien mentävät reiät, joista perushäkki saadaan pudotettua alas ja hitsattua ympäri. Golfissa kuitenkin oli putkien alla useampi kotelo, joten tornien tekeminen oli järkevämpää.

Tornien tekemisen jälkeen asennettiin siis valmiiksi taivutetut pää- ja sivukaaret, jotka istuivat koriin paremmin kuin hyvin. Kattoon tehtiin V-malliset putket ja oviputket tehtiin X-muotoon taivuttamalla.

– Vinkkinä heille, jotka häkkiä tekevät itse: kannattaa pultata vähintään kuljettajan penkki paikoilleen ja sovittaa kuskin kanssa oviputkien sijainti sekä taivutukset. Näin varmistat sen, että putket eivät tule tielle vaikka tilanne hytissä sisältäisikin paljon käsiä. Terveisiä vaan Kaukosen Villelle, näin nimiä mainitsematta!

Hommia paiskittiin siis vähintäänkin vauhdikkaasti, ja ensimmäisen illan saldona oli perushäkki oviputkineen valmiiksi hitsattuna. Perushäkillä tarkoitetaan siis pää-, sivu- ja kattoputkien kokonaisuutta.

– Seuraavana päivänä hommia jatkettiin ja taakse tehtiin v-tuet, sillä sääntökirja sanoo, että mikäli katossa käytetään v-tukea, on sellaista käytettävä myös takadiagonaaleissa. V:n lisäksi taakse tehtiin myös turvavyöputki ja siitä tehtiin putket tukemaan takajousituksen rakennetta.

Taka-akselin kiinnityspisteistä tuotiin myös turvakaariputket tukemaan sekä akselia että jousituksen poikkiputkea.

– Myös WRC-putki on säännöissä vaatimuksena, joten sellaiset asennettiin oviputkia katkaisematta. Driftingiä saa ajaa melko vaatimattomallakin häkillä, mutta turvallisuutta ei voi ikinä korostaa liikaa. Tässä autossa on paljon ylimääräistä ja loppuviimein hyttiin meni putkea yhteensä noin 42 metriä!

Häkki siis saatiin kuin saatiinkin viikonlopussa valmiiksi, ja lopputulokseen voi kyllä olla tyytyväinen. Kriittisistä paikoista häkki istuu koriin juuri niin hyvin kuin se vain suinkin on mahdollista. Pääkaari on hitsattu suoraan koriin kiinni myös ylhäältä, etuputket on koko matkalta hitsattu kiinni a-pilareihin ja oviputket on puolestaan sidottu kiinni b-pilareihin.

Putkien päädyt ajetaan oikeaan muotoon niin sanotulla notcherilla, jossa on siis käytännössä kiinni porakone ja sopivan kokoinen rasiapora. Simppeli, mutta aikaa säästävä työkalu!
Laserin kanssa pystyttiin sommittelemaan putkia oikeaan kohtaan hytissä.
Autoharrastaminen on sosiaalista puuhaa. Tälläkin kertaa talli hiljalleen täyttyi ystävistä ja tunnelma oli leppoisa!

MOSA KIINNI

Seuraavaksi valmistettiin kannakkeet moottorille sekä vaihteistolle.

– M60-moottorissa on sen verran hassua insinöörisuunnittelua, että öljynsuodattimen öljylinjat kulkevat moottorinkorvan lävitse, joten helpoin ratkaisu oli käyttää vakio-koneenkorvia ja tehdä auton kori sopimaan niihin.

Korvakkeiden paikka on sen verran etuosassa moottoria, että kannakkeiden rakentaminen E36-apurunkoon ei ollut mahdollista.

– Golfissa moottori ja vaihteisto roikkuvat runkoaisoista, joten totesimme sen olevan myös V8-koneen kanssa viisain ratkaisu. Taka-akseliston kiinnikkeisiin hankittua Hardox-Levyä oli vielä sen verran jäljellä, että saimme veisteltyä siitä kannakkeet myös moottorille. Moottorin tukikumeina käytetään puolestaan hyväksi havaittua klassikkoa eli jääkiekkoa!

Kun moottori oli saatu oikealle paikalleen mahdollisimman lähelle tulipeltiä, oli vuorossa vaihteiston poikkiputken valmistus. Vaihteistoksi tähän valikoitui kestävyyden ja hyvän saatavuuden vuoksi 5-vaihteinen BMW:n ZF-vaihteisto, joka asennettiin moottorin jatkeeksi PMC Motorsportin valmistamalla adapterilevyllä sekä vauhtipyörällä.

– BMW on jo kerran suunnitellut melko fiksun kumityynykannakoinnin vaihteistolle joten ylijäämä-turvakaariputkesta valmistettiin poikkiputki, joka sopii alkuperäisiin kumityynyihin.

Moottorin lopullisen istutuksen jälkeen oli vielä avoimena, millä koko pakettia ohjattaisiin.

– Vakio moottorinohjaus on toimiva, mutta melko kankea, jos haluaa jotain muutoksia tehdä. Sattumalta hieroin juuri osakauppaa TT-Speedin Tero Talvensaaren kanssa, ja häneltä löytyi varastotuotteena ylimääräinen Maxxecu, josta pääsimme kauppoihin. Toimitin Terolle vakio-johtosarjan ja muutaman illan näpertelyn jälkeen Tero olikin siitä loihtinut Plug and play -johtosarjan Maxxecuun!

Kun paketti oli haettu Tampereelta, sovitimme johtosarjan paikalleen ja siitä siivottiin ylimääräistä sen verran pois, että asennuksesta tuli vähintäänkin tarpeeksi kliini tähän käyttöön. Terveisiä Terolle!

Sillä aikaa kun viritimme koneenkannakkeita ja johtosarjaa paikalleen tallilla, pienen pusun saanut ovi oli autopeltiseppä Dmitri Zaretskin hellässä huomassa, ja hän leipoi huonoksi menneestä kuskin ovesta kuin uuden.

– Toimitimme suoristetun oven ja muut osat Värikaksikko Oy:n Samuli Puikkoselle, joka hieroi Golfin loput etupään korinosat kuntoon ja levitti päälle alkuperäisen Limestone Grey -värin. Kuten osasimme odottaakin, laatu oli taattua ja osat tulivat takaisin tallille parempina kuin tehtaalta lähtiessä. Kyllä ammattimies on ammattimies!

Seuraavassa numerossa olisi tarkoitus esitellä valmista autoa, jonka virallinen julkistus on pääsiäisenä American Car Showssa Helsingin Messukeskuksessa Maailmanlopun Vehkeet ry:n osastolla. Nähdään siis messuilla! (toim. huom. ei muuten nähty!)

PROJEKTISSA MUKANA

Moottorin kannakkeet on valmistettu Hardox-levystä, pitäisi kestää!
Johtosarjassa on merkatut liittimet, jotka auttavat asennusta huomattavasti!

Projektin seuraava osa julkaistaan perjantaina 4.12. GTi:n nettisivuilla!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!