Boostii ja fleimii · Mercedes-Benz C36 AMG '94

Paljon on vettä virrannut Vantaanjoessa siitä, kun viimeksi olemme päässeet esittelemään Jani Lylyn harrasteen. Vuonna 2017 kuvattiin Janin edellinen auto – valkoinen diesel-Tenava, ja nyt on vihdoin aika esitellä Janin nykyinen harrastepeli. Tämän auton kuvaaminen oli melkoinen työmaa, sillä kuvauksesta on puhuttu jo pidempään, ja onpa auto kerran jo kolaroitukin välissä ennen kuin esittelyhommiin oikeasti päästiin. Nyt vihdoinkin on mahdollista esitellä tämä yksi suomalaisen autoharrastuksen helmi myös Teille, arvoisat lukijamme!

PIKAFAKTAT

  • Kone: M104.980
  • Vanteet: Carlsson 3/6 9x18” ja 10x18”
  • Teho: 740 hv / 930 Nm

Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 10 / 2023 ja auto oli kyseisen numeron kansiauto · Kuvat: & Teksti: Matti Tirronen @kuvaamasa

Sittemmin Janin edellinen harrasteauto on myyty nimenomaan tämän projektin rahoittamiseksi.

– 190-Mersun kanssa kierrettiin tätä autoa rakennettaessa ympäri Suomen kaikenlaisissa tapahtumissa ja näyttelyissä. Sillä käytiin myös Ruotsissa ja Puolassa, Jani muistelee edellistä harrasteautoaan.

Tähän AMG-Mersuun tarvittiin kuitenkin kuumeisesti moottorin osia, joten auto myytiin ja tilalle ostettiin kaikenlaista tarpeellista, jotta unelma tehokkaasta bensa-autosta saavutettaisiin.

– Syyskuussa 2017 selailin perinteisesti Nettiautoa, vaikka tilillä ei ollut sillä hetkellä yhtään rahaa. Sieltähän hyppäsi silmille halvin myynnissä näkemäni C36 AMG, ja totta kai pitää aina surkein mahdollinen aihio hankkia projektoitavaksi – nykyään ehkä toimisin toisin. Eihän siinä auttanut kun laittaa tuumasta toimeen: pikku pankkilaina siitä ja hakemaan alle 3 000 euron arvoinen viimesenpäälle kirjaimellisesti ryypätty Mersu.

KANSIPAHVIEN TUOTANTO KÄYNTIIN

Autolla oli ajettu jo noin 400 tkm, joten oli selvää, että aihio ei ollut parhaimmasta päästä. Auto jäikin odottelemaan budjettia ja aikaa rakentamiseen.

– Pikkuhiljaa haalittiin osia kasaan. Ostin esimerkiksi uuden moottoriaihion, kun totesin, että tämän on oltava ahdettu ja autossa ollutta 3,6-litraista moottoria ei kannata ahtaa sen heikkouden takia.

Väliprojektina tämä moottori siirrettiin Janin veljen Miikan 190-Mersuun, joka sekin on esitelty Getarin sivuilla pari vuotta sitten. Uudeksi moottoriksi hankittiin 3-litrainen M104, jonka virittäminen oli tähän maailman aikaan Suomessa vielä hieman harvinaisempi projekti.

– Mietintämyssyt syvällä päässä pohdittiin, miten pahka saadaan kestämään. Mistä saadaan veivit? No ei oikein saanut, joten otettiin tietysti Lensuun yhteys ja tilattiin sellaisia. Lensu myös teki BMW 53dz-GS6 -vaihteistoon kytkinkoppamuutoksen samalla.

Kun pyörivät osat olivat hoidossa, ongelmaksi muodostui kansinahka.

– Jotkut ajaa massapahvilla, ja se kuulemma kestää. Todettiin itse kuitenkin, että tuskin kestää, joten tilalle pitää saada jotain muuta, ja jotain muuta kuin erikoistilauksena valmistettavia osia. Kujalan kanssa pohdittiin, mitä tehdään, ja Sami pisti hihat heilumaan: yhteys Athenaan saatiin Janicol Racingin kautta ja kerrottiin, että nyt tarvitsisi tehdä Mersun moottorin tiivisteitä.

Athenalta vastattiin, että homma onnistuu, kunhan kokoon saadaan 25 ennakkotilaajaa. Tämän kipurajan ylittyessä kansipahvien valmistaminen näihin moottoreihin aloitettaisiin.

– Se määrähän saatiin kasaan aika helposti, ja tiivisteet lähtivät valmistukseen – toki vuosi meni siinä prosessissa, ja moottori kerettiin kasaamaan jo sillä kuuluisalla massatiivisteellä.

Kansipahvien lisäksi ongelmia tuotti myös vauhtipyörä, sillä Jani halusi hyödyntää moottorissa vakiona olevan triggerianturin paikan, joka sijaitsee vauhtipyörän puolella moottoria.

– Otin Salmisen Mikaan yhteyden, ja Mikan kanssa suunniteltiin vauhtipyörään triggeröitin – hyvä tuli niin kuin aina!

Autoon asennettiin vuosi sitten ilma-alusta suunniteltuja muutoksia silmällä pitäen. Nyt kuitenkin suunnitelmat on siirretty uuteen projektiin, joten ilma-alusta oli periaatteessa turha hanke.
Maalipinta on keulaa lukuunottamatta Janin itsensä ulkona maalaama – ja todella hieno!
Etu- ja takakaaria on levitetty molempia noin 25 mm. Tämä on muutos, joka jää todella herkästi huomaamatta.

TEHOKAS TALVILOMA

Moottorin valmistuessa pukkiin oli aika siirtyä tekemään sille kotia, eli aloittaa korityöt.

– Siinä tekemistä riittikin: konehuoneen kaikkien reikien poistot ja koteloiden silpomiset sekä siistimiset – ja ilmastointikin piti tietysti säilyttää, joten sille uusien reittien suunnittelua oli listalla. Pohjaa sai korjailla ja massaa hieroa pois tulevien maalien tieltä, ja tietysti akselit ottivat oman aikansa, kun kaikki uusittiin ja maalattiin.

Korista poistettiin myös alkuperäiset johtosarjat. Uusi moottori ja vaihteisto soviteltiin oikeille paikoilleen, ja kun kaikki olivat paikoillaan, oli aika kutsua paikalle Internationamasterwelder Pekka Sumiloff Suomen Oulusta.

– Pekka keräsi TIG-hitsauslaitteensa autoon ja ajeli Vantaalle meidän tallille. Viikko painettiin hommia aikaisesta aamusta yömyöhään ja saatiin kaikki tehtyä – tämä oli mahtavan iso harppaus projektille. Siinä meni siis minun ja Pekan talviloma 2018, mutta tuli kyllä viimeisen päälle osia.

Pekka taikoi autoon pakosarjan, imusarjan, putkistoa, ahtoputkia ja kaikkea muuta custom-osaa, sillä Mersuihin näiden kaikkien ostaminen valmiina on mahdotonta tarjonnan kapeudesta johtuen.

– Kun Pekka viimeisteli vielä muutamat osat kotipuolessa, niin Miikan kanssa sylkäistiin maalit konehuoneeseen käytännössä miinus-lämpötiloissa, kun hallin ovi oli auki ja pihalla pakkasta paljon.

Maali kun oli kuivaa ja moottori istutettu viimeistä kertaa paikalleen, kutsuttiin paikalle kaapelointimestari Sami Kujala.

– Samin kanssa vietettiin useita iltoja tallila piuhoja repien eri paikkoihin, ja taas tuli hienoa jälkeä – toki olisi tullut varmaan parempaa, jos en itse olisi tähän hommaan sotkeutunut ollenkaan ja olisin pysynyt poissa haitoilta.

Auton ensistartti suoritettiin 31.12.2019, ja ystävykset olivat kuin pikkupojat karkkikaupassa, kun Holsettia houkuteltiin ensimmäistä kertaa launchilla paineelle.

MAALAUS VAATII PAKKASEN

Ensistartti aiheutti melkoisen paljon motivaatiota, joten koria alettiin hieromaan eteenpäin. Auton alkuperäinen musta väri ei Janin silmää miellyttänyt, ja värin vaihtoa alettiin toteuttamaan.

– Värin valinta oli vaikea, mutta vuonna 2014 minulla oli W202 250 turbo, joka oli väriltään Ruby pearl metallic 572. Tykkäsin siitä erittäin paljon, ja sen värin tähänkin autoon olisi uutena saanut, joten päädyimme siihen.

Kauniina kesäisenä aamuna useamman kuukauden pohjatyöt oli saateltu siihen pisteeseen, että oli aika kaataa värimassa ruiskuun ja suorittaa auton maalaus – tuttuun tapaan Pohjolan tallissa, eli pihalla, vaikka Janin ystävä Tomi Puska oli tarjonnut maalauskammiota vuokralle.

– Olisi pitänyt tarttua tarjoukseen, sillä se olisi säästänyt erittäin paljon aikaa – laiskuuttani en kuitenkaan jaksanut lähteä autoa viemään Järvenpäähän, ja päätös maalata pihalla kostautui erittäin pahasti. En osannut ottaa olosuhteita huomioon, kun en kesällä ollut ennen ulkona maalannut. Lakka kuivui liian nopeasti, kun aurinko rupesi paistamaan, ja lakkaus meni totaalisen pilalle: autoon tuli aivan kamala appelsiinipinta. Aina ennen on maalattu kylmillä keleillä tai jossain vesisateessa, ja aina on tullut pelkkää flyygeliä.

Tästä takaiskusta masennuttiin urakalla, ja siitä tuli noin neljän kuukauden tauko rakentamiseen.

– Tajuttiin sitten, että kohta on taas kesä, niin sen jälkeen vietettiin seuraavat neljä kuukautta tallissa vesihioen autoa aina kun se oli vain mahdollista – ihan hyvä siitä tuli lopulta. Tämä maali onkin autossa edelleen, paitsi keulassa syystä, jonka kerron myöhemmin.

Auton valmistuttua oli aika astua ensimmäistä kertaa bensaturboautoilijoiden maailmaan.

– Voi juku että oli mahtavaa: kun bensamoottorin ja Holsetin raivon yhdistää, niin joko tulee linssiin tippa tai housuun kakka. Ensimmäisen illan ajelin autolla, ja oli muuten lystiä – vuosien rakennus palkittiin ja tavoite suoritettiin eli boostia ja fleimiä löytyi!

Ilo loppui melko lyhyeen, sillä kannentiiviste hajosi jo ensimmäisenä iltana vain 1,2 baarin ahtopaineella.

– Vaikka kaikki toitottivat että "Turbobanditkin ajaa yli kahden baarin ahtopaineella vakiotiivisteellä."

Lylyn veljekset ovat tunnettuja nopeista liikkeistään, joten kansinahka vaihtui nopeasti – tällä kertaa paikalleen laitettiin hyllystä jo löytynyt Athenan kansinahka.

– Sen jälkeen nostettiin ahtopaine kahteen baariin, ja sitten oli kyllä hymyä miehen kasvoilla, kun Holsetti syttyi – voi pojat! Ensimmäisen version Holsetin #19 pakopesä oli aivan liian suuri, ja kun se syttyi raivolla vaikka 150 km/h vauhdistakin, niin pallot oli aina instant tulessa. Nautiskeltiin pari kuukautta tästä raivokkuudesta ja kesän alusta – sitten tuli autoharrastajan pahin painajainen: kolari.

Konehuone on tämän auton ehdoton helmi. Tähän on käytetty järjetön määrä aikaa, ja kun auto joutui kolariin, kaikki käytetty aika huuhtoutui kerralla viemäristä alas. Onneksi kolarin jäljet saatiin siistittyä ja konehuone on jälleen todella hienossa kunnossa!
Auton kolmilitrainen M104-moottori tuottaa reilut 700 hevosvoimaa. Tavoitteena tässä hankkeessa oli saavuttaa boostii ja fleimii, ja se tavoite on todellakin saavutettu!

KOETTELEE ISOSTI

Autosta oli tarkoitus tehdä esittely jo tässä vaiheessa, mutta kuvia ei keretty ottaa ennen sitä kohtalokasta kesäpäivää, jolloin Janin harrastusmotivaatiota koeteltiin isosti.

– Auto edessäni teki kovan jarrutuksen ja en reagoinut siihen ajoissa, joten törmäsin perään. Mersun keula oli aivan romuna. Toinen runkoaisa painui reilusti sisään, ja kaikki keulassa oleva oli mutkalla ja pilalla.

Nimenomaan Mersun konehuonetta oli hierottu järjetön määrä ja siihen oli käytetty aikaa todella paljon – sekunnissa kaikki oli pilalla.

– Tästä masentuneena veneiltiin koko kesä ja en tehnyt mitään autojuttuja, vaan vedin auton päälle pressun. Voin kertoa, että vieläkin meinaa tulla tippa linssiin miettiessä sitä, kunka paljon meni silmänräpäyksessä elämästä tunteja ja rahaa hukkaan, joten olkaa ihmiset tarkkana ihan normaalissa liikenteessäkin.

Marraskuun 2021 lopussa Janin ystävä Tomi Puska tarjosi apuaan.

– Tomi sanoi minulle että "ota ja pura se auto ja tuo se meidän pajalle niin nikkaroidaan se kuntoon." No, keräsin itseni Miikan avustuksella ja purimme auton sekä kiikutimme sen Järvenpäähän Tomin yrityksen tiloihin Puskan Autolle, jossa tämän kaltainen kolarikorjaus on pientä siihen verrattuna, minkälaisia ympärikolaroituja autoja he ovat loihtineet siellä uudenveroisiksi.

Loppupeleissä auton oikomisessa ei kauaa mennyt, vaikka siihen vaihdettiin kokonaan toinen etupyöräkotelo ja runkoaisa isoilta osin.

– Mikä parasta, Tomin kanssa homma tehtiin niin siististi, että ei kukaan tätäkään tietäisi, jos en sitä tässä kertoisi. Niin hommat kuuluukin tehdä!

Jani hankki lopulta kaksi kokonaista purkuautoa, eikä niistäkään vielä saatu ihan kaikkia tarvittavia osia – kaiken kaikkiaan osia haalittiin viidestä autosta kasaan korjausta varten.

– Tuuria oli myös matkassa esimerkiksi etupuskurin ja lokasuojan osalta – C36 AMG puskurit ja lokasuojat ovat aika harvassa, mutta onneksi ystäväni Matti Kukkola oli juuri ostanut minun vanhan S202-korisen Mersuni, johon olin joskus vuosia aiemmin tehnyt C36-korisarjamodin. Kyseinen auto olikin jo niin huono, ettei se päätynyt enää liikenteeseen, ja sain siitä ostettua tarvittavat osat kuukausien etsinnän jälkeen.

Oikomisen ja osien sovittamisen jälkeen uusi maalipinta pyyhkäistiin päälle – tällä kertaa ihan maalauskammiossa.

– Tämänkin kun olisin kolarin jälkeen tajunnut, että kun laittaa hihat heilumaan, niin kolmessa kuukaudessa auto on taas valmis, niin olisin aloittanut sen silloin heti. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan.

Korin oikomisen sivuprojektina Holsetin raivoa koetettiin hieman hillitä.

– Pakopesä muutettiin rajusti pienempään, jolla saatiin ahtimen heräävyys tosi hyväksi ollakseen Holsetti. Ahtimen speksit ovat nyt 71/84 #11, kun aiemmat mitat olivat 71/72 #19. Tällä saatiin ahtimen toiminta hurjaksi mutta helposti hallittavaksi.

Samalla myös ruuvailtiin alustaan kääntyvyyspalikkaa, joista Jani haluaa kiittää VAP Garagen Jani Anderssonia.

Hydraulikäsijarru auttaa pidon murtamisessa vetäviltä pyöriltä, jotta autosta voi nauttia sen luonnollisessa tilassa eli pallot tulessa!
Sisusta on AMG:n alkuperäinen ja todella siisti. Vain ratti on vaihdettu ja muuten kaikki on vaan siistitty.

HOKI PALAA

Kaudella 2022 ongelmia tuottivat auton vetoakselit.

– Kangaroos Teamilta tilattiin vetoakselit, joiden piti kestää kaikki. No, ensimmäisenä iltana niistä hajosi sisänivelet, mutta onneksi Kujalan Samilla oli tähän hyllytavarana ratkaisu, eli GKN Motorsportin nivelet. Sen koomin ei ole vetareiden kanssa ollut ongelmia.

Muuten koko kausi 2022 renkaita kului ja Jani nautti autosta aina kun mahdollista. Kesä piti sisällään useita tapahtumia ja kavereiden seurasta nauttimista.

– Seuraavana talvena autoon asennettiin ilma-alusta tulevia muutoksia silmällä pitäen. Nyt kuitenkin ilmeni, että sen asentaminen oli turhaa, ja se tullaan purkamaan pois tästä autosta vielä tämän talven aikana.

Alusta siirtyy siis Janin uuteen projektiin, ja tähän autoon laitellaan normaali D2:n alusta takaisin paikoilleen.

– Kesä 2023 alkoi perinteisesti ACS-käynnillä, jossa minun ja Miikan autot olivat esillä Mercedes-Benz Klubin osastolla. Kesä jälleen kruisailtiin ja nautittiin kesäilloista ja mahtavista autotapahtumista, joissa oltiin usein Mersun kanssa mukana.

Muuten kausi meni mallikkaasti, jos mukaan ei lasketa nopeaa moottoriremonttia.

– Vaihdettiin uusi lohko ja männät, kun yksi mäntä suli sylinteriin männänrengasvälien pettämisen takia. Ehkä ne samana päivänä aiemmin suljetulla alueella 60-300 km/h otetut vedot olivat liikaa männille – ja ehkä tässä käytössä moottorin käyttöikä on hyvä jos se 25 tkm kestää.

Remontti aiheutti kokonaisuudessaan viikon ajotauon.

– Viikon tauko, muutama päivä remonttia, ja “uusi” pahka keulilla – helppo keissi, kun muutaman on tehnyt. Loppukausi osteltiin kumeja ja ajeltiin ilman ongelmia. Hauskaa oli!

SPEKSIT

MOOTTORI:

  • 3-litrainen M104.980-moottori
  • Moottorin kuluvat uusittu ja vaihdettu h-profiilit veivit
  • Athena Cooper ring -kannentiiviste.
  • Maxxecu Race -moottorinohjaus polttoainepumppujen PWM ohjauksella
  • Moottori anturoitu laajasti, mukana seuraavat anturit: pakopaine, MAP, jäähdytysnesteen paine ja lämpö, öljynpainee ja -lämpö, imuilman lämpö, pakolämpö jokaisesta sylinteristä, nakutus, kaasun asento, polttoaineenpaine ja lisäksi nopeustiedot etu- ja taka-akselilta
  • Imu- ja pakosarja sekä putkisto Sumiloffin käsialaa
  • Holset HX52 71/84 #11 -ahdin
  • 3,5” downpipe, jossa 3”cutout. Loppuputki 3” ohutta rosteria yhdellä Simonsin vaimentajalla AMG:n OEM-ulostuloille muokattuna
  • 60 mm Tial-hukkaportti sreamerilla
  • 044-siirtopumppu, kaksi 044-pumppua painepumppuina
  • AN8-polttoainelinjat, Nuken bensakisko, 2000 cc suuttimet, AEM polttoaineen paineensäädin, polttoaineena RE85
  • Kaasuläppä 70 mm, ahtopuket 2,5” ja 350x600x80 välijäähdytin

VOIMANSIIRTO:

  • 53dz-vaihdelaatikko
  • MS-Koneistuksen trigger-vauhtipyörä
  • 765SRE-kytkinasetelma sintterilevyllä
  • Kardaani muokattu BMW / Mersu
  • Kangaroos Team -vetoakselit ja GKN Motorsport -nivelet.

ALUSTA:

  • Stronflex-puslat
  • Kaikki kuluva uusittu ja entisöity sekä maalattu
  • D2 Golf ilma-alusta SS5-pusseilla
  • Säädettävät cambervarret

JARRUT:

  • AMG:n alkuperäiset siistittynä

VANTEET:

  • Carlsson 3/6, kokona 9" & 10 x 18"

KORIMUUTOKSET:

  • Kaaria levitetty noin 25 mm edestä ja takaa
  • Konehuone siistitty
  • Kontin avauspainike poistettu

SISUSTA:

  • AMG:n oma sisusta
  • Hydraulikäsijarru
  • Android -flippimankka Maxxecun dashilla

KIITOKSET:

  • Puskan auto
  • Kujala Performance
  • MS-Koneistuspalvelut
  • Lensu Power Shop
  • Velipoeka
  • Pekka Sumiloff
  • Vap Garage
  • + Kaikki ystävät, jotka auttaneet!

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Jani Lyly
  • Ammatti: Sähkäri, varavoimahuoltaja / -korjaaja, kylmäkoneasentaja ja yrittäjä
  • Ikä: 30
  • Instagram: @j_lyly

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!