Perheen tapaan - Opel Manta SR/E '82

Opelien harrastaminen kuuluu Svennin perheeseen, myös perheen nuorimmaiselle, Tommille. Vanhempien Svennien autoja on myös esitelty alan lehdissä. Tallista löytyy kaikkea JZ:lla varustetuista Omegoista viimeisen päälle hierottuihin Skylineihin, pääpainon kuitenkin ollessa Opeleissa. Nyt on perheen kuopuksen vähintäänkin häiriintyneen Opel Mantan esittelyn aika!

Esittely julkaistu ensikerran GTi-Magazinen numerossa 6 / 2019. Auto oli lehden kansikuva-auto!

PIKAFAKTAT

  • Kone: Omavalmiste
  • Vanteet: BBS RS 16x8" & 17x12"
  • Teho: +800 hp / +900 nm

 

Kun isä harrastaa vahvasti Opeleita, saattaa se tarttua myös poikiin. Niin kävi Svennien perheessä.

– Tämän auton isä on ostanut Saksasta perheeseemme jo vuonna 2001. Auto on maalattu Saksassa vuonna -98 tai -99, sillä sen kylkeen oli ajanut prätkä. Maalipinta on itse asiassa edelleen se sama, Tommi aloittaa auton tarinan.

Isä-Svennin omistuksessa auto vietti viitisen vuotta, kunnes Tommin isoveljet Juho ja Tuomo ostivat auton itselleen puoliksi vuonna 2006.

– Isän aikana autoon vaihtui ensin 2,2-litrainen moottori ja vuonna 2003 2,4-litrainen voimanpesä. Jälkimmäinen oli varustettu Kansisetin kannella ja Karalan ohjelmalla.

Yhteisomistuksessa auto vietti alle vuoden, kunnes Tuomo lunasti Juhon osuuden itselleen vuonna 2007.

Tommi käy ajamassa autolla niin kadulla, radalla kuin myös kiihdytyssuorilla. Kaikkialla meininki on näyttävää ja mieleenpainuvaa!
Auto on rakennettu ultimaattiseksi hauskanpitovälineeksi. Kyytiä auto kelaa nopeasti jopa 300 km/h ja varttimaili taittuukin 10,7 sekuntiin.
Ulkoapäin auto näyttää vakiolta ja silmiin pistää lähinnä hieno kunto sekä kultaisin puolin varustetut BBS RS:t. Leveyttä takavanteella kunnioitettavat 12" ja päällä 275 leveä kumi. On mäyseä!

PERÄ PORSII

Onni ei kuitenkaan ollut Tuomon puolella, ja vielä saman vuoden aikana moottori alkoi naputtamaan, joten se purettiin pois autosta.

– Auto jäi seisomaan, kun rikkinäinen moottori myytiin. Lopulta vuonna 2011 ostin auton itselleni, kun se seisoi edelleen samoilla sijoillaan.

Tommi osti Omegan, josta hän siirsi 2,4-litraisen moottorin Mantaan. Tällä kokoonpanolla ajettiin vuosi, kunnes vuonna 2012 Tommi rakensi JZ-moottorin pohjalta autoon uuden mosan. Myös vaihteisto vaihdettiin silloin Toyotan R154 -vaihteistoon.

– Ajoin sillä kokoonpanolla ensin vuoden, kunnes kaudelle 2013 vaihdoin twinturbot yhteen isompaan ahtimeen. Samalla vaihdettiin peräksi Fordin 9" perustuva Strangen tekele, sillä vakioperä antautui heti ensimmäistä kertaa kiihdytystä kokeiltaessa Hyvinkään lentokentällä.

Ensin oli tarkoitus istuttaa Volvon perä autoon, mutta sellainen ei oikein istunut hyvin Mantaan, vaikka yhden sellaisen Tommi kerkesikin hankkia. Näin ollen valinta osui Strangen ysituumaiseen.

PELTITÖITÄ

Kaudelle 2013 moottorista otettiin noin 430 hevosvoimaa ja 600 Newtonia.

– Sillä setupilla ajeltiin pari kesää, kunnes vuonna 2015 alettiin autoon tekemään vähän enemmän muutoksia. Peltitöitä tehtiin rajusti, sillä käytännössä koko lattia, kardaanitunneli ja perän kiinnikkeet tehtiin uudestaan.

Perälle tuli Moroson nelilinkkisetti, joka vaati jonkin verran muutostöitä koriin. Samalla myös pyöränkaaria suurennettiin, jotta isommat hokit mahtuvat taakse ja hyttiin istutettiin kaaret turvallisuutta tuomaan.

Peltityöt Tommi teki tiiviissä yhteistyössä Klaukkalan kovimpana peltiseppänä tunnetun Joni Sauriston kanssa. Myös GTi:n tietojen mukaan tämä Sauristosta kuultu nimitys pitänee paikkansa: on meinaan kova ukkeli painimaan pellin kanssa!

– Auto saatiin ajoon taas kaudelle 2016, ja samalle kesälle laitettiin myös Ecumasterin moottorinohjain ja Holset HX40 -ahdin. Samalla kun tekniikkaa päivitettiin, teki Raution Ville kaikki auton sähköt uusiksi, kiitos hänelle siitä!

Peltitöitä tehdessä myös moottoria tuotiin taemmas, mikä puolestaan aiheutti sen, että R154-vaihteiston keppi olisi tullut todella taakse. Ongelma ratkottiin istuttamalla moottorin perään BMW:n ZF-vaihteisto, jossa keppi osuu paremmin hyttiin. Lisäksi päästiin myös R154:n liian pitkistä välityksistä eroon.

Simppeli ja toiminnantäyteinen linja jatkuu myös konehuoneessa. Kuten sisältä ja päältä, myös konehuoneesta on ylimääräiset riisuttu ja jäljelle jääneet asiat siistitty hienoon kuntoon: esimerkiksi moottorin johtosarja kulkee piilossa käytännössä koko matkan.
Pedalboxin nestesäiliöt on sijoitettu siististi konehuoneen nurkaan.
Yksityiskohdat tuovat autoon kuin autoon sen viimeisen silauksen. Keulan jäähdyttimet on tuettu custom-kiinnitysraudalla koriin.

LISÄÄ VOIMAA

Jonkinasteinen voimanpuutos pakettia kuitenkin ilmeisesti vaivasi, sillä Tommi päätti rakentaa kaudelle 2018 autoon uuden moottorin, jonka kylkeen vaihdettiin Holset Pro52 -ahdin.

– Hattu käytettiin vanhasta ja kellari rakennettiin uudestaan. Moottorin rakentamisessa oli vahvasti auttamassa Arto Mynttinen ja paketista tulikin erinomaisen toimiva. Voimaa ei ole ihan viimeisellä setupilla mitattu, mutta varmaa on, että kyllä siellä yli 800 hevosvoimaa ja 900 newtonia on.

Pakettia voisi luonnehtia toimivaksi, vaikka pieniltä murheiltakaan ei ole vältytty.

– Oikeastaan ainoa ongelma on ollut se, että puolia meni pimeäksi jatkuvasti. Raution Ville perehtyi asiaan, ja kun puoliin lisättiin etuvastukset, loppui kärähtely. Epäillään, että moottorinohjaimesta on jokin komponentti ottanut itseensä, mutta täyttä varmuutta tästä ei ole.

Ehjästä ja toimivasta paketista kielivät suorituskykyä mittaavat testit: varttimaili taittuu ajassa 10,7 sekuntia loppunopeuden ollessa 226 km/h. 0-800 metrin kiihdytyksellä Manta kelaa vauhtia kunnioitettavat 285 km/h.

– On se melko hurja kyyti tuollaiselle vanhalle Opelille, Tommi summaa.

Auton Tommi osti alkujaan aivan vain katuautoksi. Ajatus lähti kuitenkin kohtuu äkkiä laukalle, ja vuosi vuodelta paketti on yhä parantunut. Käyttötarkoitusta kysyttäessä vastaus on yksinkertainen.

– Sillä on hyvä käydä ajamassa radalla ja kiihdyttämässä suoraa. Lisäksi se on nimenomaan se, mitä halusin: nopea katuauto!

Tulevaisuutta ajatellen on autossa vielä hieman tekemistä. Maalipintaa ei ikinä uskoisi yli 20 vuotta vanhaksi, mutta ylimaalaus on Tommilla käynyt mielessä. Muuten on tarkoitus vain ajaa ja pitää hauskaa, sillä siihenhän tämä auto on nimenomaan tehty.

Sisusta on riisuttu ja vain välttämätön on säilytetty. Kyyti on yli 800 hepan ansiosta vauhdikasta, joten turvakaaret on hyvä olla.
Auton pellit ovat vakiot etulattioista eteenpäin. Tulipellistä taaksepäin kaikki on käytännössä uusittu, jotta tekniikka ja taka-akseli mahtuvat mukaan. Peltitöiden laatu on vähintäänkin ammattimaista, siistiltä näyttää!
Punainen nappula vaihdekepin nupin päässä on lupaus seikkailusta. Launch Control menee päälle tästä.

SPEKSIT

MOOTTORI:

JZ-moottoriin perustuva omavalmistemoottori. Lohko betonoitu, billetti runkopukit, CP:n männät ja h-profiili -kiertokanget. Brian Crowerin 272-asteiset nokat, jouset ja retainerit. ATI-dampperi, kiinamallin plenumi 70 mm kaasuläpällä. 2000 cc suuttimet, Holset Pro52 -ahdin ja Ecumasterin moottorinohjain. 2 kpl Bosch 044 -polttoainepumppuja ja JAZ:n turvatankki.

VOIMANSIIRTO:

BMW:n kuusivaihteinen ZF-vaihteisto. Kolmilevyinen Quartermaster -kytkin, omavalmistekardaani ja 9-tuumainen Strangen taka-akseli Torsen-lukolla. Nelilinkkikiinnitys perälle.

ALUSTA:

Pulttijako muutettu 5x120. Edessä Opel Commodore -etunavat, BC Racing -kynätolpat ja tuplavakaaja. Takan GAZ:n säädettävät tolpat sekä veitsivakaaja.

JARRUT:

OBP-pedalbox. Edessä 320 mm Alconin levyt ja Wilwoodin nelimäntäiset satulat. Takana 290 mm levyt, Omegan takajarrusatulat, IRP:n hydraulikäsijarrukahva ja Wilwoodin satulat.

VANTEET JA RENKAAT:

BBS RS -vanteet. Edessä 16x8" ET11 ja takana 17x12" ET miinuksella.

Edessä kiinalaiset 195/45R16- ja takana Bridgestone 275/35R17-renkaat

KORIMUUTOKSET:

Manzel etulippa, muuten vakio päällepäin.

SISUSTA:

Turvakaaret, Sparco Pro2000 -istuimet ja Sparcon vyöt. Muuten riisuttu ja lähinnä tarpeelliset jätetty.

KIITOKSET:

Joni Sauristo, Ville Rautio, Arto Mynttinen ja veljet sekä talliporukka.

KUKA KUSKAA

  • Omistaja: Tommi Svenn
  • Ammatti: Asentaja
  • Ikä: 28
  • Instagram: @_tomsse

EXTRAKUVAT:

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa. Kun teet tilauksen ennen marraskuun 2019 loppua, saat joulukuun numeron mukana GTi:n vuoden 2020 seinäkalenterin!