Korkealta ja kovaa - Nissan 180SX RPS13 '93

Tavallisimmin on kotimaisten Säksien konehuoneeseen vaihdettu CA18DET-moottorin tilalle SR-moottori. Eetu Lahtisen Nissan 180SX RPS13 eroaa tästä perinteisemmästä tyylistä, sillä muutos on tehty juuri päinvastoin, ja auton konehuoneesta löytyykin siistinä pakettina 9 000 rpm kiertävä CA-moottori.

PIKAFAKTAT

  • Kone: CA18DET
  • Vanteet: SSR Professor SP1
  • Teho: 610 hv / 530 Nm

Esittely julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 8 / 2019.

Eetu Lahtisen ensimmäinen harrasteauto oli monen muun suomalaisen harrastajan tavoin Volkswagen Golf MK2. Kyseinen auto vaihtui vuonna 2010 S13-koriseen 200SX:ään, jonka erinäisten vaiheiden jälkeen Eetun tallista löytyy nyt esiteltävä Nissan 180SX RPS13.

– Golfin tilalle tulleella Säksällä ajettiin ensin pari vuotta, kunnes se piti maalata. Maalausprojekti eskaloitui siihen, että auto seisoi kaverin hallin pihassa pari vuotta, Eetu pohjustaa tarinaa.

RUOSTETTA HAVAITTAVISSA

Lopulta Eetu herätti auton uudestaan henkiin vasta vuonna 2014.

– Ekojen ajometrien jälkeen se tuntui mahtavalta: takavetoinen auto, jonka vakioturbo vähän vihelsi Bilteman vapaavirtaus-suodattimen läpi tuoden pientä racefiilistä.

Ei tiennyt Eetu, mihin fiilistely vielä johtaisi.

– Ei mennyt kauaakaan, kun vesiletku räjähti. Muutaman päivän päästä meni yksi tukivarsi poikki ja siitä parin päivän päästä äkkijarrutuksessa jarruputki meni poikki.

Autolla oli mukava päästellä menemään, joten kipinä hommaan syttyi taas vahvasti.

– Ensimmäiseksi autosta piti tosin saada sellainen, että sillä uskaltaisi ajaa, joten kaverin kanssa purettiin auto ihan hylsyksi. Purkaessa ilmeni, että etupään iskaritornit olivat revenneet irti ja vain poikittaistuki piti tornit paikallan. Koppa oli siis erittäin mätä ja näin jälkeenpäin lähinnä hirvittää, että autolla edes oli ajettu liikenteessä.

Samoihin aikoihin Eetu oli ostanut jo takokellarilla varustetun moottorin, jonka kyljessä oli Masterpowerin ahdin ja 630 cc -suuttimet, joten projektoinnin jatkaminen oli ilmeistä.

Alustavalot ovat tekemässä selkeää comebackia. Kysyimme GTi-Magazinen instagram storyssa, nouseeko vai laskeeko peukku alustavaloille ja kansan kanta oli selkeä: 79% vastaajista nosti peukun ylös! Seuraa GTi:tä instagramissa nimellä @gtimagazine.
Ulkokuori on taattua JDM:ää: levittävät lokarit, SSR Professor SP1 -vanteet ja iso takasiipi. Kliini paketti.
Ikkunoista pilkistää turvakaaret ja konepellistä hukkaporttien putket. Vihjeitä kasvaneesta teholukemasta on nähtävillä helposti.

AIVAN VANTTUUSTA

Juuri kun auto oli saatu purettua ja mätähommia oltiin aloittamassa, puuttui kohtalo tavallaan peliin.

– Myyntiin pamahti 70 tkm ajettu 180SX-kori, joka oli juuri maalattu ja sen sisälle oli tehty turvakaaret. Eipä siinä montaa minuuttia tarvinnut arpoa, että mitä tehdä, ja koppa haettiin pois. Vanha koppa puolestaan myytiin eteenpäin.

Uuteen koriin oli tarkoitus istuttaa jo hankittu moottori, joka kävikin konehuoneessa pyörähtämässä.

– Ahtoputket ja muut hilppeet tehtiin valmiiksi, mutta moottori ei ehtinyt edes käydä kertaakaan kun tehonnälkä alkoi jo kasvaa.

Uutta romua moottoriin tilattiin siis isolla kädellä ja hankintalistalta löytyi nopeasti jo Holset HX35 Fullrace, uusi pakosarja ja Turbosmartin hukkaportti. Autoon tehtiin myös uudet ahtoputket, downpipe ja muut vermeet, jotka mitoitettiin uuteen tehotavoitteeseen sopivaksi.

– Vuosi vaihtui ja vuonna 2015 koria oli jo rakenneltu ympäriinsä, alusta oli nipussa ja seuraavana ruvettiin puuhastamaan sähköjen parissa. Vakio johtosarjanippu purettiin tallin lattialle ja siitä oli tarkoitus karsia ylimääräiset pois ja lisätä tarvittaessa uutta.

Kuten arvata saattaa, lopulta sähköjohtokasa oli sellainen sekasotku että Eetu painoi koko johtosarjan roskiin ja alkoi tehdä kokonaan uutta alusta loppuun.

BENSAKAMAT KOHTAAVAT TEHONTARPEEN

Johtosarjan rakentamisen lomassa Eetu hankki vaihteeksi moottoriin uutta tavaraa. Kerrottakoon tässä välissä, että moottori ei vieläkään siis ollut käynyt vielä kertaakaan.

– Kansi vaihtui portattuun, nokat jyrkempiin ja imusarja parempaan. Koko loppuvuosi meni käytännössä korin johtosarjan ja muun sisustan kanssa painiessa.

Alkuvuodesta 2016 Eetu hankki moottorinohjaimeksi MS3 V3.0 -purkin ja toiveet auton saamisesta kesällä ajoon olivat vahvana.

– Bensavermeet tehtiin kerrasta niin, että ne riittävät vaikka tuhanteen hevosvoimaan saakka, jos vaikka joskus vaihtuu moottori parempaan aihioon.

Kaikki polttoaineletkut ovat teräspunosletkua nylonisella sisuksella, joka kestää etanolit ja metanolit ja kaikki muutkin aineet, luultavasti myös ydinlaskeuman ja avioeron, mikäli sellaiset kohdalle osuu.

– No, kesällä oli sitten muitakin projekteja, esimerkiksi paljun rakentamista ja käyttöauton korjailua, joten kesä sujahti ohi eikä auto vielä liikkunut.

Vuoden vaihtuessa seuraavaan Eetu päätti päivittää vielä jarrutkin autoon. Joka nurkkaan tuli suoraan pulttaa kiinni -tyyppisesti sopivat R33 GT-R Skylinen alumiiniset jarrusatulat sekä vakiota isommat jarrulevyt.

– Samalla myös vaihdettiin keulaan Wisefabin valmistama lock kit driftingiä silmällä pitäen.

Myös kuinkas ollakaan, moottoriakin päätettiin vielä parannella hieman ennen ensikäynnistystä. Kansi lähti Kansisetille, jossa siihen laitettiin Supertechin ylikokoventtiilit ja kanavia portattiin.

Sisustassa on alkuperäistä jäljellä hyvin vähän. Kojelauta ja ovipahvit ovat Eetun itsensä tekemät ja ne huokuvat motorsporttia. Koko auto on erittäin siististi tehty ja viimeistelty, hyvää duunia!
Laaja kattaus lisämittareita, jotka kertovat kaiken tarpeellisen moottorin sielunelämästä.

VIHDOIN KÄYNTIIN

Kannen lisäksi myös alakerta käytettiin koneistamolla, koska sinne vaihdettiin Carillon veivien tilalle Speedimportsin kanget.

– Kun moottori saatiin nippuun ja istutettua keulille, vaihdettiin vielä kytkimeksi kolmilevyinen Tiltonin paketti.

Megaruutan kytkentää ei ehditty edes aloittaa vuonna 2017, kun talvi jo kolkutteli ovella ja Eetu muutti ystäviensä kanssa kimppatalliin.

Muutto puolestaan auttoi auton loppuun rakentamisessa oleellisesti, kun tilaa oli enemmän ja käytettävissä oli nosturit ja pelit ja pensselit. Vierailimme muuten Eetun ja kumppanien todella prameassa hallitilassa viime talven Tallitourilla, ja löydät esittelyn GTi:n numerosta 1/2019.

– 2018 laitettiin täysi tohina päälle auton suhteen. MS3 -moottorinohjain myytiin koskemattomana pois ja tilalle tuli paremmassa maineessa oleva Maxxecu.

Johtosarjan tekeminen otti aikansa, koska Eetu teki sen kerralla mahdollisimman tarkasti ja siististi.

– Kun se kauan odotettu ensistartti tehtiin, oli fiilis uskomaton ja moottori kuulosti todella härskiltä! Ennen ajamista oli jäljellä enää pienet viimeiset hommat, esimerkiksi kardaanin tekeminen.

Kun kaikki oli valmista, suuntasi Eetu luottosäätäjänsä luo The Dynolabille.

– Penkissä ahtopaineiden hulluun nousuun lääkkeeksi vaihdettiin löysempi hukkaportin jousi, jolla penkitystä päästiin jatkamaan kunnes CAS-akseli meni poikki. Myös huohotus oli riittämätön, sillä öljytikku meinasi lentää pois paikaltaan.

Konehuone on siistitty kauttaaltaan ja näyttää todella siistiltä. Näyttävä paketti luovuttaa yli 600 hevosvoimaa ja pyörii 9 000 rpm. Ei se tavallisin CA-moottori.
Ostetut osat ovat hyvästä laadusta tunnettujen valmistajien valikoimista ja sopivat pöntöt konehuoneeseen ovat itse käsin tähän autoon tehtyjä.

RAJOITIN YLÖS

Kesken jääneen penkkireissun jälkeen Eetu vaihtoi 44-millisen hukkaportin tilalle kaksi 38 mm Tialin porttia, huohotusta paranneltiin ja siihen lisättiiin imu, jotta se varmasti toimisi paremmin.

– Otettiin uusi yritys Tobiaksen luo The Dynolabille ja penkitys sujui hyvin. Lopputuloksena otettiin 572 hv 2,3 barin paineella ja loppukesäksi pääsi vielä vähän ajelemaan.

Ensimmäiset pikku burnikset päättyivät kuitenkin pääakselin poikki menemiseen ja loppukesän aikana Eetu rikkoi yhteensä viisi vaihteistoa.

– 2018–2019 talvella autosta revittiin teipit pois ja se muutettiin täysin yksiväriseksi. Vanteet vaihtuivat SSR:iin sekä syylari ja flektit päivitettiin parempiin. Lähes koko talvi meni muiden projektien parissa, mutta auto saatiin kuitenkin kesän alkuun ajoon.

Auto yski hieman ja moottorissa ilmeni muitakin pieniä käyntihäiriöitä. Nokkia ajoitettiin hieman uudestaan ja kolmas kerta The Dynolabin penkissä meni taas hienosti.

– Rajoitin nostettiin 9 000 rpm kohdille, ja moottori voisi ottaa vieläkin lisää kierroksia. Auto säädettiin kahden barin ahtopaineelle saakka, kunnes ahdin meni tukkoon ja lopulliseksi teholukemaksi jäi 610 hevosvoimaa.

Kesällä takasiipi vaihtui entistä leveämpään ja sille Eetu teki korkeammat jalat. Spoileri ehti olla kontin päällä kaksi päivää kunnes 260 km/h vauhdissa se ratkesi. Tilalle Eetu vaihtoi vielä kestävämmän hiilikuituisen spoilerin, jonka pitäisi olla jykevämpää tekoa.

– Tulevana talvena olisi tarkoitus istuttaa moottorin perään BMW ZF -vaihteisto, jotta ensi kesänä pääsee treenaamaan luistoa.

Mielenkiinnolla jäämme odottamaan, kuinka pahasti tämäkin simppelin kuuloinen muutostyö lähtee rönsyilemään!

SPEKSIT:

MOOTTORI:

Alkuperäinen SR20DET-moottori vaihdettu CA18DET-moottoriin.

Wisecon männät, Speedimports-kanget ja King Racen laakerit. ARP:n pultit runkopukeissa, kiertokangissa ja vauhtipyörässä. Itse muokattu öljypohja, joka lisää 2 litraa öljytilavuutta. Tomein loiskelevyt öljypohjassa, Mocalin 16-rivinen öljynjäähdytin ja termostaatti. Öljynsuodattimen siirtosarja, uudet OEM öljy- ja vesipumput.

Kannessa Tomein 260 10,25 ja 270 10,25 -nokat, Tomein nokkapyörät, nokkien pinnapultit ja kovat nostajat. ARP-kannenpultit. Supertech-venttiilit, imuventtiilit +1,2 mm ja pakoventtiilit +2,5 mm. Supertechin tuplaventtiilijouset ja titaaniset retainerit. Kansisetin porttaama kansi, Tomein kannentiiviste ja kaikki muut tiivisteet Cometicia.

Lisäksi Holset HX40 Super #14 -ahdin, 2 kpl Tial 38 mm hukkaporttia ja Tialin dumppi. AMW:n tuplaplenum imusarja ja 75 mm billet kaasuläppä, sekä Valtonen Motorsport -pulssipakosarja neljällä EGT-anturilla. 300 x 600 x 120 -kokoinen välijäähdytin sekä 3" custom ahtoputket ja 3,5" itse tehty downpipe, jonka jatkona 3" RST-pakoputki. Koyoradin syylari ja kaksi Spallin flektiä, sekä itse tehty alumiininen tuulitunneli. Moottorinohjaimena Maxxecu kunnon anturoinneilla. 125 Ah laturi sovitettu. Greddyn kevlar-jakohihna ja OEM-ohjainrulla, kiristinrulla sekä kampuran hihnapyörä. Uusi OEM-dampperi, Silver Project -moottorintyynyt, Titanium-turbohuppu ja lämpökääröt. 034 Motorsport -puolat, Denso IK31 Iridium -tulpat, iso K&N ilmanputsari ja läjä itse tehtyjä alumiinisäiliöitä: paisunta-, ohjaustehostin- ja huohotuspöntöt.

Polttoainepuolella 3 kpl Bosch 044 -polttoainepumppuja, Nuken paineensäädin, Nuken polttoaineensuodatin ja Nuken suutinkisko. Bosch EV14 2000 cc -suuttimet, JAZZ-turvatankki, kahden litran keruusäiliö ja kaikki linjat AN-letkuin ja -liittimin.

VOIMANSIIRTO:

Blingfactoryn kevyt billet-vauhtipyörä, Tilton OT-2 7,25" kolmilevykytkin, Nismon kytkimen työsylinteri, itse tehty yksiosainen 3" kardaani ja Cuscon MZ 2way -lukkoperä.

ALUSTA:

D2:n coilit, Ultraracing poikkituet, Hardrace puslat ja alapoikkituki. Wisefabin etupään pyöräntuenta ja takana säädettävät tukivarret uniball-nivelin.

JARRUT:

Edessä R33 GT-R nelimäntäiset jarrusatulat, 324 mm jarrulevyt ja EBC Redstuff jarrupalat.

Takana R33 GT-R kaksimäntäiset jarrusatulat, 300 mm jarrulevyt ja EBC Redstuff jarrupalat.

HEL Performance teräspunos-jarruletkut ja hydraulinen käsijarru.

VANTEET JA RENKAAT:

SSR Professor SP1 edessä 8x18" ja takana 11x18".

Federal 205/40R18 ja 245/35R17 renkaat

KORIMUUTOKSET:

Originlab-korisarja, D-Max levittävät lokasuojat jotka levittävät edestä 35 mm ja takaa 50 mm. Hiilikuituinen maalattu konepelti, osittain itse tehty hiilikuituinen spoileri ja itse tehdyt etuvalot Diode Dynamics 6" LED baareilla. Isot pyöränkaaret, iskaritornit vahvistettu, lasit tummennettu ja koko korin kaikki sähköt tehty itse uusiksi. Greddyn äänenvaimennin ja hiilikuituiset b-pilarin listat.

SISUSTA:

Mirco GT FIA-hyväksytyt kuppipenkit, Takatan vyöt ja AKK:n sääntökirjan mukaiset turvakaaret. Itse tehty alumiininen nukattu kojelauta, itsetehdyt alumiiniset ovipahvit ja kaikki verhoilut poistettu sekä sisusta maalattu. Liuta Prosportin mittareita: kierrosluku, seos, EGT, öljyn lämpö ja -paine, veden lämpö, bensanpaine, ahtopaine ja bensan määrä. Hummingbird GPS -nopeusmittari, itse tehty lämmityslaite alumiinista ja VW Golfin kennosta Motonetin tunnelipuhaltimilla. Optima Red Top -akku apukuskin penkin takana ja sillä RST-teline.

KIITOKSET:

Suuret kiitokset Tobias Holmkvist @ The dynolab, talliporukalle ja muille projektissa auttaneille. Kiitos myös kotiin Sannalle ymmärryksestä harrastusta kohtaan.

KUKA KUSKAA:

EXTRA PHOTOS!

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !