Nostalgiaa: Autokulttuurin vuosikymmen - ACS:n 10 vuotta! - Osa 2 / 2

Koko kevät pidätettiin henkeä ja odotettiin tietoa, milloin päästään taas näyttelyihin ja autotapahtumiin. Tätä artikkelia kirjoitettaessa tilanne näytti kyllä varsin lohduttomalta ja vain aika näyttää, miten kauan tilanne jatkuu.

Saimme keväällä kuulla, että näyttelykauden perinteinen avaus eli American Car Show ja sen sisällä järjestettävä Getaria eniten kiinnostava Tuning Car Show siirrettiin kokonaan vuodelle 2021. Vaikka tänä vuonna ei päästykään Helsingin Messukeskukseen ihmettelemään tuoreimpia rakennelmia, päästään tunnelmaan loistavasti tämän viimeisintä kymmentä vuotta käsittelevän historiikin muodossa.

Tässä siis parhaita muistoja Tuning Car Showsta 10 vuoden ajalta. Trendit muuttuvat jo vuosikymmenessä vauhdikkaasti, kuten tulette huomaamaan. Tervetuloa aikamatkalle suomalaiseen autoharrastukseen!

PIKAFAKTAT

  • MITÄ? Suomalaisen autoharrastuksen kirkkaimmat tähdet.
  • MISSÄ? Helsingin Messukeskuksessa.
  • MILLOIN? Aina pääsiäisenä. Tässä mukana vuodet 2010-2019!

Tämä GTi-Magazinen numerossa 4 / 2020 julkaistu artikkeli julkaistaan GTi:n nettisivuilla kahdessa osassa. Tämä on osa 2 / 2. Lue osa 1 / 2 klikkaamalla TÄSTÄ.

2015:

Toni Laarin käsittämättömän hieno Datsun on varustettu liki kiloheppaisella JZ-moottorilla. Auto on edelleen todella hienossa kunnossa, ja sitä on kehitetty tälle vuodelle vielä enemmän rata-ajoa silmällä pitäen. Alle on hiljattain istutettu kunnon sileää sliksiä! Klassikkokoppa isolla voimalla ja äärimmäisen kliinillä ulkoasulla on kyllä todella hyvä yhdistelmä. Mukaan vuoden 2015 messuilta sekä TOP 10 -pokaali että GTi:n pressipytty!
Moni on saattanut nähdä internetin ihmeellisessä maailmassa, kuinka tämä Teemu Järvenpään Toyota AE86 syöttää Ahveniston legendaarisen montun todella näyttävästi driftaten. Yksi vuoden 2015 ACS:n kivoimmista kilpureista ehdottomasti!
GTi-Magazinen osastolla oli näytillä Henri Tasan todella hieno Nissan Skyline R34. Autosta oli repäisty penkissä 700 hevosvoimaa ja sitä on levitetty 7 cm per puoli edestä ja takaa.
Tommi Lunttila on tuningin kulta-aikaan ollut melkoisen legendaarisessa maineessa, eikä syyttä. Vuonna 2015 nautittiin miehen Suprasta nostalgiahengessä. Auto on muuten rakennettu jo 2005 ja on valmistumassa jälleen kaudelle 2020 täysin uudessa lookissa!
Kun Lambon perään ruuvataan kaksi ahdinta ja jarruvarjo, on varmaa, että ei olla leikkimielellä liikenteessä. Voimaa reilun megawatin verran!
Viisi vuotta sitten ilmajousia ja kaaripullistuksia ruuvailtiin myös mopoautoihin. Lassi Peltoniemen Chatenet CB26 oli Nuori Rakentaja -osastolla.

2016:

Aki Härmä on rakentanut jo pidempään joka kaudelle jotain uutta tai ainakin freesannut vanhaa. GTi:n numerossa 3 / 2020 esiteltiin hänen pullistettu avomallin 240SX:nsä, mutta vuonna 2015 Aki esitteli messukeskuksessa neliovista Nissan Skyline R32:sta, joka sekin on jo rakennettu todella monta kertaa uudelleen. Viisi vuotta sitten rokattiin valko-musta-keltaista kuosia. Erottuu joukosta!
Jesse Vuorisen vuoden '78 B Asconan keulalle on sittemmin soviteltu Saabin B234-moottori ja auto odottelee vielä perää sekä moottorinohjainta. Ulkoasu oli kuitenkin kunnossa jo vuoden 2016 messuilla. Hiljaa hyvä tulee!
Rauman kovin automaalari Topi Kaija toi messuille ihmeteltäväksi lavamalliseksi muutetun Volkswagen Golfinsa. Auto tehtiin pika-aikataulussa ja se valmistui parahiksi messuille. Tämä kyseinen auto löytyy edelleen Topin tallista ja on sitä silloin tällöin ulkoilutettukin!
Opel Clubin osastolta löytyi Otto ja Oskari Paalon vanhan liiton tyyliin rakennettu Opel Kadett GSi. Tuning-henkisen ulkokuoren lisäksi koneen kylkeen oli ruuvailtu ahdin ja myös moottoritila oli siistitty vimpan päälle! Tyylin nostalgia-arvo oli jo vuonna 2016 huipussaan!
Aktiivinen autoharrastaja Ilkka Lipponen Helsingistä toi vuoden 2016 messuille Jon Olsson -henkeen teipatun Audi RS4:nsä. Muutama vuosi sitten erilaiset teippaukset olivat jo todella kovassa huudossa ja tähän tyyliin teipattuja autoja oli useampia liikenteessä. Sittemmin camokuosit ovat väistyneet ja suositummaksi ovat tulleet erilaiset vanhojen kilpureiden liveryt!
Trafin erikoisluvalla Mazda RX-7:aan voi vaihtaa vaikka Chevroletin LS1-moottorin. Tomi Tammisen äärikliini auto valmistui parahiksi messuille ja sai useammankin messuvieraan hieraisemaan silmiään. Hieno paketti joka esitellään tarkemmin GTi-Magazinessa myöhemmin!

2017:

Vuodelle 2017 valmistui kaksin kappalein ns. uuden sukupolven driftingautoja. Kun aiemmin suomalaisen pro-driftingin kalusto oli muutamaa poikkeusta lukuunottamatta koostunut lähinnä 90-luvun Nissaneista tai Bemareista, saatiin kaudelle 2017 kaksi täysin Pro-tason speksein varustettua 2000-luvun kilpuria. Sebastian Engblomin Toyota GT86 oli GTi-Magazinen projektiseurannassa talvella 2016–2017, ja samaan aikaan valmistui myös Niko Lahtisen BMW E92. Äärimmäisen hienoja ja nopeita autoja molemmat!
Kilpurikalustoa oli tuttuun tapaan paljon esillä. Tämän ulospäin katuautosta käyvän radalle rakennetun Opel Asconan moottori on alusta loppuun omistajansa Arto Mehtomaan omaa käsityötä. Voimaa paketista otettiin vuodelle 2017 kunnioitettavat 440 hevosvoimaa ja moottori on siis vapaasti hengittävä. Imuäänet kunniaan!
Nuori Rakentaja -osasto on aloitteleville autoharrastajille monesti se ensimmäinen kosketus näyttelyhommiin. Vuonna 2017 voitto kirjattiin Iiro Sorvalin W123 Mersulle. Täysin läpikäydyn auton OM606-moottori sylkäisi paperille mukavat 400 hevosvoimaa ja +600 Nm. Auto on edelleen Iiron omassa tallissa ja sitä käytetään aktiivisesti kesäkruisailuihin.
Suomi-tuningin ikoni, Modena Flash, on saanut uuden elämän sitten tuningin kultavuosien. Ulkoasu on edelleen alkuperäistä kunnioittava ja auto onkin esiintynyt tiuhaan autotapahtumissa viime vuosina. Auton nykyään omistava Jani Kumpulainen rakensi sen täysin uudelleen ennen niin sanottua uutta heräämistä. Hienoa nähdä, että tämmöiset legendat vielä elävät!
JDM-autojen tuonti on ollut kiivasta koko viime vuosikymmenen ajan eikä tahti tunnu ainakaan hidastuvan. Japanista on rahdattu Suomeen jos jonkinlaista kikkaretta aina näistä pienistä kaupunkiautoista isoihin edustusluokan peleihin saakka, pakettiautoja unohtamatta. Tämä erehdyttävästi Star Warsin Stormtrooperia muistuttava auto on Nissan Cube ja sen rakensi vuodelle 2017 Tero Muotka. Hauska peli!

2018:

Toni "Fattis" Mårdin Toyota Soarer se vaan ihastuttaa vuodesta toiseen. Fattiksen omistuksessa jo yli 10 vuotta ollut Soarer on uusiutunut luontevasti vuosien saatossa ja tuntuukin, että tämä auto on onnistunut aina yllättämään olemalla jatkuvasti kehityksen aallonharjalla. Hiilikuituiset levikkeet, iso määrä muuta aero-osaa, iso spoileri ja yli 900 hevosvoiman teho ovat niin vahvasti tätä päivää kuin vaan olla ja voi. Kymmenen pisteen suoritus, vuodesta toiseen!
Myös tuoreempia sporttiautoja on viime vuosina päästy ihailemaan enemmän rakennettuina versioina. Kai Båden Toyota GT86 erottui nimenomaan tuoreudellaan vuoden 2018 ACS:ssä.
Jonkinlaiseen some-ilmiön maineeseen kipusi vuoden 2017 ja 2018 aikana Marko Tapaninen ja hänen hieno Ladansa. Ilmiön vanavedessä Topi Remes loi edelleen aktiivisen facebook-ryhmän #vainmarkojutut, jonka jäsenenä on yli 10 000 autoista kiinnostunutta henkilöä.
Kaavoihin kangistumisesta ei voi Tapio Laanista syyttää. Herran Camaro on varustettu nimittäin Toyotan JZ-moottorilla ja kestää katsetta ihan joka suunnasta. Rohkeaa laatikon ulkopuolista ajatustyötä, voisimme sanoa!
Getarin osastolla makoili messujen ajan Tony Hakun pullea Nissan Skyline R32 GT-R. Ansaitusti pytty mukaan!
Vuolteen perhe rakentaa ennenkaikkea nopeasti ja laadukkaasti. Vuodelta 2018 jäi vahvasti mieleen Markon Craftporter. Hienosti viimeisteltyjä nämä Vuolteiden autot!

2019:

Atte Taivaisen Subaru palkittiin ansaitusti viime vuonna ACS:n Top 10 -pytyllä. Auto edustaa pitokumeineen ja performancehenkisine muutoksineen vahvasti tämän päivän rakentelutyyliä. Tämä auto on nimenomaan kokonaisuus, joka on rakennettu niin sisältä kuin päältäkin!
Juuso Ryytyn Nissan 200SX on myös hyvä esimerkki toisesta suositusta rakentelusuunnasta, jossa lambo-ovet ja glitterimaalit ovat taas in, alustavaloista puhumattakaan. 2000-luvun alku tekee siis vahvaa comebackia ja Juuson auto on rokannut tätä tyyliä jo useamman vuoden! Auto oli ensi kerran tässä värityksessä ACS:ssä jo vuonna 2016.
Hotboi-drifterit ovat viimeisen parin vuoden aikana nostaneeet päätään vahvasti. Fast and furious alkaa pyörimään aina muistikuvissa, kun näkee näitä tuningskeneä kunnioittavia JDM-pelejä!
Henri Haanpään Nissan Silvia S15 oli GTi-Magazinen projektiseurannassa talvella 2018-2019. Lähestulkoon kilpavalmis auto esiteltiin messuilla ensimmäisen kerran!
Hajontaa rakentelutyyleissä on taas kovasti. Samalla kun iso osa harrastajista tekee autoistaan nopeampia ja enemmän kilpa-autohenkisiä, niin vähintään yhtä iso osa porukasta sovittelee edelleen vanteille venykumeja ja madaltaa autojaan vähintään reilusti. Jimi Kerolan BMW E60 edustaa jälkimmäistä suuntausta!
Mikko Puhan farkkumallin VW Golf puski paperille yli 800 hevosvoiman tehot 1.8T-moottorista. Ihan ok noin niinkuin suorituksena! Sittemmin patti on vaihtunut VR6:een, josta siitäkin revitään noteerattavia teholukemia.

Toivottavasti vallitseva maailmantilanne helpottaa ja ensi pääsiäistä vietetään taas Helsingin Messukeskuksessa.

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !