Maailmaa vaivannut pandemiatilanne piinaa myös GTi:n perinteeksi muodostunutta Tallitouria, eikä reissuun ole vielä tohdittu lähteä. Olemme kuitenkin tehneet reissuja jo useampia, ja paljon on tapahtunut ensimmäisen Tourin jälkeen. Otimme yhteyttä ensimmäisen kierroksen talleihin ja kyselimme kuulumisia.
Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 01 / 2021.
JYVÄSKYLÄN GOLF
Ensimmäisellä Tallitourilla vierailtiin muun muassa Miika Tapanisen tallilla Jyväskylässä, jossa Miika rakenteli MK2-korista nelivetoista Golfia. Auto oli hyvällä mallilla, mutta sittemmin motivaation kanssa ilmeni jonkinlaisia ongelmia.
– Kakkis saatiin viimein niputettua kasaan keväällä 2020 yllättävän motivaatiopuuskan saattelemana. Tästä oli osittain kiittäminen koronapandemiaa ja sen tuomaa lisääntynyttä vapaa-aikaa ja tekemisen puutetta, Miika kertoo.
– Katsastuksen ja vikojen ulosajon jälkeen Volkkari toimikin varsin mallikkaasti kesällä 2020, ja kilometrejä kertyi mittariin jopa tuhansia. Tulipahan sitä käytyä kokeilemassa radallakin ja omin voimin siitä vielä kotia.
Volkkarin lisäksi talliin on ilmestynyt muitakin klassikoita, kuten scrambleriksi rakenneltu K100-Bemari, museoitava E12-Bemari ja lankkumersu isolla dieselillä. Harrastelut siis jatkuvat varsin monipuolisen germaanisena merkkiin katsomatta.
Miikan touhuja voi seurata somessa esimerkiksi instagramista nimimerkillä @20vtsyncro ja tililtä löytyykin mukavasti sisältöä koko projektin ajalta.
TULIPALON KAUTTA UUTEEN NOUSUUN
Yksi parhaiten mieleen jäänyt ensimmäisen Tallitourin autoista on Jarkko Jylhän Toyota Chaser. Auto oli vierailumme aikaan hyvällä mallilla ja odotettavissa oli, että siitä tulisi todella hieno.
Auton näin Tallitourin jälkeen seuraavan kerran Pesämäellä Juhannuksen Drift Madnesseissä vuonna 2019. Tällöin tapahtui kaikkein ikävin, ja todistin itse lähietäisyydeltä kuinka Jarkon kolmen vuoden projekti paloi käytännössä savuna ilmaan.
– Päätin jo palamispäivänä, että rakennan tämän auton vielä kerran uudestaan, ja teen tästä vielä paljon paremman kuin se oli ennen palamista, Jarkko kertoo.
Tulipalon jälkeen auto on hiekkapuhallettu grillissä, kokonaan vahvikehitsattu ja muutenkin käyty läpi jokaista nippeliä myöten. Jarkko teki autoon myös LHD-swapin ja paranteli jo kertaalleen hyvin rakennettua moottoria entisestään.
– Auto alkaa olla siinä pisteessä, että kohta voin avaimesta kääntää ja toivoa, että kaikki toimii niinkuin pitäisi. Toki auto pitää vielä maalata ja saada täysin valmiiksi hyvissä ajoin. Mietin, että olisi kiva käydä tällä jääradalla ajamassa ennen kuin lumet sulaa, mutta voi olla että tämän auton historialla kävisi varmaan niin, että tämä uppoaisi sinne järveen, Jarkko nauraa.
– Suunnitelmissa on ajaa tällä ensi kesänä kilpaa driftingiä. Hieman on vielä auki, mitä kisoja tulen ajamaan, mutta jossain ajetaan, se on varma!
ANTIN IKUISUUSPROJEKTI
Moni hieno asia ottaa aikaa valmistuakseen, kuten viinit ja viskit, sekä tämä Volkkari. Kolmisen vuotta sitten Antin tallilla vieraillessamme auto oli pyörillään tallin lattialla, ja tekemisestä näki että suuntaa haetaan. Autossa oli 15 asteen camberkulmat sekä itse toteutettu taka-akselisto, silloisten bodydrop-muutosten kaverina. Samalla kuitenkin auton sisustassa oli huomattavissa kilpainspiraatiota .
Anttia kuitenkin ahdisti usein aikaisemmin huonosti toteutetut muutostyöt, sekä varsin ronskit kulmat, joten koronavuoden talvella ja alkukeväällä autoa alettiin tekemään uusiksi.
– Auton moottori kääntyi 90 astetta ja sen perään löytyi BMW:n voimalinja, eli auto takavedotettiin, Antti valottaa uutta suuntaa.
– Samassa menivät lattiat sekä helmat uusiksi, ja nyt koko auton helmalinja onkin huomattavasti orkkista siistimpi. Tarkoituksena on edelleen tavoitella autolla maksimimataluutta, ja näin ollen moottori sekä uusi vetotapa vaati kardaanitunnelin ja taka-akseliston uudelleen toteutuksen, sekä myös erilaisen jousituksen taakse. Se toteutetaan nyt myös Varekselta tutulla pushrod-jousituksella.
Renkaiden kulmia käännettiin funktionaalisempaan suuntaan sekä kaaret nostetaan reilusti alkuperäistä ylemmäs. Keulassa moottorin kääntö aiheutti toimenpiteitä esimerkiksi ohjaukseen, ja nyt keulassa ripustusta ja ohjausta pitkälti suorittavat saman aikakauden Porschen tuotteet.
– Autohan ei ole vielä valmis, ja itse asiassa kaukana siitä, mutta ehkä seuraavan kolmen vuoden kuluttua se on jo kasassa, tai sitten siitä on tehty jotain ihan muuta.
Antti on vahva visionääri ja varmaa on, että kun aikanaan tämä ikuisuusprojekti saatetaan jonkinlaiseen valmiiseen välivaiheeseen, on auto uskomattoman hieno kokonaisuus. Joskin samaan aikaan on selvää, että myös visiot tuleviin muutoksiin ovat jo valmiina.
EKIN OPEL
Suomen Porissa rakentuu hiljalleen auto, joka on jo räjäyttänyt pankin pariin otteeseen, vaikka projekti on käytännössä vielä melko aikaisessa vaiheessa.
Erik Mykrän vuoden 1973 Opel GT oli ostettu edellisenä päivänä, kun vierailimme porilais-ystävyksien tallilla. Projektin Eki aloitti keväällä 2019, jolloin ensimmäinen konkreettinen askel oli alustan muuttaminen ilmajousitetuksi.
– En ole koskaan nähnyt, tai edes kuullut ilmajousitetusta Opel GT:stä ja selvää oli, että ongelmat piti ratkoa itse. Onneksi JM-tuonnin Janne auttoi iskunvaimentimien ja ilmapalkeiden selvitystyössä ja saatiin hyvä lähtökohta alustan muutostöille. Tämän jälkeen alkoi itse alustan rakennus. Ilman Viitaniemen Jonia olisi kyllä homma jäänyt tekemättä. Toteutus oli todellinen tuskien taival, mutta auto on todennäköisesti maailman ensimmäinen Opel GT ilmoilla ja nyt tiedän miksi, Eki nauraa.
Autolla on tehty rutkasti asioita, mutta Eki tuttuun tyylinsä pitää monet asiat salaisuutena kunnes auto on valmis esiteltäväksi kanssaharrastajille.
– Suurin aika onkin kaikesta huolimatta mennyt visiointiin ja ylipäätään ratkaisujen sekä toteutustapojen pohtimiseen. Lähtökohtaisesti pyrin tekemään osat itse, mutta jos niitä ei saa itse toteutettua, on vuorossa salapoliisityö toimittajien löytämisessä. Osia löytyy harvoin kotimaasta, eli maapallon eri kolkat ovat tulleet tutuksi
Tarkoitus ei ole entisöidä autoa, vaan tehdä siitä uniikki kaikin tavoin. Se on aina hieman työläämpää, kun ensin pitää suunnitella eri osa-alueet, tehdä niistä tarvittaessa leikkuutiedostot, toteuttaa ne ja sitten vasta asentaa ne autoon. Vaiheita on siis jonkin verran enemmän kuin normaalissa entisöinnissä. Oma näkemykseni kuitenkin on, että näillä asioilla erottaudutaan toisista, ja ne luovat autolle identiteetin.
Auto on tällä hetkellä peltipinnalla ja seuraavana ohjelmassa olisi korin viimeistelyä, ensimmäisen epoksikerroksen levitys sekä kaarien istutus uusille vanteille. Auto on muuten Ekin itsensä käsin pellille puhdistama, sillä soodapuhalluksen kanssa Eki ei uskaltanut ottaa riskiä pintaan jäävästä soodakalvosta ja korkepainevesipesu oli budjettiin nähden liian arvokas tehtäväksi.
– Tästä johtuen jouduin ottamaan rälläkän nöyrästi käteen ja poistamaan autosta maalit käsin.
Tämäkin on projekti, joka valmistuessaan tulee räjäyttämään pankin. Näitä autoja ylipäänsä ei ole juuri missään, saati sitten nykyaikaiseen tyyliin rakennettuna. Hieno laitos kaikin puolin!
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/