Vuoden Autoesittely 2020: Ford Escort MK2 '79

Vuoden autoesittely 2020 -äänestys oli jättimenestys!

GTi-Magazine haluaa heti alkuun nöyrästi kiittää kaikkia äänensä antaneita; teitä oli reilusti yli 2000, joka on huima määrä. Ääniä annettiin laajasti kaikille osallistuneille ja kärkipaikka vaihtui äänestyksen aikana useaan otteeseen. Lopulta te, rakkaat lukijamme, äänestitte voittajaksi Sebastian Sundforsin äärettömän hienon Ford Escort MK2:n!

Sebastianin Escort keräsi äänistä 10,56 % ja eroa seuraavaaksi sijoittuneeseen oli vain 29 ääntä, eli varsinaisesta murskavoitosta ei voida puhua, vaan kilpailu oli todella tasainen koko ajan! Toiseksi sijoittui Finjector Drift Team Nissan Silvia S15 '00 ja Juha Rintanen. Kolmanneksi puolestaan äänestettiin Teppo Näyhän Lexus LS600hL '07.

Kaikkien äänestäneiden kesken arvottiin BC Racingin alustasarja ja tällä kertaa onni suosi Simo Jetsosta. Simo aikoo asentaa alustan oman Nissan Skyline R33:n alle!

Kiitos vielä kaikille äänensä antaneille ja erityinen kiitos jokaiselle, jonka autoja olemme saaneet iloksemme esitellä menneiden vuosien aikana. On hienoa nähdä, että suomalainen autoharrastus voi näin hyvin ja meiltä löytyy näin laajasti hienoa kalustoa.

GTi-Magazine julkaisee voittaja-auton esittelyn tässä ja nyt, joten antoisia lukuhetkiä!


IKUISUUSPROJEKTI

Auto joka ostettiin viisitoista vuotta sitten talviautoprojektiksi valmistui lopulta kesällä 2020. Matkan varrella suunnitelmat ja rakentelun suunta ovat ehtineet vaihtua moneen kertaan, mutta niin vain päästiin lopulta maaliin, ja kyllä tätä kannatti odottaa!

PIKAFAKTAT

  • Kone: S14B25 (BMW E30 M3)
  • Teho: 300hv / 320 Nm
  • Vanteet: Compomotive CX 11+13x15”

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 08 / 2020.

17-vuotias Sebastian haaveili Ford Escort Mk1:sta, mutta nuoren miehen rahat eivät tuolloin riittäneet kuin kakkoskoriseen. Mk1 olisi maksanut yli tuhat euroa, kun Mk2:ta sai 500 - 900€ väliin.

No auto oli saatava, koska talvi oli tulossa ja jääratapeli hankkimatta. Tarkoitus oli rakentaa auto nopeasti ajokuntoon, sillä vain vaihteisto oli rikki. Autoa ostaessaan hän ei huomannut kattoluukkua lumikuorman alta ja se jäi syynäämättä. Kotona lumia sulatellessaan Sebastian huomasi, että kattoluukku vuotaa ja lattiakin on läpimätä. Purkaminen aloitettiin lattiasta.

Kuinka ollakaan, homma lähti autoa purettaessa nopeasti laukalle, ja nopea talviautoproggis hyppäsi viisi vuotta eteenpäin. Vuonna 2009 ajokorttikin oli takataskussa ja Escort lähes kokonaan valmis, maalausta vaille. Autosta ei ollut tulossa enää jäärata-autoa vaan se oli rakennettu F-ryhmän ralliautoksi 2,0-litraisella OHC-koneella, Volvon 1030-akseleilla ja Bilsteinin alustalla.

Taas ehti muutama vuosi kulua, kunnes vastaan tulivat täysin sattumalta kauan etsinnässä olleet Compomotiven hurjan leveät 11x15” ja 13x15” CX-vanteet, sopivasti Volvon jaolla. Tässä kohtaa Sebastian tajusi, ettei autosta taidakaan olla soräränneihin tai talvikäyttöön. Samalla kävi myös ilmi, että kori ja koko auto on tehtävä täysin uusiksi juuri hankittujen vanteiden ympärille.

Hävyttömän leveä kori on lähes kaksimetrinen. Väri on niinkin eksoottinen kuin RAL 7037, ja koko auto on maalattu pulverilla. Katto, takaspoileri ja etupuskuri ovat hiilikuitua.

RAKENNETAAN VANTEIDEN YMPÄRILLE

– Vuonna 2012 ostin Nissanin SR20DET blacktop -turbokoneen ja aloitin auton muokkaamisen ratakäyttöön sopivammaksi. Homma alkoi kaarilevikkeiden uudelleenmuotoilemisella suuremmiksi, sillä aiemmat kaaret olivat huomattavasti ujommat.

Halusin tehdä kaaret vanhan liiton rallykaarien muodoilla, vaikkakin leveämpänä. Auto on nykyään lähes 2 metriä leveä. Omavalmisteinen korisarja muistuttaa enemmän vanhoja välikoppaisia ralliautoja kuin ratasarjan autoja.

Kori oli aiemmin tehty pellistä, koska tarkoitus oli säilyttää peltikori, mutta 14 vuoden aikana suunnitelmat ehtivät muuttua moneen kertaan, ja lopulta kaikki korin osat tehtiin lasikuidusta ja hiilikuidusta. Koko takapää mukaan lukien takakaaret ja koko kontti on yhtä palaa ja tehty lasikuidusta. Keulapala on valmistettu hiilikuidusta, mutta vahvistettu osittain lasikuidulla. Takasiipi on oma malli. Sen idea ja muoto ovat peräisin Ford Capri Mk1 Zackspeed -rata-autosta.

Alkuperäistä autossa on etu- ja taka-akseleiden välillä enää lattia ja A-B-C -pilarit. Osia tähän projektiin on tehty niin paljon ja niin monta erilaista mallia ja muotoa, että saisin tehtyä niistä vielä varmaan kolme kokonaista autoa, Sebastian nauraa.

S14B25

Vuosina 2009 - 2013 autoprojekti eteni hitaasti opiskelujen vuoksi. Oppivuosien jälkeen kävi kuitenkin niin onnellisesti, että myyntiin tupsahti BMW E30 M3:n moottori, joka oli pakko saada. Ihan siitä syystä tämä vapaastihengittävä 2,5-litrainen, koska sen myötä auto soveltuu paremmin useampaan Roadsport -sarjaan. Ahdetulla 2-litraisella niihin juhliin ei juurikaan ole asiaa.

– Kun M3:n kone tuli myyntiin, meillä oli taloprojekti käynnissä, ja minun oli pakko lainata rahat moottoriin vaimon hääkassasta. Tämän johdosta häät siirtyivät vuodella eteenpäin.

Koneeseen suunniteltiin ja tehtiin itse lukematon määrä omavalmisteisia customosia. Moottoriin tuli myös hiilikuituinen DTM-imukotelo ja muokatut E34 M5 -läppärungot. Kuivasumppu on Köhle Racingin valmiste ja pumppu on Autoverdin tuote. Öljypohja on omavalmisteinen, joka on sovitettu Escortiin rungon mukaan. Moottorin venttiilikoppa on koneistettu Pietarsaaren ammattikoululla, koska en halunnut lähteä muokkaamaan alkuperäistä venttiiikoppaa sytytyspuolien takia, ja halusin päivittää Bemarin moottorin 80-luvun ulkonäköä.

Putkesta rakennettu keula ja irrotettava lasikuitu / hiilikuitusekoite -keulapala helpottavat moottorin remontointia merkittävästi.
BMW E30 M3:n S14B25-kone valikoitui Escortin nokalle, koska se soveltuu paremmin erilaisiin ratasarjoihin kuin ahdetut moottorit.
Autossa on mieletön määrä itse suunniteltuja ja valmistettuja custom-osia. Esimerkiksi ilmanputsarin kotelo, alustan lisäsäiliön kiinnikkeet ja etuiskareiden yläpäät ovat 3D-tulostettuja PA-CF carbonfilled polyamidista.
Pohjan puolelta tarkasteltuna voimme todeta, että alustan säädettävyys on viety nextille levelille. Kaikki mitä voi tarvita säätää, on säädettävissä. Huomiota saa myös Yoshimuran Suzuki Hayabusan hiilikuituisilla äänenvaimentimilla.

ALUSTAN GEOMETRIAA

– Projekti eteni verkkaisesti aina vuoteen 2017 saakka, jolloin se sai jälleen uutta puhtia purjeisiin. Tuolloin alettiin tekemään lasikuitumuotit ja korinosat Mikael Österin kanssa. Lokakuussa 2018 sain tietää, että Hans Svahn oli varannut autolle paikan Elmiaan Custom Performance Showhun. Lupasin ottaa haasteen vastaan ja viedä auton näyttelyyn pääsiäisenä.

Silloin päätettiin veljieni kanssa, että tämmöistä autoa sinne ei voi viedä, ja siinä kohtaa päätimme katkaista auton paloseinän kohdalta, poistaa kaikki wattilinkin tangot pois perästä ja aloittaa rungon rakentamisen putkesta.

Etuakseliston geometria on apinoitu suoraan Nissan 200SX S14:sta ja sovitettu Escortiin. Suunnittelin kouluaikanani Määttälän Nikolle hänen drifteriinsä alustan geometrian ja kaikki varret säädettäviksi. Tästä oli apua myös oman autoni kohdalla. Apuna käytin myös Göran Malmbergin rata-autokirjaa.

Kaikki tukivarret ja olka-akselit on customoitu ja tehty säädettäväksi paikallaan. Jokainen osa on auton korin mukaan mitoitettu. Olka-alkselit ovat omaa suunnittelua ja idea niihin on otettu Subarun WRC-autosta, mutta ne on tehty ohutpellistä ihan vaan siksi, että on helpompi ja halvempi tehdä muutoksia, jos vertaa vaikkapa koneistettuihin osiin. Ovathan ne paljon kevyempiäkin. Hammastanko otettiin VW Golf Mk2:sta ilman ohjaustehostinta.

VEITSIVAKAAJIA JA WATTILINKKEJÄ

Alustaksi projektiin tilattiin KW:lta Competition custom coiloverit S-garagen kautta. 2-tiealusta on varustettu lisäsäiliöllä ja on vastaava kuin TCR-rata-autoon tarkoitettu setti. Alustassa on siis mahdollista säätää iskunvaimennuksen ulostulon ja sisäänmenon jäykkyys erikseen. Eteen ja taakse tuli omavalmisteinen säädettävä veitsivakaajasarja.

Taka-akselistona on edelleen Volvo 1031:n vahvistettu 4-linkein ja wattilinkein, eli säätömahdollisuuksia on tehty riittävästi. Polttoainetankkina on laadukas Nuken CFC unit ja customoitu tankkirunko, joka toimii myös ilmanohjaajana jäähdyttimelle. Autossa ei ole yhtään letkuklemmaria, vaan kaikki on tehty AN-liittimillä BBT Motorsportilta.

– Ikkunat oli ensin tehty polykarbonaatista, mutta en ollut tyytyväinen niihin. Halusin mustat ikkunat ja muoviin tulee helposti naarmuja, joten päätin, että tehdään omat lasipiirustukset ja tilataan karkaistusta lasista mittatilaystyönä sopivat akkunat GS-Systemsiltä. Kaikki ikkunat paitsi tuulilasi on tehty mittatyönä.

Värikoodatut (ei FIA-hyväksytyt) suojasukat turvakaarien putkissa ovat Sebastianin vaimon virkkaamat. Sama teema jatkuu myös penkkien verhoilussa.
Ratin nappuloihin on ohjelmoitu valot, vilkut, startti, tuulilasinpyyhkijät ja launch control. Moottorin sielunelämää voi seurata AIM MXP Strada -näytön kautta.

RAL 7037

BMW E36 M3:n ZF:n 5-lovinen vaihdelaatikko on ainoa osa, jota ei ole vielä muokattu, paitsi kardaanilaippa, se on customoitu sopivaksi. Tuo aski on juuri sopiva tähän projektiin välityksiensä puolesta.

– Laatikko kyllä vielä vaihtuu, kunhan sopiva sekventiaaliaski tulee vastaan, Sebastian myhäilee.

Väriä etsiessä oli vaikea löytää sopiva harmaa, joka toimii vanhassa autossa ja eri valoissa. Ensin oli tarkoitus maalata auto Audin Nardo Greyllä, mutta se ei onnistunut lyhellä aikataululla ennen Elmiaa.

Auton runko ja kaikki irto-osat maalattiin pulverimaaililla Kronosin tehtaalla Kruunupyyssä RAL 7037 -värillä.

Vaimon kanssa päätetiin, että normaalit mustat kuppipenkit eivät sopineet tähän projektiin, joten passitin vaimon kangaskauppaan. Ainoat kriteerit olivat värit. Halusin autoon vain mustaa, harmaata, valkoista ja keltaista. Penkkien verhoilun lisäksi vaimo virkkasi turvakaarien putkiin pehmusteet samoissa väreissä kuin penkkien verhoilu. (Ei FIA-hyväksyttyjä, toim. huom.)

Kaikki muut osat sisältä on itse tehty alumiinista ja maalattu textuurimustalla. Paljon on käytetty myös pressaustyökaluja, joilla on tehty esim. Ford-logot ja ruuvinupotukset sisäpelteihin.

BBT Motorsportin Alexander Djupsjöbackan kanssa on 3D-tulostettu ja kehitetty paljon pieniä osia, kuten imukotelo, läpiviennit, alustan lisäsäiliön kiinnikkeet, ohjauspyörän painikkeen runko, akkulaatikko ja Motecin kotelot.

3D-tulostaminen nopeuttaa ja helpottaa paljon custom-osien tekoa, ja se on harrastajille hyvä ja halpa menetelmä. Materiaalina käytimme PA-CF carbonfilled polyamidia.

LOPPU HÄÄMÖTTÄÄ

Autoa rakennettiin todella kovalla sykkeellä veljieni Benjaminin ja Emanuelin kanssa viimeisten viiden kuukauden aikana ennen Elmiaa. Huomasin, että vielä oli aivan hirvittävästi tekemistä jäljellä. Tässä kohtaa koko perhe osallistui projektiin todella aktiivisesti, jotta tavoite oikeasti saavutettaisiin.

– Alle 1-vuotias poikanikin oli paljon mukana autotallissa töiden jälkeen. Mikael Öster otti hoitaakseen kaikki lasikuituhommat. Suurin ongelma oli silti se, että koko ajan kumpusi uusia ideoita ja aikaa oli aivan liian vähän. Tämä ikuisuusprojekti ei olisi oikeasti valmistunut koskaan, mikäli autoa ei olisi ilmoitettu Elmiaan.

Aivan valmiiksi autoa ei siitäkään huolimatta saatu, mutta ulkokuoreltaan valmiiksi ja rullaavaksi kuitenkin. Maalaus tapahtui vain kaksi viikkoa ennen näyttelyä.

Elmian näyttelyn jälkeen otettiin aikalisä ja aloitin auton hieromisen jälleen syksyllä Lahden näyttelyä varten. Tekniikka viimeisteltiin, polttoainejärjestelmä hierottiin minttiin ja jäähdytysjärjestelmä kuntoon.

Kesällä 2020 Anders Westerberg teki auton sähköt kuntoon, jotta Escort saatiin käyntiin. Samalle viikolle oli sovittu myös tämän jutun kuvaaminen, joka sattui aika sopivaan saumaan ja kauniille kesäpäivälle. Auto käynnistyi pari päivää ennen kuvauksia ensimmäistä kertaa yli 14 vuoteen.

Sebastianin henkilökuva löytyy speksilistan jälkeen, joten jatka lukemista!


SPEKSIT

MOOTTORI:

BMW S14B25 EVO3, 4 cyl. 2,5L, Köhler Racing -kuivasumppu, custom öljypohja, Schrick nokat 292 / 286, Wössner DTM männät, custom imusarja muokattu E34 M5 S38B38:sta, ja DTM ilmakotelo, RST pakosarja 4-2, Yoshimura Suzuki Hayabusaan tarkoitetut hiilikuituiset äänenvaimentimet, Mishimoton jäähdyttimet, Motec M84 -moottorinohjaus, Motec PDM 15 -sulakereleboksi ohjaa bensapumput, flektit, valot, vilkut, Jari Aitta tehnyt kaikki logiikkaohjaukset kuten; hätävilkut, valot, automaattinen vesipumpun ohjaus (BMW:n sähköinen pumppu), ja flektin ohjaus, pumput, flektit ja jälkijäähdytys toimii automaattisesti

VOIMANSIIRTO:

BMW E36 M3 ZF välitetty laatikko, Tenaci kytkin ja custom vauhtipyörä, taka-akselisto Volvo 1031, 740 taka-akseli, EATON torsenlukko

ALUSTA:

Mittatilattu KW Competition 2-way Track Race coilovers, säädettävät veitsivakaajat eteen ja taakse, custom-made etunavat ja alatukivarret, takana custom-made 6-linkki, K-Sport Airjack kit, auton leveys 1995 mm

JARRUT:

K-sport tehdastilattu jarrusarja, edessä 6-mäntäiset 286 mm levyin ja takana 4-mäntäiset 286 mm levyin

VANTEET JA RENKAAT:

Compomotive CX, 11x15 edessä ET0, 13x15 takana ET-50, renkaat edessä 10.7 / 21.5-15”, takana, 12.5 / 23.5-15

KORIMUUTOKSET:

A-B-C -pilarit ja kuskin ja apukuskin lattia alkuperäisiä, kaikki muu muokattu, eturunko tehty osittain purettavana alumiinista, keula leikattu poikki paloseinän kohdalta ja tehty putkesta, mittatilatut karkaistut lasit GS-Systemiltä (kaikki paitsi tuulilasi), takarunko myös osittain purettava alumiininen, takarungon taakse kiinteästi asennettuja osia; jäähdytin, öljytankki, huohotinsäiliö, säädettävät vakaajat, wattlinkin kiinnikkeet, polttoainetankkki, sähkövesipumppu, omavalmisteinen lasikuitu / hiilikuitu korisarja, hiilikuituiset puskurit ja peilit tilattu Englannista, jäähdytin ja kuivasumpun tankki siirretty takakonttiin (ei avattava), irrotettava hiilikuitu / lasikuituinen keulapala, hiilikuituinen katto, hiilikuituinen takaspoileri, koko perä yksi iso pala lasikuitua, peräkärryn takavalot dynaamisilla sivuvilkuilla

SISUSTA:

Muokatut Sparco Pro200 -penkit, RRS 6-pistevyöt, lattian paneelit, irrotettava kardaanitunneli, alumiiniset oviverhoilut pressattu Ford logolla (käytetty omavalmistetyökalua), takapaloseinä purettava alumiinista, omavalmiste pedalbox ohutpellistä, custom-ohjaustanko ja painikerunko, kaikki auton toiminnot ratista paitsi päävirtakytkin ja sisäpuhallin. Ratista: valot ja vilkut, starttinappi, tuulilasinpyyhkijä, launch control. AIM MXP Strada -näyttö, Momon ratti, NP-Parts billet-vaihdekeppi, custom koneistettu hydraulikäsijarrun kahva

KIITOKSET:

Benjamin Sundfors ja Emanuel Sundfors, vaimoni Cecilia Sundfors, Mikael Öster / lasikuituosat ja muotitus, BBT-motorsport / tulostetut osat ja AN-liittimet, Anders Westerberg / sähköt, Hans Svahn / KW-alusta, Häggblom Motorsport, Johan Blomqvist, Fabian Björndahl / hiilikuitu- ja lasikuituosat ja materiaali

KUKA KUSKAA:

Nimi?

– Sebastian Sundfors

Ikä?

– 31 vuotta

Somet?

– @sebastiansundfors

Ammatti?

Suunnitteluinsinööri

Lempiruokasi?

– Pizza

Millä ajat arkena?

– Skoda Octavia RS

Jos saisit valita minkä tahansa auton arjeksi, mikä olisi käyttöautosi?

– Porsche 911 GT3 RS tai Ford Focus RS

Entäpä harrastepuolella, jos saisit valita minkä tahansa aihioksi, niin mikä se olisi ja miten sitä parantelisit?

– Liian paljon projekteja mielessä tällä hetkellä. Aloitan juuri Ferrari 288 GTO-projektia. Levempää koria ja uudempaa tekniikkaa.

Milloin ja miten kiinnostuit autoista?

– Kun olin 16-vuotias rakensimme Antonin kanssa Daihatsun, siitä se lähti.

Milloin ja miten kiinnostus muuttui todellisuudeksi ja aloitit autoharrastamisen?

– Ostin tämän Escortin ensimmäiseksi autoprojektikseni 17-vuotiaana. No, nyt se on lopulta valmis.

Mitä kaikkia autoja olet omistanut?

– Ford Transit Sport Van, BMW 525 E60, Toyota Avensis, BMW E39 528

Mikä on mieluisin muutos nyt esiteltävässä autossasi?

– Alusta ja sisusta

Entä jos aloittaisit tämän projektin nyt, mitä tekisit kenties toisin?

– Skannaisin korin ja kaikki perusosat, suunnittelisin osia enemmän ennakkoon ja tekisin koko korin toisella tavalla.

Mitä autoharrastus antaa sinulle mitä et muusta saa?

– Omaa aikaa ja uusia tuttavuuksia.

Jos autoja ei olisi keksitty, mihin tuhlaisit rahasi?

– Haha, varmaan vaimon projekteihin menisi kaikki rahat.

Parhain muistosi autojen parissa?

– Autonäyttely Elmiassa 2019, ensimmäinen näyttelyni Escortilla.

Miltä tulevaisuus näyttää mielestäsi autoharrastajan silmin?

– Somesta saa niin paljon vaikutteita muiden autoharrastajien projekteista, että on vaikea keksiä enää omia uusia ideoita.

Entä miten autoharrastus on jo muuttunut mielestäsi sinun harrastusaikanasi?

– Osien hankinta on helpottunut huomattavasti.

Miten muuttaisit autoharrastamista, jos saisit päättää vapaasti?

– Harrasteauton katsastusta tulisi helpottaa, jotta useammat voisivat panostaa rakentamiseen haluamallaan tasolla.

Milloin olet lukenut GTi-Magazinea ensimmäisen kerran?

– Noin 16 vuotta sitten.

Haluatko lähettää terveisiä GTi-Magazinen lukijoille?

– Joo, terveisiä vaan kaikille, tack!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!