Projekti: Yaris X Pandem - Osa 2

Hämeenlinnassa rakennettiin viime talvena maailman mitassakin harvinaista autoa. Jo se, että työn alla on uusi Toyota GR Yaris, on itsessään hienoa, vaan kun siihen on vielä hankittu ison maailman tyyliin Japanista aito Pandem-korisarja, ampautuu tämä projekti suoraan maailmankartalle!

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 04 / 2021.

Projektin edellisessä osassa Pandem-korisarja saatettiin asennuskuntoon ja korisarjan alle jääviä osia maalailtiin mustaksi epoksimaalilla. Projekti kuitenkin jatkuu myös sisustan puolella, johon onkin jo tehty nippu aiheeseen sopivia muutoksia.

Tällä kertaa paneudumme siis seuraaviin vaiheisiin auton parissa. Seuraavan kerran, kun autosta voi GTi:n sivuilta lukea, on aika esitellä kokonaisuus ja valmis auto. Nyt kuitenkin kerromme hieman, missä vaiheessa projektissa mennään.

SISUSTAN KIMPPUUN

Kun korisarja oli maalattu ja koottu kertaalleen autoon, purettiin se vielä irti ja laitettiin säilöön, jotta mitään vahinkoa sille ei koituisi, kun auton rakentamista jatkettiin.

– Autoon tehtiin valmisteluita, jotta se oli ajokuntoinen Martelius Exhaustille siirtoa varten, Matias kertoo.

Sisusta kerettiin purkamaan jo ennen korisarjan maalaamista kertaalleen, ja nyt sinne niputeltiin penkkiä ja muita ajokunnon kannalta oleellisia komponentteja kiinni. Kun auto oli siirtoon valmis, vietiin se viikon visiitille Laitilaan.

– Autoon tehtiin Marteliuksen toimesta catback-putkisto, jota pystyy nyt tilaamaan heiltä myös muihin GR Yariksiin.

Matias tarvitsi putkiston ja Martelius demoauton uuden tuotteen luontiin, joten osaatte varmasti laskea 1+1.

– Nyt auto kuulostaa uudella loppuputkella niin hyvältä kuin kolmepyttynen auto voi kuulostaa, ainakin sen perusteella mitä olen sitä vähän hallissa pyörittänyt. Kun auto otetaan ajoon, niin lopullinen soundi selviää.

Kun auto kotiutui putkistoreissulta, oli aika purkaa sisusta vielä uudelleen ja jatkaa muutoksia sinne. Koska ulkokuori on melkoisen sporttisen näköinen, oli ajatuksena jatkaa samaa teemaa myös sisällä, joten sisälle tehtiin puolikas häkki.

Pekka on tarkka mies ja hyvä käsittelemään metallia. Häkki on käytännössä kokonaan Pekan käsialaa, eikä siitä kyllä helpolla löydä huomautettavaa! Häkin etu- ja takaosa kiinnittyvät toisiinsa pulttiliitoksin, joten häkin saa ulos kahdessa osassa.
Ristikkoihin tehtiin ns. taco-kuoret, eli kulmavahvikkeet vähintäänkin millin tarkkuudella siististi.

HÄKKIHOMMIA

Matiaksen kaveri Pekka on kova äijä duunaamaan metallia, se on fakta. Pekka auttelee projektissa muutenkin, joten on luonnollista, että myös turvakaaret tulivat miehen käsien kautta.

– Pääkaaresta otettiin karkeasti mitat, ja se taivutettiin valmiiksi Sametilla naapuripitäjässä. Samasta paikasta tuli myös loppuhäkkiin tarvittavat suorat putket.

Pääkaari tehtiin 50 mm putkesta ja loppuhäkki on 40 mm paksua jöötiä.

– Pääkaaren alle tehtiin laput, pääkaaren jalkoja lyhennettiin ja se oli aika pitkälti siinä. Tämän jälkeen pääkaareen askarreltiin ristikko, ja sen jälkeen siirryttiin häkin takaosaan.

Turvakaaren muotoon ja rakennustapaan haettiin visiota internetistä, josta löytyykin monta pajaa, jotka tällaisia pultattavia puolihäkkejä autoihin valmistavat. Sieltä oli helppo katsoa mallia, miten muut ovat tehneet, ja sitten soveltaa vähän omia visioita ja luoda lopullinen kokonaisuus.

– Häkki menee siis poikki niin, että pääkaari ja takaosa irtoavat toisistaan. Tämä on välttämätöntä, sillä koko paketti ei mahdu kokonaisena autosta ulos, jos auton haluaa joskus palauttaa orginaalimmaksi sisältä. Kiinnitys on tehty uniball-liitoksin, jotta irrottaminen on mahdollisimman yksinkertaista ja liitos on riittävän vahva.

Pekka on kova poika käsittelemään metallia, ja kaikki tarvittavat palikat ovat herran itsensä rälläkällä veistelemiä, vaikka jotkut osat saattavat näyttääkin siltä kuin ne olisi laserleikkurissa valmistuneet. Tarkka mies teki tarkkaa työtä, ja lopputulos on kyllä kaunista katseltavaa TIG-hitsisaumoineen kaikkineen.

Tätä kirjoitettaessa Matias odottelee vielä turvavöiden saapumista, jotta voidaan varmistua, mihin kohtaa häkkiä ne tullaan kiinnittämään, ja niille tehdään mahdollisesti vielä ylimääräinen putki. Kun tämä asia on ratkottu, viedään häkki maalarille.

Sisustasta tuli mustalla epoksimaalilla todella paljon kliinimmän näköinen. Etupenkeistä taaksepäin sisusta jää riisutuksi.
Häkki koesovituksessa lähes valmiina. Tilaa penkeille on vielä hyvin, ja häkki tuo kivan sporttisen vibat myös sisätiloihin. Huomaa myös vaihdettu CAE-shifteri, josta kerromme lisää, kun auto esitellään valmiina GTi:ssä.
Pekka lainasi projekti-Ladansa penkit Matiakselle, sillä Lada ei ilmeisesti tule vielä kesäksi ajoon, toisin kuin tämä laite.

MAALIA LATTIAAN

Maaleista puheen ollen, häkin leipomisen jälkeen koko auton takaosa etupenkeistä taaksepäin valmisteltiin maalausta varten.

– Valkoisella pellillä olevat massat ja päällä kulkevat johtoniput näyttivät inhottavalta, joten takaosa päätettiin maalata samalla mustalla epoksilla kuin edellisessä numerossa nähdyt korisarjan alle jäävät osat. Tällä saatiin kaikki blendaatumaan kivemmin toisiinsa, eikä mustan lattiamaton jälkeinen musta pelti näytä yhtään niin pahalta kuin valkoinen lattia.

Etupenkeiksi Matias lainasi Pekan projekti-Ladasta Atechin tuotteet, joille leivottiin sopivat kannakkeet.

– GR Yarista on kritisoitu korkeista penkeistä, eikä hanttarin jakkarassa ole edes korkeussäätöä vakiona, jolloin vähänkin pidemmällä kyytiläisellä on heti pää kiinni katossa. Kuppipenkeille istuinkorkeus saatiin paljon alemmas, mikä on vain positiivinen asia.

Lisää madallusta tulee myös alustan puolelle, sillä autoon tuli BC Racing BR -alustasarja, jolla sopiva ajokorkeus löytyy varmasti.

– Palvelu pelasi hienosti: kun maanantaina alusta tehtiin Taiwanissa niin perjantain ja lauantain välimaastossa se kasattiin jo autoon Hämeenlinnassa.

Alustaksi valikoitui BC Racingin BR -alustasarja. Tolpat ovat lähtökohtaisesti vakiota reilusti lyhyemmät ja erillinen korkeuden säätö takaa sen, että korkeus saadaan varmasti oikeaksi. Myös lyhyemmät koiranluut kuuluivat pakettiin!

Alusta on suoraan hyllytavaraa ilman mitään custom osia. Tällä päästään varmasti riittävän alas ja Matias sanoo, että hänen omille ranteilleen alusta on varmasti aivan riittävän hyvä ajettavuudenkin kannalta, eikä mitään hipohipo-alustaa tarvita ainakaan tässä vaiheessa, kun auton käyttötarkoitus kadulla otetaan huomioon. Myöhemmin pakettiin voi päivittää tarvittaessa esimerkiksi jäykemmät jouset, jos siltä tuntuu. Paketissa tuli myös pidemmät koiranluut, joilla vakaajatkin saadaan pelittämään.

Kunhan vyöt tulevat, saadaan häkki maalattavaksi ja sitten sisusta on käytännössä valmis. Kevään korvilla auto viedään vielä teipattavaksi ja pinnoitettavaksi. 

Valmis auto tullaan esittelemään GTi-Magazinen numerossa 06 / 2021 joka julkaistaan 28.7.2021!

KUKA RAKENTAA

  • Omistaja: Matias Mäenpää
  • Ammatti: Rakennusalan yrittäjä
  • Ikä: 25
  • Instagram: @sladias_vlnt

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !