Tekniikka tutuksi: Sähköiset hukkaportit

Turbosmart esitteli syksyn 2019 SEMA-Showssa uuden kokonaan sähköisen hukkaportin, jossa perinteinen painekello ja kalvo on korvattu elektronisella ohjainlaitteella, ja tuote palkittiin tuoreeltaan New Product of the Year -pokaalilla. Juttelimme Turbosmartin Euroopan tuotepäällikkö Chris Milnen kanssa ja saimme lisätietoja tästä uutuudesta, joka saapui kauppojen hyllylle vuoden 2020 toisella puoliskolla.

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 01 / 2020.

Hukkaportin kalvolle povattiin kuolemaa jo kymmenisen vuotta sitten, kun Synapsen mäntäohjatun portin arveltiin mullistavan hukkaporttimaailman. Kalvotoimiset portit ovat kuitenkin pitäneet pintansa, eikä mäntäohjaus mullistanut markkinoita sittenkään.

Miksi sitten kalvosta pitäisi edes päästä eroon? Sehän on kuitenkin jo vuosikymmenien ajan koeteltu teknologia, jolla on saavutettu kaikki mahdollinen ja vähän mahdottomiakin asioita. Yksinkertaisesti siksi, että kalvo ja sen ohjaamiseen liittyvät ongelmat ovat paljon tavallisempia kuin äkkiä arvaisi. Ja mitä kovempaa halutaan mennä, sitä isommiksi nuo ongelmat kasvavat.

Erityisesti ikääntyessään sekä kalvot että moni kalvon ympärillä oleva osa kuluvat, ja muuttuvat vika-alttiiksi. Niinpä N75-venttiilien vaihto on arkipäivää vanhemman polven Volkkarin omistajalle. Kalvo itsessään on lisäksi vika-altis, sillä sen pitää luonteenomaisesti olla joustava ja ilmatiivis. Metallikalvoja on testattu menneisyydessä, huonolla menestyksellä.

Kalvon ongelmat pahenevat, kun porttia pienennetään fyysisesti. Se tulee lähemmäs kuumaa venttiilin pesää, ja sen pinta-ala pienenee suhteessa venttiiliin. Näitä ongelmia on ratkottu lisäämällä hukkaportteihin vesijäähdytys ja ohjaamalla ahtopainetta kalvon molemmille puolille.

Hukkaporttien sielunelämää selvitimme muuten jo numerossa 8 / 2019 ja juttu on myös ilmaiseksi GTi:n nettisivuilla luettavana. Kannattaa käydä lukaisemassa, mikäli edelliset lauseet tuntuvat heprealta!

Täysin elektroninen, closed loop -ohjaus

– Meillä ei ole tällä hetkellä vielä tarjota erillistä hukkaportin ohjainlaitetta, kertoo Turbosmartin Chris Milne.

Kuitenkin ainakin Haltech, Emtron ja Syvecs ovat jo rakentaneet omiin moottorinohjainlaitteisiinsa natiivin tuen näille hukkaporteille. Periaatteessa portteja voi ohjata millä tahansa eculla, jossa on vapaasti ohjelmoitava half bridge -lähtö kaasuläpän ohjausta varten.

– Olemme kehittelemässä myös ohjainlaitetta, jolla pelkällä PWM-ohjauksella voi ohjata E-hukkaporttia.

E-gate-porttien kehitystyö on jatkunut yli kaksi ja puoli vuotta. Tänä aikana porttien rakenne on saatu testatusti paremmin äärioloja kestäväksi kuin kalvo-ohjatut serkkunsa.

– Portin sisäinen rakenne on kokonaan metallia, eikä siellä ole sulavia tai palavia osia.

Tuotteisiin tulee kuitenkin vesijäähdytys, sillä ohjainlaitteen magneetit menettävät tehonsa yli 180 asteen lämpötiloissa. Tämä on materiaaliominaisuus, ja magneetit palaavat alkuperäisen kaltaiseksi, kun lämpötila putoaa.

Porttien sisällä on yli tuhatportainen hall-pohjainen asennontunnistus, jonka ansiosta ohjauksesta saadaan tarkasti takaisinkytketty. Tämän seurauksena ahtopaineen ohjaus on vapaammin räätälöitävissä kuin ahtopaineella ja kalvolla ohjatuissa ratkaisuissa.

– Yhden ominaisuuden haluaisin nostaa E-porteista vielä erikseen edeltäjiensä yläpuolelle: kun kalvo-ohjattu hukkaportti vaatii valtavan jousen pystyäkseen sulkeutumaan kovilla pakokaasun paineilla, 45-millinen portti pystyy vaivatta sulkeutumaan täysin auki-tilasta 600 millisekunnissa yli kahdeksan barin vastapaineilla. Tähän ei kovin helposti pienellä kalvolla pystytä.

OEM-maailmasta tuttua juttua

Erityisesti dieseleiden VNT-ahtimissa erilaisia servo- ja askelmoottoreita on nähty jo yli vuosikymmenen ajan, ja ne ovat toden totta osoittautuneet erittäin toimintavarmoiksi ja pitkäikäisiksi. Nyt samaa teknologiaa on ensimmäisen kerran saatavilla myös viritysosana.

Erinomaisena uutisena voitaneen pitää myös sitä, että jo ennestään monen kilpailijan tuotteen kanssa yhteensopiva pantakiinnitys on periytynyt myös sähköiseen porttisukupolveen, eli E-hukkaportin kokeilemisen kynnys ei tule välttämättä olemaan järjettömän korkea, kun sellaisen voi kierrellä Tialin tai vanhemman Turbosmartin tilalle ilman sen kummempia LVI-muutoksia. 45-millinen portti E-WG45 sopii siis suoraan GenV 45 mm portin tilalle, samoin kuin 60-millinen E-portti sopii 60-millisen vanhemman mallin paikalle.

Sähköisten hukkaporttien hinnat alkavat tällä hetkellä reilusta 700 eurosta Turbosmartin omassa verkkokaupassa.

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !