MR. MAGNUM 308 - Ferrari 308 GTB 3.0 V8 1979

Vain viikonloppuisin rakennettu Ferrari 308 GTB custom ilma-alustalla ja pari tuumaa tehdaskokoa suuremmilla 18” vanteilla, sekä tyylikkäästi toteutetuilla yksityiskohdilla. Auto näyttää nyt siltä, miltä sen olisi kuulunut näyttää jo tehtaalta lähtiessään vuonna 1979.

Ferrari 308 GTB tai ”Berlinetta” kuten italialaiset sanovat (tarkoittaa kaksipaikkaista sport-coupea), ensiesiteltiin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1975. Auton muotoilusta vastasi Leonardo Fioravanti ”Pinifarina” ja ensimmäiset 308:t rullasivat tehtaalta lasikuitukorisina aina vuoteen 1977 saakka, jolloin kori vaihtui takaisin teräkseen. Targa-malli tuli markkinoille vuotta myöhemmin kovakattoisen jälkeen.

Targa-kattoinen 308 GTS tuli kuuluisaksi 80-luvun alussa Magnum-televisiosarjan ansiosta, jossa Tom Selleckin näyttelemä Havajilla asuva yksityisetsivä Thomas Magnum kurvaili autolla katto auki viikset hulmuten. TV-sarjan ansiosta auto nauttii nykyisin elokuvamaailman kulttistatusta yhdessä Miami Vicen Ferrari Testarossan, Ritari Ässän Kitt 2000:n, Paluu Tulevaisuuteen-leffojen DeLoreanin ja Steve McQueenin Bullit-leffasta tutun Mustangin kanssa.

308 on Ferrarin ensimmäinen keskimoottorinen V8-tekniikkainen kaksipaikkainen urheiluauto. Pellin alla pauhaava kireästi kiertävä 3-litrainen V8 on todellisuudessa 2927cc. Millähän Italialaisella logiikalla? Neljällä Weberin kaasuttimella pata tuottaa 255-hevosvoimaa 7700-kierroksella ja veto on varsin mukavaa aina 3000-kierroksen yläpuolella. Teräskorinen GTB painaa vain 1200 kiloa tehden autosta äärimmäisen nautinnollisen ajaa mutkaisilla vuoristoteillä.

Autolla ajeltiin perushuoltojen jälkeen ensimmäiset vuodet sellaisenaan, kunnes koripaneelien värierot alkoivat ottaa päähän. Andy purki auton osiin ja aloitti monen vuoden huolellisen läpikäynnin. Joka ikinen ruuvi ja mutteri uusittiin, maalattiin tai keltapassivoitiin. Korista poistettiin kattospoileri, oikeanpuoleinen peili ja rekisterikilven upotukset. Näiden reijät hitsattiin umpeen ja kaikki ruosteet korjattiin.

Auto maalattiin Ferrarin Rosso Red-punaisella, joka sopii autoon paremmin kuin alkuperäinen viininpunainen, olkoot kuinka harvinainen tahansa. Puskurit Andy teetti hiilikuidusta ja hankki niiden kaveriksi kuljettajan puolelle hiilikuituisen vanhemman mallin sivupeilin. Sisusta sai saman kohtelun kuin ulkokuori. Alkuperäinen valkoinen sisusta verhoiltiin uudelleen kermanvärisellä pehmeällä nahkalla ja joka ikinen pieni nippeli uusittiin. Lattiaverhoilu vaihtui mustaan ja osa kojelautaa sekä ovien karttataskut verhoiltiin mustalla nahkalla. Sinetiksi sisustalle taustapeili vaihdettiin hiilikuituiseen.

Alusta on Andyn ja hänen veljen Kennyn omaa alaa. He pyörittävät Kean Suspensions-nimistä firmaa Belgiassa ja ovat erikoistuneet alustan ratkaisuihin. Ilma-alusta on rakennettu alkuperäisten uusien Konin tolppien ympärille. Ainoastaan öljynlauhdutin on joudutti sijoittamaan uudelleen ja muotoilemaan sisälokasuojia ilmajousituksen tieltä.

Vanteiksi Ferrariin tuli californialaisen AL 13 wheelsin 18-tuumaiset 10” ja 10,5” leveät kolmiosaiset. Brushatut kullanväriset keskiöt on kiinnitetty korkeakiiltoisiin leveisiin lippoihin kiiltävän mustilla kehäpulteilla. Pienikoriseen 70-luvun urheiluautoon ei tarvita nykyautojen massiivisia pyöriä, joten 215/35 ja 235/30-18” Toyota olivat oiva valinta täydellisen fitmentin saavuttamiseksi.

Moottorin Andy purki atomeiksi samalla päättäväisellä asenteella kuin muunkin auton kohdalla. Kaikki mahdollinen liikkuva ja liikkumaton uusittiin, kone maalattiin ja asennettiin takaisin paikoilleen. Auton rakentaminen vei Andylta kaiken kaikkiaan viiden vuoden viikonloput. Lopptulos on ällistyttävä.

Näin auton viime keväänä Itävallassa eräällä maksullisella vuoristotiellä ja lopulta pääsin jututtamaan omistajaa vuoren huipulla sijaitsevalla levähdystasanteella. Pian olimmekin jo kuvaamassa legendan maineista autoa huikeissa vuoristomaisemissa ja lopputuleman luit juuri tästä artikkelista.

AUTON TIEDOT

Ferrari 308 GTB 3.0 V8 1979 teräskorinen malli

Moottoriin tehdyt muutokset

Täysin läpikäyty ja uudelleenkasattu alkuperäisosilla, uudet tiivisteet, laakerit, venttiilit, venttiilinjouset, jakopää kiristäjineen, ilmastointi poistettu, Weber-kaasuttimet 4 kpl säädetty ja uudelleenkasattu, uudet puolat, uudet polttoainelinjat, kaikki pultit ja mutterit jne pikkusälä keltapassivoitu, kuivasumppu

Voimansiirto

Vakio 5-vaihteinen manuaali uusitulla kytkimellä ja paineasetelmalla

Alusta

Custom Kean Suspensions ilma-alusta, Konin iskarit, Powerflex puslat, Accuair E-level-ohjaus, Accuair Endo-ilmasäiliö ja kovat ilmalinjat, öljynlauhdutin uudelleen sijoitettu ja sisälokasuojat muokattu uusille tolpille, uusi kallistuksen vakaaja ja pulverimaalatut kolmiotukivarret uusilla puslilla

Jarrut

Uusitut jarrulinjat ja letkut, läpikäydyt satulat ja uudet levyt

Vanteet ja renkaat 

AL13 Heritage Collection S20 10x18” edessä ja 10,5x18” takana, Toyo 215/35-18” edessä 235/30-18” takana

Korimuutokset

Alkuperäinen kattospoileri poistettu, ampujanpuolen sähköpeili poistettu, alkuperäinen kuskin sähköpeili poistettu ja korvattu aikaisemman vuosimallin manuaalisella hiilikuituisella peilillä alkuperäisellä paikallaan, uusi tuulilasi, ruosteet ja lommot fiksattu, kromilogo mustattu, tuulilasinpyyhkijät poistettu, sumuvalot poistettu, hiilikuituiset puskurit, maski kiillotettu ja harjattu, kaikki ovien, ikkunoiden, takavalojen ja luukkujen tiivisteet uusittu, kaikki pienet nippelit maalattu keltaiseksi tai keltapassivoitu, uudet sivuvilkut, rekisterikilven syvennyksen, kattospoilerin ja oikean puolen peilin reijät hitsattu umpeen, Robin-1 Hawaji Magnum PI replica kilpi, ylimaalattu Rosso Corsa värillä

Sisustamuutokset

Uusi aikakauteen sopiva kasettimankka, päivitetty moderni ja luotettavampi sulakerasia, hälytin poistettu, kaikki mittarit, nappulat, kahvat, sisävalot jne uusittu, nahkaverhoilu, aurinkolipat, keskikonsoli, ovipahvit ja kattoverhoilu uusittu kermanvärisellä nahkalla aiemman mallin kaltaisella tikkauksella (sisusta oli alkujaan valkoinen), kojelauta, pilarit ja kaikki pikkusälä verhoiltu mustalla nahkalla, musta lattiaverhoilu, pikakiinnitysratti, hiilikuituinen taustapeili, Accuair Rocker-ohjain tuhkakupissa, piilotettu Bluetooth-boksi